Statens vegvesen

Statens vegvesen undersøker avvik i tunnelventilatorer

Del

Statens vegvesen gjennomfører ekstra inspeksjoner av ventilatorer i flere tunneler etter å ha oppdaget avvik.

Statens vegvesen gjør ekstra undersøkelser av tunnelvifter i 77 tunneler.
Statens vegvesen gjør ekstra undersøkelser av tunnelvifter i 77 tunneler. Bård Asle Nordbø Statens vegvesen

Avvikene ble først avdekket gjennom rutinemessige inspeksjoner, og Statens vegvesen har også registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i vifta) har falt ned mens de var i drift.

Avvikene som er registrert er blant annet knyttet til sprekkdannelser og korrosjon.

–  Ettersom inspeksjonsfunn og de konkrete hendelsene har til felles at det dreier seg om ventilatorer fra samme leverandør, har vi i første omgang valgt å gjennomføre ekstra inspeksjoner i de 77 tunnelene der vi har slike ventilatorer. Vi har dialog med leverandøren, og de er kjent med våre funn og tiltak, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.  

Etter hvert vil flere av de 239 riksvegtunnelene med ventilatorer bli undersøkt. 

Justerer viftene

Inntil resultater fra inspeksjonene foreligger, gjøres det vurderinger av behov for avbøtende tiltak i de aktuelle tunnelene. Slike tiltak er for eksempel justering av innslagspunktet for automatisk oppstart av ventilasjon eller manuell styring av viftene.

I tilfeller der inspeksjonene avdekker feil, tas de aktuelle ventilatorene ut av drift eller det settes i verk avbøtende tiltak, basert på risikovurdering for den enkelte tunnel.

Supplerende analyser

I tillegg til de pågående ekstrainspeksjonene har Statens vegvesen engasjert Sintef Manufacturing AS   til å utføre materialanalyser på impellere fra ulike leverandører. Statens vegvesen går også gjennom sine egne vedlikeholdsrutiner for tunnelvifter.

– Det er for tidlig å trekke konklusjoner om hvor omfattende avvikene er og hva som er årsaken. Når vi oppdager avvik, vil vi alltid undersøke disse nærmere. Det skal være trygt å kjøre i tunnel, så inntil vi har fått svarene gjør vi tiltak slik at sikkerheten til trafikantene ivaretas, sier Tore Lysberg.

Etter planen skal Sintef levere første del av sin rapport i løpet av våren 2025.

Statens vegvesen har orientert fylkeskommunene, Nye Veier, Bane NOR og Oslo kommune om sine funn og tiltak.

Fakta:

Antall tunneler som Statens vegvesen har ansvar for

592

- herav tunneler med ventilatorer 

239

- herav tunneler der det nå gjennomføres ekstra inspeksjoner

77

Antall ventilatorer i tunnelene som Statens vegvesen har ansvar for

Ca. 4900

Antall ventilatorer i de 77 tunnelene der det gjennomføres ekstra inspeksjoner

Ca. 1500

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye