Statens jernbanetilsyn

Tilsynsrapporten etter togstansen 1. juledag 2024 gir anbefalinger for styrket sikkerhet og beredskap

Del

Statens jernbanetilsyns omfattende tilsyn etter togstansen har avdekket flere sårbarheter og behov for å styrke samfunnssikkerhet og beredskap på jernbanen.

Tog fra Vy ved en togstasjon i soloppgang. Illustrasjonsfoto
Tog fra Vy ved en togstasjon i soloppgang. Illustrasjonsfoto Statens jernbanetilsyn

I romjulen stanset togtrafikken i Norge i 13 timer. Hendelsen førte til betydelige forsinkelser og utfordringer for de reisende. Statens jernbanetilsyn (SJT) utførte i januar et omfattende tilsyn der de intervjuet infrastrukturforvalteren Bane NOR og flere jernbanevirksomheter for å kartlegge årsaker til togstansen og peke på anbefalinger for å hindre eller begrense omfanget av lignende hendelser. SJT hadde også samtaler med etater i jernbanesektoren som kan påvirke samspillet på jernbanen. 

Flere funn og observasjoner

– Vi har ikke avdekket direkte brudd på regelverket under tilsynet, men vi har gjort flere funn og observasjoner. Disse gir grunnlag for anbefalinger der vi mener det er rom for betydelige forbedringer. Rapporten har ingen pålegg. Vi har likevel en klar forventning om at virksomhetene tar inn over seg anbefalingene og vurderer og iverksetter mulige tiltak. 

Det sier direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i SJT.

SJTs anbefalinger i tilsynsrapporten

Her SJTs anbefalinger oppsummert: 

  • Bane NOR bør ha en bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å forhindre langvarige togstans, avdekke behov for beredskap ved nødsituasjoner og sikre rask normalisering av trafikken. 
  • Bane NOR bør kartlegge sårbarheter på alle strekninger og i framføringskritiske systemer bedre. 
  • Bane NOR bør sikre at de har oversikt over systemer som skaper redundans (behov for parallelle, uavhengige systemer) i løsninger for togkommunikasjon. 
  • Bane NOR bør legge beredskapsplaner for langvarig stans i togtrafikken når én eller flere framføringskritiske systemer faller bort, og øve på dette. 
  • Bane NOR bør ha bedre krisehåndtering sammen med aktørene. 
  • Bane NOR bør øve på å bruke alternativt kommunikasjonsutstyr. 
  • Bane NOR bør oppdatere planverket for nasjonal beredskap, og øve på dette. 
  • Bane NOR bør oppdatere beskrivelsene av oppgaver for den sikkerhetsansvarlige (CISO) i forbindelse med hendelser. 
  • Bane NOR og togselskapene bør ha et bedre samarbeid for å sikre god informasjonsflyt som ivaretar passasjerenes rettigheter. 
  • Bane NOR og Jernbanedirektoratet må avklare rollene seg imellom i forbindelse med håndtering av hendelser. 
  • Bane NOR bør evaluere om Samarbeidsforum for sikring og nasjonal beredskap (SNB) fungerer som tiltenkt og involvere togselskapene i dette 
  • Bane NOR og togselskapene bør se på ytelsesordningen i avtalene de har. 
  • Bane NOR og togselskapene bør revurdere erstatningsordningene. 
  • Bane NOR og Jernbanedirektoratet bør revidere hovedavtalen de har slik at den i større grad dekker og regulerer håndteringen av større driftsavbrudd. 

Endelig tilsynsrapport kommer senere

Temaene SJT har tatt opp i rapporten vil bli fulgt opp i fremtidige tilsyn for å sikre at de nødvendige forbedringene blir gjennomført. 

Rapporten er sendt til virksomhetene som ble omfattet av tilsynet. De har en frist til 21. mars 2025 med å gi uttalelser. Den endelige rapporten vil foreligge senere, og den vil bli publisert på SJTs nettsider. 

Kontakter

Om Statens jernbanetilsyn

Statens jernbanetilsyn (SJT) er tilsynsmyndighet for jernbane, taubaner og fornøyelsesinnretninger i Norge. SJT er også markedsovervåker og skal bidra til et effektivt jernbanemarked.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye