Reitan Convenience Norway er først ut med ny ubemannet butikkteknologi i Norge: - En stor forretningsmulighet
Reitan Convenience Norway lanserer deres første ubemannede butikkonsept, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland. Nå kan reisende på Oslo Lufthavn få tak i ferske bakervarer, smakfulle baguetter, økologisk kaffe og mer, gjennom et innovativt vendingkonsept drevet av en AI-basert Smart Cabinet-teknologi.

- Som en ledende Convenience-aktør er vi alltid ute etter nye måter å møte kundenes behov på farten. Det nye vendingkonseptet er en stor forretningsmulighet, som kan bli en viktig del av vår butikkportefølje i tiden fremover, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.
Videre forteller AnnaMaria at konseptet er inspirert av selskapets danske kolleger, som har hatt stor suksess med vendingkonseptet "7-Eleven Go" på Kastrup Lufthavn i København.
Slik fungerer den AI-drevne vendingbutikken
Den ubemannede butikken fungerer ved at:
- Kunden skanner sitt betalingskort
- Kunden forsyner seg med ønsket mat og drikke når vendingmaskinen åpnes
- Kunden blir automatisk belastet for kjøpet via avansert kamerateknologi og maskinlæring
Konseptet er utviklet i samarbeid med Kaffeknappen Norge AS, Nordic AI Solutions AB (NAIS) og NoPayN AS – og er den første av sitt slag på det norske markedet.
Over all forventning
Siden åpningen på Oslo Lufthavn 7. februar har Northlands vendingkonsept levert langt over forventningene, og AnnaMaria beskriver både smartteknologien og salget som en suksess. Også Kristian Grönvall, Key Account Manager F&B i Avinor, ser stor verdi i satsingen:
- Vi er veldig glade for å kunne tilby økt fleksibilitet og flere valgmuligheter gjennom Northlands innovative, ubemannede konsept. Dette er et utmerket komplement til våre eksisterende serveringssteder, og vi er stolte av at Oslo lufthavn er den første av Avinors lufthavner i Norge som kan tilby et slikt konsept.
Maskinen fylles kontinuerlig med ferske varer av kjøpmann Iman Aslany og teamet bak den nyoppussede Northland-caféen på innlandsterminalen. Nysmurte baguetter, rundstykker og wraps er foreløpig de mest populære matvarene, men også fruktbegre, salater og kaffe selger godt – noe som ikke ville vært mulig i en tradisjonell vendingmaskin.
Kan rulles ut til flere lokasjoner
- Dersom dette blir en suksess, ser vi absolutt på muligheten for å åpne ubemannede butikker under flere av våre merkevarer i tiden fremover. For eksempel på sentralstasjoner, sykehus, flyplasser og andre knutepunkter, avslutter AnnaMaria.
Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistPressekontakt/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder





Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er en del av Reitan Retail og en ledende aktør innen kiosk- og convenience-markedet i totalt syv land i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway består av merkevarene Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige kjøpmenn og deres ansatte, som gjennom sterke verdier og effektiv drift skaper de beste handleopplevelsene.
Hver dag jobber vi for å redefinere vår bransje for å gjøre convenience bærekraftig - og bærekraft convenient. Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg oss gjerne på LinkedIn, for flere nyheter og oppdateringer.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje25.11.2025 12:45:00 CET | Pressemelding
Reitan Convenience Norway, som driver kjedene Narvesen, 7-Eleven og Northland, gjennomfører nå en større restrukturering for å sikre en rendyrket, lønnsom og fremtidsrettet butikkportefølje. Dette innebærer at 70 kiosker gradvis vil bli avviklet fra 2026. Bakgrunnen er en vedvarende negativ utvikling i kundegrunnlag og lønnsomhet i enkelte deler av virksomheten.
7-Eleven x Thea Elise Klingvall: Merch made in Heaven31.10.2025 10:07:43 CET | Pressemelding
Fredag 31. oktober lanserer 7-Eleven en ny merch-kolleksjon designet av den populære kunstneren, Thea Elise Klingvall. Merchsatsingen bygger videre på et eksisterende samarbeid, hvorav Thea blant annet har arrangert tegne- og malekurs for barna på 7-Eleven sine sommer- og høstcamper dette året. Nå ønsker de å tilgjengeliggjøre kunst fra Theas personlige atelier, til butikkhyller og merchstativ over hele landet.
7-Eleven lanserer merch designet av ungt talent fra Fagskolen Kristiania7.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Denne høsten har 7-Eleven lansert ny merch designet av 28 år gamle Vivian Ree. Kolleksjonen er et resultat av et kreativt samarbeid med Fagskolen Kristiania våren 2024, der 19 illustrasjonsstudenter fikk designe idéer til 7-Eleven sitt nye merch i semesteroppgave. Blant mange sterke bidrag ble det Vivian som gikk helt til topps.
Narvesen lanserer limited edition-kopp til støtte for TV-aksjonen30.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I tre uker fra tirsdag 30. september donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til TV-aksjonen. Kaffekampanjen er en årelang tradisjon for kioskkjeden, og denne gangen lanseres også selve kaffekoppen i ny drakt. Den kjente illustratøren Anette Moi står bak designet, som er inspirert av årets sak.
Gir ut ulovlig avis på pressefrihetens dag2.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
I samarbeid med Nobels Fredssenter og Helsingforskomiteen, gir Narvesen ut en «ulovlig» avis på FNs internasjonale dag for pressefrihet lørdag 3. mai. Avisen «The Forbidden Times» er en eksklusiv utgivelse bestående av artikler som er forbudt å publisere i sine opprinnelsesland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom