Medietilsynet får tilsynsansvar for DSA
Regjeringen har besluttet at Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Datatilsynet og Nkom får ansvaret for å håndheve EU-forordningen Digital Services Act (DSA) når regelverket blir en del av norsk rett. Nkom blir norsk DSA-koordinator.

Med DSA innføres en rekke nye forpliktelser for sosiale medier, søkemotorer, meldingstjenester og andre internettjenester. Målet er å styrke vernet av brukernes rettigheter på internett, og å motvirke samfunnsrisikoer på de aller største internettplattformene. DSA er allerede innført i EU-landene. Før regelverket kan bli en del av norsk rett, må det innlemmes i EØS-avtalen og behandles av Stortinget.
DSA adresserer flere utfordringer
- Sosiale medier er blitt en viktig del av innholdsinfrastrukturen i Norge, men har så langt vært lite regulert. Vi ser frem til å bruke DSA som virkemiddel for å i større grad kunne verne norske brukere og samfunnsinteresser, særlig på de globale innholdsplattformene der risikoen er stor, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
DSA adresserer sentrale utfordringer knyttet til skadelig innhold for barn og unge, desinformasjon og valgmanipulasjon, vern av redaksjonelt innhold, og det å sikre en åpen, informert og trygg offentlig samtale. Regjeringen har besluttet at oppfølgingsansvaret for DSA skal fordeles mellom fire norske tilsynsmyndigheter, Nkom, Datatilsynet, Forbrukertilsynet og Medietilsynet. Nkom blir norsk DSA-koordinator, og får dermed hovedansvaret for DSA i Norge.
Medietilsynet er godt i gang med planlegging
- Medietilsynet har ønsket å bli DSA-koordinator, fordi vårt samfunnsoppdrag og kompetanse treffer de største utfordringene samfunnet står overfor når det gjelder sosiale medier. Nå gratulerer vi våre gode kollegaer i Nkom med denne rollen, og ser fram til et godt og viktig samarbeid fremover. Vi er klare til å bidra med viktige tilsynsoppgaver på våre ansvarsområder, sier Mari Velsand.
Medietilsynet forventer å få ansvar for bestemmelser i DSA som er relevante for ytrings-, informasjons- og pressefrihet, og beskyttelse av barn og unge mot skadelig innhold og skadelig design.
- Vi er allerede godt i gang med å planlegge de nye oppgavene, blant annet når det gjelder tilsyn med sosiale mediers beskyttelsestiltak overfor barn og unge og tiltak mot spredning av desinformasjon og begrensning av redaksjonelt innhold, sier Velsand.
Regjeringen har varslet at det kommer et lovutkast på høring før sommeren.
-------
Regjeringens beslutning: Gjør det tryggere å bruke internett - regjeringen.no
Om DSA på Medietilsynets nettsider: https://www.medietilsynet.no/regelverk/internasjonale-reguleringer-for-digitale-tjenester/dsa/
DSA er tilgjengelig i EUs rettsjournal: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R2065&from=EN
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM7.3.2025 14:19:59 CET | Pressemelding
TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.
Medietilsynet: Spermageddon er ikkje skadeleg for unge over tolv år28.2.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Engasjementet har vore stort framfor premieren på den nye norske kinofilmen Spermageddon. Mange meiner den ikkje eignar seg for publikum under 15 år, men Medietilsynet slår fast at SF Norge er innanfor retningslinjene når filmen har fått aldersgrense 12 år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom