Kilden kjønnsforskning.no

Tidlig modning gir små kjønnsforskjeller i karakterer

Del

Likevel er det ingen tvil om at å komme tidlig i puberteten virker inn på skoleprestasjoner, ifølge ny studie.

Portrettfoto av Marte Strøm, forsker ved Insititutt for samfunnsforskning.
– Vi fant en tydelig sammenheng mellom pubertetsutvikling og skolekarakterer, sier Marte Strøm. F Foto: ISF

Tekst: Simon Gramvik/Kilden kjønnsforskning.no

– Det har lenge vært kjent at jenter kommer tidligere i puberteten enn gutter, at de blir tidligere fysisk modne. Men vi ønsket å undersøke om dette også påvirker kognitiv modning. Altså evnen til å tilegne seg kunnskap, sier Marte Strøm.

Sammen med kollegaer på Institutt for samfunnsforskning har Strøm forsket på hvordan kjønnsforskjeller i pubertet og modning kan forklare forskjeller i skoleprestasjoner og arbeidsmarkedet.

Tidlig pubertet gir bedre karakterer

Jenter gjør det jevnt over bedre på skolen enn gutter. 

Allerede ved skolestart har jentene et forsprang. NOU-en «Nye sjanser – bedre læring» fra 2019 viser at de har bedre språkforståelse enn gutter allerede før de begynner på skolen. Gutter har derimot bedre romforståelse enn jenter i 4–6-årsalderen, som er en fordel i matematikkfaget. Men forskjellene er generelt små. Gutter og jenter er ved skolestart nesten like gode til å lese og regne. 

Så øker forskjellene, særlig i tenårene. 

Puberteten når sitt toppunkt i 15–16-årsalderen. Jenter kommer typisk i puberteten 1–2 år tidligere enn gutter. De tidligst utviklede jentene kan ligge fire år foran de seinest utviklede guttene, ifølge en norsk studie. 

Hva har disse kjønnsforskjellene i modning å si for prestasjoner på skolen – og for videre muligheter på arbeidsmarkedet? Dette spørsmålet stilte Strøm og kollegaene. 

 Er dette den første studien som undersøker dette?

– Ja, i hvert fall med norske data, sier Strøm. 

 og hva fant dere? 

– Vi fant en tydelig sammenheng mellom pubertetsutvikling og skolekarakterer. De som har kommet lenger i puberteten, gjør det bedre på skolen.

Funnene bekrefter forskning som viser at tidlig fysisk modning gir bedre skoleresultater. Men forskerne har gått lenger. De ønsket å finne ut av hvor mye av karakterforskjellene mellom gutter og jenter som kunne forklares med forskjeller i modning. 

Svaret forskerne fikk var overraskende lavt: kun 8 prosent. 

Med andre ord: Selv om pubertet og fysisk modning har en viss effekt på skoleprestasjoner, står dette kun for en liten del av forskjellen mellom gutters og jenters karakterer – resten må forklares av andre faktorer, som for eksempel forskjeller i arbeidsvaner, og forskjeller i hvordan gutter og jenter responderer på læringsmetoder, læringsmiljø eller evalueringsmetoder.

– Vi hadde forventet at pubertet spilte en større rolle, sier Strøm.

Lese hele artikkelen i KIldesn nyhetsmagasin.

Følg pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kilden kjønnsforskning.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kilden kjønnsforskning.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye