Grøntløftet 2025 er i gang – Hele grøntnæringen samles for å inspirere til mer frukt og grønt på tallerkenen
I dag på OFGs fagdag i Bjørvika gikk startskuddet for Grøntløftet 2025 – et ambisiøst samarbeid som forener hele grøntnæringen i Norge for å få forbrukerne til å spise mer frukt og grønt. Med rundt 20 norske bedrifter og organisasjoner ombord, er målet å skape en betydelig endring i folks kostholdsvaner.

– Ambisjonene for Grøntløftet er skyhøye. Vi er stolte av å vise hvordan en samlet grøntnæring med koordinerte markedsføringstiltak skal inspirere norske forbrukere til å velge mer frukt og grønt til alle måltider i 2025, sier Silje Thoresen Tandberg, leder for kommunikasjon og marked i OFG.
Landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen og statssekretær Usman Ahmad Mushtaq fra Helse- og omsorgsdepartementet deltok i diskusjonen på fagdagen og understreket viktigheten av Grøntløftet;
– Regjeringens mål er å øke norsk produksjon av frukt og grønt. Gode, trygge råvarer og mer frukt og grønt er positivt for folkehelsen. Vi har et sterkt fagmiljø i Norge, og slike arrangementer bidrar til videreutvikling av det, sier Sandtrøen.
– Jeg heier på Grøntløftet og ser og gleder meg til å følge arbeidet videre. Å spise mer frukt og grønt har stor betydning for helsa til folk, og vi er avhengige av at alle i bransjen er med for å få dette til, legger Mushtaq til.
Anne Mette Johnsen, konstituert administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, forteller at Nyt Norge er en sentral del av kampanjene og gjør det enkelt for forbrukerne å finne norske grønnsaker og frukt i butikkhyllene.
– Vi er ambisiøse i Grøntløftet, og det skal vi være. Dette samarbeidet i hele verdikjeden for frukt og grønt er unikt og svært spennende å være en del av, avslutter Johnsen.
Hva er Grøntløftet?
Grøntløftet er en nasjonal satsning for å øke forbruket av frukt, grønnsaker, bær og poteter i Norge, samtidig som andelen norskproduserte varer økes. Hovedmålene er:
-
Øke norskandelen i kategorien til 60 % innen 2035 gjennom etterspørselsdrevet vekst for norsk grønt, frukt og bær.
-
Påvirke forbrukere gjennom effektiv kommunikasjon til å velge mer norsk grønt i butikk.
-
Styrke selvforsyningsgraden ved å øke etterspørselen etter norskproduserte varer.
-
Bidra til bedre folkehelse i tråd med de nye kostrådene – minst 5, helst 8 om dagen.
Kampanjer i 2025
Gjennom 2025 vil kampanjene intensiveres når den norske sesongen starter rundt St. Hans, og igjen ved sommerens slutt når hverdagen med matpakker, skole og jobb vender tilbake. Samarbeidet er koordinert med andre aktører i grøntnæringen for å skape mest mulig oppmerksomhet og fokus rundt mer inntak av frukt og grønt i hverdagslivet.
Disse er med:
Norgesgruppen, Coop, Reitan Convenience, Bama/Bare, Norges Gartnerforbund, MerEnn, Gartnerhallen, Rema, Norges Bondelag, Studentsamskipnaden i Oslo, Oda, Norsk Bonde- og småbrukarlag, GPS, Landbrukets Økoløft, Grønne Folk, Hoff, Servicegrossistene, Framtiden i våre hender, Coor.
Nøkkelord
Kontakter
Silje Thoresen TandbergLeder merkevarebygging
Tel:901 75 311silje.thoresen.tandberg@frukt.noBilder





Lenker
Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Glem alt du har hørt: Mikro gir mer næring, ikke mindre!25.4.2025 09:49:42 CEST | Pressemelding
Har du hørt at mikrobølgeovnen ødelegger vitaminene i maten? Sannheten er faktisk det motsatte: Når du damper grønnsakene i mikroen, bevarer du mer av næringsstoffene enn om du koker dem på vanlig måte.
Bålforbud i påsken? Dette kan du lage på tur uten å bryte reglene15.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Hyttekos og uteliv hører påsken til for mange, men i år faller påsken så sent at det ikke er lov å tenne bål hvor som helst. Husk at det fra 15. april er generelt bålforbud i hele landet, men det betyr ikke at du må droppe turmat og gode smaker i friluft- tvert imot, oppfordrer matfaglig rådgiver Torjus Bredvold Lunder fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Kritisk til priskrig på påskegodt: – Vent med egget!11.4.2025 11:41:15 CEST | Pressemelding
Priskrig på smågodt og påskesnop i kiloesker – det er et tydelig tegn at påsken nærmer seg. Men hvor mye kos er egentlig passe? Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) mener vi kan nyte påskegodt – uten at det tar helt av.
Nesten halvparten av oss tar feil om frosne grønnsaker8.4.2025 11:14:45 CEST | Pressemelding
Det er en myte at frosne grønnsaker er mindre næringsrike enn ferske. Salget har også gått ned de siste årene. Det er synd, mener ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), for frosne grønnsaker kan være både praktisk og økonomisk for mange. Dessuten er det norsk sesong i frysedisken året rundt.
Årets Grønne Kokk 2025 er kåret19.3.2025 15:51:01 CET | Pressemelding
Den prestisjefylte kokkekonkurransen Årets Grønne Kokk 2025 ble avholdt 19. mars på UMAMI Arena i NOVA Spektrum, Lillestrøm. Etter timer med intens kokkelering og kreativ matlaging gikk lag 4 med Aleksander Næss Strand (fra Arakataka) og Felix Dalen ( fra Vaaghals) seirende ut av konkurransen, til stor jubel fra publikum.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom