Norsk Kylling

Solvinge er rangert som Norges mest bærekraftige merkevare for kylling

Del

For tredje år på rad, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling. I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, klatrer Solvinge ni plasseringer, og er rangert som den 14 mest bærekraftige av alle merkevarer i Norge. 

I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, klatrer Solvinge ni plasseringer, og er rangert som den 14 mest bærekraftige av alle merkevarer i Norge. Foto: Norsk Kylling
I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, klatrer Solvinge ni plasseringer, og er rangert som den 14 mest bærekraftige av alle merkevarer i Norge. Foto: Norsk Kylling

– Når vi tar ansvar, får vi også tillit. Takk til norske forbrukere som anerkjenner endringene Norsk Kylling har gjort på dyrevelferd og bærekraft de siste årene, og for at dere trekker frem Solvinge som en forbrukerfavoritt, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Ren kylling med god dyrevelferd 

Talseth forteller at forbrukeren stiller helt andre krav til ansvarlig produksjon, enn tidligere. Der bedre dyrevelferd, lavere klimautslipp, og mer miljøvennlig emballasje er viktig. I tillegg ser selskapet en økende bevissthet rundt ren mat, og unødvendig tilsetning av salt, vann og andre tilsetningsstoffer.

– Solvinge skiller seg ut med dyrevelferdskrav strengere enn regelverket i Norge. Siden 2014 har også alle våre fryste og ferske kyllingfileter vært 100 % rene varer, uten tilsatt salt og vann. Vi ser ingen grunn til at kyllingfileten skal være bearbeidet, verken på grunn av smak, eller for å vanne ut produktet for pris, forteller Talseth.

Økende etterspørsel

REMA 1000 har de siste årene opplevd en økende etterspørsel etter Solvinge-produktene. I 2024 solgte dagligvarekjeden 87 millioner kyllingmiddager, og økte salget av forbrukerpakninger fra Norsk Kylling med seks prosent. 

Solvinge selges eksklusivt i REMA 1000 og har en markedsandel på ca. 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel. Det at norske forbrukere for tredje år på rad har rangert Solvinge til den mest bærekraftige merkevaren for kylling, er et tydelig signal om hva markedet er opptatt av.

– Vi er veldig glade for at forbrukeren bryr seg om dyrevelferd og miljø, og ser at verdivalgene vi tar er viktig for alle som kjøper kylling, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i REMA 1000

Solvinge har strengere dyrevelferdskrav enn regelverket

Siden 2018 har Norsk Kylling kun brukt en kyllingtype som vokser saktere, og i august 2022 ble Norsk Kylling den første produsenten i verden til å legge om hele produksjonen til den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC). ECC er utarbeidet av dyrevernsorganisasjoner fra hele verden, og inneholder krav som er betydelig strengere enn det norske regelverket. 

– For oss er det en selvfølge å bruke en kyllingtype som vokser saktere, at kyllingen har god plass, at fjøsene har vinduer eller lys med dagslysspekter, og leker som stimulerer til aktivitet. Når både forskning viser at kylling som vokser saktere har betydelig bedre dyrevelferd, og forbrukeren ønsker mer ansvarlig matproduksjon, syns vi det er rart at regjeringen ikke er like ambisiøse i sitt forslag til nytt regelverk, sier Talseth. 

I april skal Stortinget behandle regjeringens forslag til ny dyrevelferdslov, og Talseth har en klar oppfordring til politikerne. – Gi oss et regelverk som løfter standarden. Det er 20 år siden forrige dyrevelferdsmelding, og dersom Norge skal differensiere seg som ledende på dyrevelferd, trenger vi et ambisiøst regelverk som viser at bedre dyrevelferd starter med kyllingtypen.

Om Sustainable Brand Index

I Norge er 279 merkevarer med i Sustainable Brand Index, fordelt på 25 bransjer.  I studien har 13 000 forbrukere rangert merkevarer på to hovedområder: miljøansvar og samfunnsansvar. Innenfor de to områdene måles forbrukerens bevissthet rundt ansvaret til merkevaren, og forbrukerens holdninger og opplevelse av merkevarens ansvar.

https://www.sb-insight.com/sbi-norway

Kontakter

Bilder

Når vi tar ansvar, får vi også tillit. Takk til norske forbrukere som anerkjenner endringene Norsk Kylling har gjort på dyrevelferd og bærekraft de siste årene, og for at dere trekker frem Solvinge som en forbrukerfavoritt, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.
Når vi tar ansvar, får vi også tillit. Takk til norske forbrukere som anerkjenner endringene Norsk Kylling har gjort på dyrevelferd og bærekraft de siste årene, og for at dere trekker frem Solvinge som en forbrukerfavoritt, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.
Last ned bilde
Talseth forteller at forbrukeren stiller helt andre krav til ansvarlig produksjon, enn tidligere. Der bedre dyrevelferd, lavere klimautslipp, og mer miljøvennlig emballasje er viktig. Foto: Norsk Kylling
Talseth forteller at forbrukeren stiller helt andre krav til ansvarlig produksjon, enn tidligere. Der bedre dyrevelferd, lavere klimautslipp, og mer miljøvennlig emballasje er viktig. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
Solvinge skiller seg ut med dyrevelferdskrav strengere enn regelverket i Norge. Siden 2014 har også alle våre fryste og ferske kyllingfileter vært 100 % rene varer, uten tilsatt salt og vann. Foto: Norsk Kylling
Solvinge skiller seg ut med dyrevelferdskrav strengere enn regelverket i Norge. Siden 2014 har også alle våre fryste og ferske kyllingfileter vært 100 % rene varer, uten tilsatt salt og vann. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
For tredje år på rad, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling. Foto: Norsk Kylling
For tredje år på rad, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
REMA 1000 har de siste årene opplevd en økende etterspørsel etter Solvinge-produktene. I 2024 solgte dagligvarekjeden 87 millioner kyllingmiddager, og økte salget av forbrukerpakninger fra Norsk Kylling med seks prosent. Foto: Try
REMA 1000 har de siste årene opplevd en økende etterspørsel etter Solvinge-produktene. I 2024 solgte dagligvarekjeden 87 millioner kyllingmiddager, og økte salget av forbrukerpakninger fra Norsk Kylling med seks prosent. Foto: Try
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye