Reitan Convenience Norway er først ut med ny ubemannet butikkteknologi i Norge: - En stor forretningsmulighet
Reitan Convenience Norway lanserer deres første ubemannede butikkonsept, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland. Nå kan reisende på Oslo Lufthavn få tak i ferske bakervarer, smakfulle baguetter, økologisk kaffe og mer, gjennom et innovativt vendingkonsept drevet av en AI-basert Smart Cabinet-teknologi.

- Som en ledende Convenience-aktør er vi alltid ute etter nye måter å møte kundenes behov på farten. Det nye vendingkonseptet er en stor forretningsmulighet, som kan bli en viktig del av vår butikkportefølje i tiden fremover, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.
Videre forteller AnnaMaria at konseptet er inspirert av selskapets danske kolleger, som har hatt stor suksess med vendingkonseptet "7-Eleven Go" på Kastrup Lufthavn i København.
Slik fungerer den AI-drevne vendingbutikken
Den ubemannede butikken fungerer ved at:
- Kunden skanner sitt betalingskort
- Kunden forsyner seg med ønsket mat og drikke når vendingmaskinen åpnes
- Kunden blir automatisk belastet for kjøpet via avansert kamerateknologi og maskinlæring
Konseptet er utviklet i samarbeid med Kaffeknappen Norge AS, Nordic AI Solutions AB (NAIS) og NoPayN AS – og er den første av sitt slag på det norske markedet.
Over all forventning
Siden åpningen på Oslo Lufthavn 7. februar har Northlands vendingkonsept levert langt over forventningene, og AnnaMaria beskriver både smartteknologien og salget som en suksess. Også Kristian Grönvall, Key Account Manager F&B i Avinor, ser stor verdi i satsingen:
- Vi er veldig glade for å kunne tilby økt fleksibilitet og flere valgmuligheter gjennom Northlands innovative, ubemannede konsept. Dette er et utmerket komplement til våre eksisterende serveringssteder, og vi er stolte av at Oslo lufthavn er den første av Avinors lufthavner i Norge som kan tilby et slikt konsept.
Maskinen fylles kontinuerlig med ferske varer av kjøpmann Iman Aslany og teamet bak den nyoppussede Northland-caféen på innlandsterminalen. Nysmurte baguetter, rundstykker og wraps er foreløpig de mest populære matvarene, men også fruktbegre, salater og kaffe selger godt – noe som ikke ville vært mulig i en tradisjonell vendingmaskin.
Kan rulles ut til flere lokasjoner
- Dersom dette blir en suksess, ser vi absolutt på muligheten for å åpne ubemannede butikker under flere av våre merkevarer i tiden fremover. For eksempel på sentralstasjoner, sykehus, flyplasser og andre knutepunkter, avslutter AnnaMaria.
Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistPressekontakt/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder





Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er en del av Reitan Retail og en ledende aktør innen kiosk- og convenience-markedet i totalt syv land i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway består av merkevarene Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige kjøpmenn og deres ansatte, som gjennom sterke verdier og effektiv drift skaper de beste handleopplevelsene.
Hver dag jobber vi for å redefinere vår bransje for å gjøre convenience bærekraftig - og bærekraft convenient. Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg oss gjerne på LinkedIn, for flere nyheter og oppdateringer.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven er kåret11.2.2025 11:02:49 CET | Pressemelding
Nazli Rostamkhani, Abbas Esrafilzadeh og Ole Martin Jørgensen er kåret til Årets kjøpmann for 7-Eleven og Narvesen. Kåringen tok plass under Reitan Convenience Norway sitt årlige Riksmøte mandag 10. februar, hvor selskapets kjøpmenn, eiere, medarbeidere og leverandører var samlet.
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
7-Eleven inngår samarbeid med Kreftforeningen: - Donerer 5 kr per solgte Pink Burger til Rosa sløyfe-aksjonen27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
7-Eleven inngår nytt samarbeid med Kreftforeningen, hvorav kjedens første kampanje i årshjulet går til støtte for Rosa sløyfe-aksjonen. I hele oktober tilbyr 7-Eleven fisk- og kyllingburgere med rosa burgerbrød i deres butikker i by og langs vei. 5 kr per solgte rosa burger doneres til Rosa sløyfe og deres forskningsarbeid på brystkreft.
Narvesen lanserer plantebaserte nyheter med Hanne-Lene Dahlgren: - Vil gjøre det enklere for kunden å ta gode valg i tråd med norske kostråd21.8.2024 08:47:20 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av året kunne Narvesen dele nyheten om kjedens nye samarbeid med kokebokforfatter og samfunnsdebattant, Hanne-Lene Dahlgren – også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Denne uken lanseres de nye plantebaserte produktene eksklusivt i Narvesen sine butikker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom