Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.

- Kontraktsigneringen er en betydningsfull milepæl for alle som har arbeidet for og sett frem til dette viktige samferdselsprosjektet. Veiprosjektene Nye Veier leverer til samfunnet gir vesentlig bedre trafikksikkerhet, god og forutsigbar fremkommelighet og redusert reisetid. Utbyggingen av E6 Roterud – Storhove er det femte store veiprosjektet som realiseres av Nye Veier i Mjøsregionen, og vi er godt i gang med planleggingen av de neste, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.
Kontrakten omfatter bygging av 23 kilometer firefelts motorvei fra Roterud nord for Biri i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Veien får fartsgrense på 110 km/t og det skal blant annet bygges en 4,2 kilometer lang tunnel forbi Lillehammer, ny bru over Lågen og tre kryss.
Stort og komplekst prosjekt
Fra Roterud, der dagens forbikjøringsstrekning slutter, skal dagens E6 gjenbrukes og utvides med to nye felt. Krysset på Vingrom flyttes noen hundre meter nordover. Dette frigjør plass i Vingrom sentrum og gir mer areal til friluftsområdet ved Mjøsa. I Øyresvika skal det bygges av- og påkjøring til og fra Lillehammer og her starter også den 4,2 kilometer lange tunnelen som skal gå på vestsiden av Lågen opp til Trosset gård. Ved Trosset skal det bygges ny bru over Lågen, hvor veien går videre inn til det nye krysset som skal bygges på Storhove.
- Prosjektet er svært omfattende og komplisert, og det er mye som skal bygges. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi jobbet godt for å modne prosjektet. E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og videre utbygging vil bidra til å binde Norge tettere sammen. Erfaringsmessig vet vi at våre utbyggingsprosjekter skaper nye arbeidsmuligheter for lokale og regionale aktører i bygg- og anleggsbransjen. Omtrent hver tredje krone blir igjen i regionen gjennom leveranser av tjenester, utstyr og materiell. I tillegg til leveranser til entreprenørene, bidrar også lokale innkjøp som anleggsfolkene gjør mens de bor i området til økt verdiskaping, sier utbyggingsdirektør Espen Almlid.
Grundig og omfattende samhandlingsprosess
Det er gjennomført en svært grundig og omfattende samhandlingsprosess med AF Gruppen og Norconsult i forkant av kontraktsigneringen for å forbedre veiprosjektet, og bidra til en mer skånsom utbygging med redusert klimaavtrykk.
- I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom en svært sårbar del av Lågendeltaet naturreservat. I tillegg gir dagens vei en del støy og ulemper til de som bor nært veien. Når prosjektet er ferdigstilt, vil en betydelig strekning av dagens E6 langs naturreservatet legges i en 4,2 km lang tunnel. Vingnestunnelen vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i Lillehammer skjermes fra trafikkstøy, sier Almlid.
Bruken av fremskyvningsbru over Lågen vil også bidra til redusert byggeaktivitet i tilknytning til naturreservatet. Etter at fundamenter er etablert, vil brudekket bygges på land, og deretter skyves ut over elva. En fordel med denne typen bro er at byggingen i større grad kan tilpasses tidspunkter som hensyntar naturmangfoldet, og mer av arbeidet kan gjøres utenfor selve elva og i større avstand fra reservatet.
Nye Veier satser på Innlandet
Nye Veier har hatt omfattende byggeaktivitet på E6 i Innlandet, og dette arbeidet vil fortsette, understreker Aanesland.
- Vi har allerede fullført byggingen av 43 kilometer med ny E6 fra Kolomoen til Moelv, og arbeidet nord for Lillehammer er godt i gang. Nå skal vi raskt starte utbyggingen fra Biri til Lillehammer. Vår plan er å fortsette den helhetlige utbyggingen av trafikksikre veier i Mjøsregionen videre nordover fra Moelv. Det satses på Innlandet, sier Anette Aanesland avslutningsvis.
Totalrammen for utbyggingskontrakten er på 6,35 milliarder kroner, eks mva. Anleggsarbeidet vil startes opp i løpet av kort tid. Veien skal åpnes i løpet av sommeren 2030.
Visste du at?
-
Den nye E6 Roterud – Storhove er en del av den helhetlige utbyggingen av ny E6 mellom Moelv og Øyer. Ny E6 vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, og er viktig for trafikanter, næringsliv og beredskap.
-
Nye Veier er byggherre, mens AF Gruppen utfører prosjektet for Nye Veier. Norconsult er rådgiver.
-
E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og dagens tofeltsvei langs Mjøsa er ikke egnet for dagens og fremtidens trafikkmengde. Den har fysisk midtdeler på deler av strekningen, noe som svekker beredskapen, og der det ikke er midtdeler er det betydelige trafikksikkerhetsutfordringer. Nå skal det bygges en sikker firefelts motorvei som vil eliminere møteulykker og gjøre reisen mer effektiv.
Nøkkelord
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktør
Tel:951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noEspen AlmlidUtbyggingsdirektør
Tel:918 21 150espen.almlid@nyeveier.noChristian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder







Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Anleggsstart på rv. 1325.2.2025 10:30:58 CET | Pressemelding
Nye Veier starter nå arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.
Mesta skal drifte for Nye Veier29.1.2025 07:29:28 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt Mesta AS driftskontrakt for selskapets veistrekninger i Sør-Norge.
Reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble er ute på høring27.1.2025 10:43:23 CET | Aktuelt
Nye E18 Kragerø – Bamble er ca 17,5 kilometer og planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 100 km/t. Planforslaget legger opp til en vesentlig grad av gjenbruk av dagens E18. Dette sikrer naturverdier og gir reduksjon i arealbruk og klimagassutslipp.
Nye E18 gjennom Kragerø og Bamble skal bygges på den gamle14.1.2025 08:56:09 CET | Aktuelt
I forslaget til reguleringsplan for E18 Kragerø - Bamble legges det opp til mye gjenbruk av eksisterende vei. På denne måten reduseres arealbeslaget, klimagassutslippene og kostnadene.
Hæhre skal bygge ny E39 i Agder10.1.2025 14:46:31 CET | Pressemelding
Nye Veier har valgt Hæhre Entreprenør til å bygge ny E39 fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune. Med dette fortsetter byggingen av ny trafikksikker vei vestover i Agder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom