Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM
TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.

VM i nordiske grener i Trondheim engasjerer publikum, både i Granåsen og foran TV-skjermen. TV-rettighetene til sendingene er delt mellom NRK og TV 2. Innspurten sendes på TV 2 fra og med i dag.
VM i nordiske grener er en av flere «begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning» som ifølge kringkastingsregelverket skal tilbys vederlagsfritt. Hensikten er å legge til rette for at en betydelig del av seerne skal kunne følge viktige begivenheter på TV.
– I denne sammenhengen betyr ikke vederlagsfritt nødvendigvis gratis. Det framgår av regelverket at det ikke skal være ekstra omkostninger ut over grunnpakkeavgift dersom man ser TV via et abonnement hos en distributør, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
TV 2s sendinger fra VM på ski er tilgjengelig på TV 2 Direkte. Denne kanalen finnes i TV-distributørenes grunnpakker, og er i tillegg tilgjengelig på TV 2 Play. Det betyr etter Medietilsynets vurdering at kravet som stilles i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang, er oppfylt.
– Vi forstår at det er kjedelig for de seerne som mister sin «vanlige» tilgang til TV 2 som følge av situasjonen med Telia. Det er likevel ikke slik at Medietilsynet kan gripe inn i avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom