Volum og verdivekst i frukt- og grøntmarkedet
Den ferske frukt- og grøntstatistikken for 2024, viser en økning både i volum og verdi i frukt- og grøntmarkedet i Norge. Sammenlignet med 2023 har volumet av frisk frukt og grønt økt med 2 %, mens verdien har steget med 5,4 %.

Denne verdiveksten samsvarer med en generell prisøkning på matvarer, som ifølge SSBs konsumprisindeks har vært på omtrent samme nivå. 5,2 % (1). Tallene viser samme tendens som forbrukstallene fra i høst fra undersøkelsen 5 a day Europe (2). Da så vi en økning fra 2,9 porsjoner på frukt, bær og grønnsaker til 3,3 porsjoner per dag.
– Volum- og verdiveksten følger hverandre, noe som tyder på en jevn økning i både tilgjengelighet og etterspørsel. Vi oppgir at vi spiser mer og tallene viser at vi også kjøper mer, påpeker analysesjef Tore Angelsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) som presenterte Frukt- og grøntstatistikk 2024 på OFGs fagdag i Bjørvika 13.mars.
Økning etter nye kostråd og bedre økonomi
Spesielt volum av friske bær har hatt en markant vekst, med en økning på 14 % fra 2023 til 2024. For friske grønnsaker er utviklingen mer stabil, med en økning på 3 %, mens frisk frukt har hatt en økning på 1 %.
– Den positive trenden på bær kan sees i sammenheng med nordmenns kjøpekraft som har stabilisert seg mer det siste året, forteller Angelsen og fortsetter;
– En del av den totale veksten kan trolig knyttes til kampanjer og insentiver fra dagligvarehandelen, samt økt oppmerksomhet rundt de nye kostrådene, som ble lansert i august.
Ekstremvær rammet de store lagringsvarene – men positiv oppgang på blomkål
Ekstremværet “Hans” på sensommeren 2023 påvirket norskandelen av enkelte produkter, særlig store lagringsvarer som potet og løk. Lagrene gikk tom for norske varer tidligere i 2024 enn i 2023. Derfor gikk norskandel på løk fra 73 % i 2023 til 55 % i 2024. Det samme gjelder poteter, der norskandelen gikk fra 88 % til 79 % på ett år. Norsk blomkål hadde derimot en positiv utvikling, med en vekst på 21 % og en økning i norskandelen fra 43 % til 59 %.
– Det ble en god oppstart for norsk blomkål i slutten av mai 2024. Salget tok seg raskt opp i butikk og kvaliteten var meget god. Etter lanseringen av nye kostråd med økt anbefaling for frukt og grønt, fulgte kjedene opp med kampanjer i butikk. Dette gjorde at det ble solgt mer blomkål i 2024 enn året før, forteller Sigurd Sylling fra Grøntprodusentenes samarbeidsråd.
2.https://www.frukt.no/statistikk/frukt--og-grontstatistikk/
Nøkkelord
Kontakter
Tore AngelsenAnalysesjef og prosjektleder Skolefrukt
Tel:477 51 787tore.angelsen@frukt.noOm oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom