Anleggsstart på rv. 13
Nye Veier starter nå arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.

- Det er en milepæl for både trafikantene og Nye Veier at vi bygger og sikrer mot skred og ras på rv. 13 i Hardanger. Dette gir færre stenginger og vesentlig redusert risiko for ulykker. Vi skal også bygge trafikksikker løsning for gående og syklende med ny gang- og sykkelvei, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Nye Veier har besluttet å utvide arbeidet med rv. 13 mellom Odda og Tyssedal, og bygger 260 meter ekstra vei, rassikring og gang- og sykkelsti inn mot Odda. Dette er en utvidelse av kontrakten med Risa.
Trafikale forhold
Det vil i perioder være stengt mellom Odda og Tyssedal.
Periodene er maksimalt 30 minutter. I arbeidet vil totalentreprenøren ta spesielt hensyn tidlig på morgen og ettermiddagen. De vil tilpasse stengningene til perioder med mindre trafikk. I noen tilfeller vil trafikken bli dirigert gjennom anleggsområdet.
Følg dirigeringen fra våre trafikkbetjenter i anleggsområdet.
I sommermånedene vil veien være helt åpen for å tilpasse oss turistsesongen.
For oppdatert informasjon om stengninger og trafikkforhold, besøk 175.no eller ring telefon 175.
Vi informerer om eventuelle endringer i trafikkmønsteret i god tid.
Arbeidets omfang
Arbeidet omfatter sikring av veien mellom Odda og Tyssedal mot ras og skred. Dette inkluderer blant annet sprengningsarbeid og andre tiltak for å sikre trafikantene. Vi vil også forbedre veistandarden og øke kapasiteten for å håndtere den økende trafikken i området. Det blir også gang- og sykkelvei.
Sikkerhetstiltak
Sikkerheten til både arbeidere og trafikanter er vår høyeste prioritet. Når veien er stengt i maksimalt 30 minutter, vil det bli kø på begge sider av anleggsområdet. Vi har vurdert risikoen for skred i venteområdet og valgt områder for køen for å redusere risikoen.
Vi ber alle trafikanter om å vise hensyn og følge skilting og anvisninger fra trafikkdirigenter.
Videre planer for rv. 13
Arbeidet på rv. 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen er forventet ferdig høsten 2026. Dette arbeidet er en del av en større plan for å forbedre sikkerheten og fremkommeligheten på rv. 13.
- Vi jobber med konkrete planer om å gjøre flere tiltak for å redusere risikoen for ras og skred langs rv. 13. Det første som kan bli aktuelt er å sikre mot ras sør for Odda. Her ser vi behov for å sikre Aurskreda mellom Vasstun og Lausasteintunnelen langs Sandvinvatnet. Dette blir trolig vårt neste arbeid med å utbedre rv. 13, sier Aanesland.
Mellom Odda og Tyssedal skal vi gjøre disse arbeidene
- Vi skal forberede veien i tråd med reguleringsplanen fra 2015, med noen ekstra forbedringer.
- Oppgradering av 1,5 kilometer vei
- Tilpasning av 30 meter vei på hver ende til eksisterende vei
- Veien blir 7,5 meter bred og legges på fjellsiden av dagens vei
- Bygging av murer mot fjellet og mot sjøen
- Bygging av bruer for å håndtere skred
- Sikring av området på begge sider av bruene
- Dagens vei blir gang- og sykkelvei, tilpasset i høyden og mot den nye veien
- Gang- og sykkelvei på bruene
Nøkkelord
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktør
Tel:951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noGeir GjervanSenior kommunikasjonsrådgiver
Rv. 13 og drift og vedlikehold
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder


Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Gjøvik Graveservice bygger ny gang- og sykkelvei for Nye Veier10.4.2025 12:43:11 CEST | Pressemelding
I forbindelse med utbyggingen av E6 Storhove – Øyer skal Gjøvik Graveservice prosjektere og bygge en ca to kilometer lang gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2522 mellom Midtskog til Måkrudgutua i Øyer kommune.
Fra fjell og stein til tunnel – markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen31.3.2025 18:17:06 CEST | Pressemelding
14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.
Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E13619.3.2025 08:59:48 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom