Grøntløftet 2025 er i gang – Hele grøntnæringen samles for å inspirere til mer frukt og grønt på tallerkenen
I dag på OFGs fagdag i Bjørvika gikk startskuddet for Grøntløftet 2025 – et ambisiøst samarbeid som forener hele grøntnæringen i Norge for å få forbrukerne til å spise mer frukt og grønt. Med rundt 20 norske bedrifter og organisasjoner ombord, er målet å skape en betydelig endring i folks kostholdsvaner.

– Ambisjonene for Grøntløftet er skyhøye. Vi er stolte av å vise hvordan en samlet grøntnæring med koordinerte markedsføringstiltak skal inspirere norske forbrukere til å velge mer frukt og grønt til alle måltider i 2025, sier Silje Thoresen Tandberg, leder for kommunikasjon og marked i OFG.
Landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen og statssekretær Usman Ahmad Mushtaq fra Helse- og omsorgsdepartementet deltok i diskusjonen på fagdagen og understreket viktigheten av Grøntløftet;
– Regjeringens mål er å øke norsk produksjon av frukt og grønt. Gode, trygge råvarer og mer frukt og grønt er positivt for folkehelsen. Vi har et sterkt fagmiljø i Norge, og slike arrangementer bidrar til videreutvikling av det, sier Sandtrøen.
– Jeg heier på Grøntløftet og ser og gleder meg til å følge arbeidet videre. Å spise mer frukt og grønt har stor betydning for helsa til folk, og vi er avhengige av at alle i bransjen er med for å få dette til, legger Mushtaq til.
Anne Mette Johnsen, konstituert administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, forteller at Nyt Norge er en sentral del av kampanjene og gjør det enkelt for forbrukerne å finne norske grønnsaker og frukt i butikkhyllene.
– Vi er ambisiøse i Grøntløftet, og det skal vi være. Dette samarbeidet i hele verdikjeden for frukt og grønt er unikt og svært spennende å være en del av, avslutter Johnsen.
Hva er Grøntløftet?
Grøntløftet er en nasjonal satsning for å øke forbruket av frukt, grønnsaker, bær og poteter i Norge, samtidig som andelen norskproduserte varer økes. Hovedmålene er:
-
Øke norskandelen i kategorien til 60 % innen 2035 gjennom etterspørselsdrevet vekst for norsk grønt, frukt og bær.
-
Påvirke forbrukere gjennom effektiv kommunikasjon til å velge mer norsk grønt i butikk.
-
Styrke selvforsyningsgraden ved å øke etterspørselen etter norskproduserte varer.
-
Bidra til bedre folkehelse i tråd med de nye kostrådene – minst 5, helst 8 om dagen.
Kampanjer i 2025
Gjennom 2025 vil kampanjene intensiveres når den norske sesongen starter rundt St. Hans, og igjen ved sommerens slutt når hverdagen med matpakker, skole og jobb vender tilbake. Samarbeidet er koordinert med andre aktører i grøntnæringen for å skape mest mulig oppmerksomhet og fokus rundt mer inntak av frukt og grønt i hverdagslivet.
Disse er med:
Norgesgruppen, Coop, Reitan Convenience, Bama/Bare, Norges Gartnerforbund, MerEnn, Gartnerhallen, Rema, Norges Bondelag, Studentsamskipnaden i Oslo, Oda, Norsk Bonde- og småbrukarlag, GPS, Landbrukets Økoløft, Grønne Folk, Hoff, Servicegrossistene, Framtiden i våre hender, Coor.
Nøkkelord
Kontakter
Silje Thoresen TandbergLeder merkevarebygging
Tel:901 75 311silje.thoresen.tandberg@frukt.noBilder





Lenker
Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom