Schibsted Media fullfører planen for oppkjøpet av Podme
Schibsted Media øker sitt eierskap i strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme ved å kjøpe ut de gjenværende minoritetseierne. Gjennom denne avtalen fullfører selskapet sin opprinnelige plan fra den første investeringen i Podme i 2019.

Schibsted gjorde sin første investering i Podme i 2019 og økte to år senere sin eierandel til 91 prosent. Nå velger partene å fullføre oppkjøpet ved at Schibsted Media kjøper minoritetseiernes gjenværende andeler i selskapet.
– Vi er glade for å ha nådd denne milepælen. Dette hadde ikke vært mulig uten grunnleggerne Johan Strömberg og Niklas Julin, som har vært avgjørende for å bygge et fantastisk selskap. De siste årene har Podme vokst til å bli en ledende aktør innen premium-podkaster i Sverige, Norge og Finland, sier Per Håkon Fasting, Chief Revenue Officer (CRO) i Schibsted Media og styreleder i Podme.
I løpet av perioden med felles eierskap, hvor Johan Strömberg i mange år var administrerende direktør og Niklas Julin var utviklingssjef, har alle parter bidratt til å bygge et sterkt selskap. Forholdet har vært preget av gjensidig respekt og stor tillit.
– Sammen med grunnleggerne har vi ikke bare styrket Podmes posisjon, vi har også lagt grunnlaget for fremtidig ekspansjon. Dette gjør at vi nå kan ta det neste steget i oppkjøpet, fullføre det og kjøpe ut de gjenværende minoritetseierne – akkurat slik planen var fra starten, sier Per Håkon Fasting.
– Å se hvordan Podme har vokst til å bli en ledende aktør innen premium-podkaster i Norden, er noe vi er utrolig stolte av. Det har vært en fantastisk reise, og vi er dypt takknemlige for samarbeidet med Schibsted Media, alle de engasjerte podkastskaperne og våre lojale lyttere. Fremfor alt vil vi hylle våre fantastiske kollegaer. Deres engasjement og harde arbeid har vært avgjørende for suksessen vi ser i dag. Nå ser vi fram til å følge Podmes videre utvikling og ekspansjon under Schibsted Medias ledelse, sier Johan Strömberg og Niklas Julin i en felles uttalelse.
Ved at Podme nå blir et heleid selskap i Schibsted Media, styrkes integrasjonen med konsernet. Dette åpner for flere potensielle samarbeid fremover – både når det gjelder innhold og innen produkt- og teknikkutvikling. Samtidig vil Podme fortsette å følge den vedtatte strategien og vekstplanen, med mål om å styrke sin posisjon ytterligere i markedet, samtidig som selskapet arbeider for å oppnå lønnsomhet.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Per Håkon Fasting, Chief Revenue Officer (CRO), Schibsted Media og styreleder i Podme.
E-post: per.hakon.fasting@schibsted.com
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom