Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM
TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.

VM i nordiske grener i Trondheim engasjerer publikum, både i Granåsen og foran TV-skjermen. TV-rettighetene til sendingene er delt mellom NRK og TV 2. Innspurten sendes på TV 2 fra og med i dag.
VM i nordiske grener er en av flere «begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning» som ifølge kringkastingsregelverket skal tilbys vederlagsfritt. Hensikten er å legge til rette for at en betydelig del av seerne skal kunne følge viktige begivenheter på TV.
– I denne sammenhengen betyr ikke vederlagsfritt nødvendigvis gratis. Det framgår av regelverket at det ikke skal være ekstra omkostninger ut over grunnpakkeavgift dersom man ser TV via et abonnement hos en distributør, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
TV 2s sendinger fra VM på ski er tilgjengelig på TV 2 Direkte. Denne kanalen finnes i TV-distributørenes grunnpakker, og er i tillegg tilgjengelig på TV 2 Play. Det betyr etter Medietilsynets vurdering at kravet som stilles i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang, er oppfylt.
– Vi forstår at det er kjedelig for de seerne som mister sin «vanlige» tilgang til TV 2 som følge av situasjonen med Telia. Det er likevel ikke slik at Medietilsynet kan gripe inn i avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
Medietilsynet får tilsynsansvar for DSA28.2.2025 14:14:55 CET | Pressemelding
Regjeringen har besluttet at Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Nkom får ansvaret for å håndheve EU-forordningen Digital Services Act (DSA) når regelverket blir en del av norsk rett. Nkom blir norsk DSA-koordinator.
Medietilsynet: Spermageddon er ikkje skadeleg for unge over tolv år28.2.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Engasjementet har vore stort framfor premieren på den nye norske kinofilmen Spermageddon. Mange meiner den ikkje eignar seg for publikum under 15 år, men Medietilsynet slår fast at SF Norge er innanfor retningslinjene når filmen har fått aldersgrense 12 år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom