Schibsted Media fullfører planen for oppkjøpet av Podme
Schibsted Media øker sitt eierskap i strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme ved å kjøpe ut de gjenværende minoritetseierne. Gjennom denne avtalen fullfører selskapet sin opprinnelige plan fra den første investeringen i Podme i 2019.

Schibsted gjorde sin første investering i Podme i 2019 og økte to år senere sin eierandel til 91 prosent. Nå velger partene å fullføre oppkjøpet ved at Schibsted Media kjøper minoritetseiernes gjenværende andeler i selskapet.
– Vi er glade for å ha nådd denne milepælen. Dette hadde ikke vært mulig uten grunnleggerne Johan Strömberg og Niklas Julin, som har vært avgjørende for å bygge et fantastisk selskap. De siste årene har Podme vokst til å bli en ledende aktør innen premium-podkaster i Sverige, Norge og Finland, sier Per Håkon Fasting, Chief Revenue Officer (CRO) i Schibsted Media og styreleder i Podme.
I løpet av perioden med felles eierskap, hvor Johan Strömberg i mange år var administrerende direktør og Niklas Julin var utviklingssjef, har alle parter bidratt til å bygge et sterkt selskap. Forholdet har vært preget av gjensidig respekt og stor tillit.
– Sammen med grunnleggerne har vi ikke bare styrket Podmes posisjon, vi har også lagt grunnlaget for fremtidig ekspansjon. Dette gjør at vi nå kan ta det neste steget i oppkjøpet, fullføre det og kjøpe ut de gjenværende minoritetseierne – akkurat slik planen var fra starten, sier Per Håkon Fasting.
– Å se hvordan Podme har vokst til å bli en ledende aktør innen premium-podkaster i Norden, er noe vi er utrolig stolte av. Det har vært en fantastisk reise, og vi er dypt takknemlige for samarbeidet med Schibsted Media, alle de engasjerte podkastskaperne og våre lojale lyttere. Fremfor alt vil vi hylle våre fantastiske kollegaer. Deres engasjement og harde arbeid har vært avgjørende for suksessen vi ser i dag. Nå ser vi fram til å følge Podmes videre utvikling og ekspansjon under Schibsted Medias ledelse, sier Johan Strömberg og Niklas Julin i en felles uttalelse.
Ved at Podme nå blir et heleid selskap i Schibsted Media, styrkes integrasjonen med konsernet. Dette åpner for flere potensielle samarbeid fremover – både når det gjelder innhold og innen produkt- og teknikkutvikling. Samtidig vil Podme fortsette å følge den vedtatte strategien og vekstplanen, med mål om å styrke sin posisjon ytterligere i markedet, samtidig som selskapet arbeider for å oppnå lønnsomhet.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Per Håkon Fasting, Chief Revenue Officer (CRO), Schibsted Media og styreleder i Podme.
E-post: per.hakon.fasting@schibsted.com
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Ny effektstudie: Slik skaper du som annonsør effekt i den digitale jungelen10.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Visste du at bare 16 prosent av alle annonser blir husket og koblet til korrekt merkevare? En ny effektstudie fra Schibsted Media viser nå hvordan annonsører kan maksimere effekten av digital annonsering gjennom skreddersydde strategier.
Schibsted Media inngår avtale om å kjøpe TV4 i Sverige og MTV i Finland fra Telia Company25.2.2025 07:01:55 CET | Pressemelding
Schibsted Media har inngått en avtale om å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet (TVM), som inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland. Avtalen om å kjøpe to av de mest populære TV-kanalene i Sverige og Finland befester Schibsted Medias strategi om å styrke uavhengig journalistikk, investere i kvalitetsinnhold og utvikle attraktive medieprodukter i hele Norden.
Schibsted Media inngår samarbeid med OpenAI10.2.2025 15:00:08 CET | Pressemelding
Schibsted Media og OpenAI inngår et strategisk partnerskap som skal integrere medieselskapets faktabaserte journalistikk i OpenAIs tjenester. Schibsted Media vil også få tilgang til OpenAIs innsikt og ny teknologi.
Bahare Viken ny programleder i sex-podkasten Høvla10.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Journalist og programleder Bahare Viken slipper onsdag denne uken første episode av sex-podkasten Høvla på Podme.
Går sammen om provoserende VGTV-serie29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
To av landets fremste skjult kamera-skapere slår seg sammen for første gang. «Dommerjævel» med Mads Hansen og Calle Hellevang-Larsen har premiere på VGTV 13. februar og tar oss med på en provoserende og humoristisk reise gjennom Europas idrettsarenaer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom