Ny ordning gir økte midler til film- og tv-produksjon
Stortinget har bestemt at strømmetjenestene må investere i norske filmer og tv-produksjoner. Medietilsynet skal håndheve regelverket.

Ordningen kommer som en del av flere endringer i kringkastingsloven, som Stortinget nå har vedtatt. Loven er endret som følge av endringer i EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet).
- Den nye medfinansieringsordningen skal bidra til å styrke norsk produksjon i konkurranse med globale aktører, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Medfinansieringsplikten for strømmetjenester var en av flere nye regler som Kultur- og likestillingsdepartementet foreslo i høringsrunden i 2022. Men i lovproposisjonen som ble lagt frem for Stortinget høsten 2024, var ikke medfinansieringsplikten blant endringsforslagene. Stortinget har nå likevel vedtatt at medfinansieringsplikten skal innføres, etter innstilling fra familie- og kulturkomiteen. Fra før er det mange andre europeiske land som har en slik ordning.
Oppmyking av reklameregler
Videre blir det innført en registreringsplikt for norske strømmetjenester og tjenester på videodelingsplattformer, slik at de må registreres hos Medietilsynet. Dette er en plikt som allerede gjelder for kringkasterne.
Lovendringene innebærer også en oppmyking av reklamereglene, slik at kringkasterne i større grad enn i dag kan plassere reklamen når de vil på døgnet.
Produktplassering er i dag som hovedregel ikke tillatt. Med nye regler blir hovedregelen at dette tillates, men med unntak for nyhets- og aktualitetsprogrammer, forbrukerprogrammer, religiøse programmer og barneprogrammer.
Skjerpede krav til universell utforming
Videre innføres skjerpede krav til universell utforming av programmer i fjernsyn og strømmetjenester. Programmer kan universelt utformes ved tiltak som teksting, tegnspråktolking, synstolking, lydtekst eller andre teknikker. NRK og store kommersielle kringkastere og strømmetjenester får nå krav om å universelt utforme en enda større andel av sitt programinnhold. I tillegg kommer det krav også til mindre aktører, som tidligere ikke har hatt slike plikter.
Stortinget har også vedtatt andre endringer i kringkastingsloven. Blant annet får videoplattform-tjenester plikt til å iverksette tiltak for å beskytte mindreårige mot skadelig innhold og allmennheten mot ulovlig innhold, og for å opplyse om kommersielt innhold. Dette er tjenester som tilbyr brukergenererte videoer på sin plattform, som for eksempel YouTube. Fordi YouTube er etablert i Irland, er det den irske mediemyndigheten som får oppfølgingsansvaret for denne tjenesten. Medietilsynet har tidligere kartlagt det norske markedet.
- Kartleggingen viser at det per i dag er svært få av denne typen tjenester som er etablert i Norge, men vi vil følge nøye med på hvordan dette markedet utvikler seg, sier Velsand.
Medietilsynets uavhengighet er styrket
Til sist er det gjort en lovendring for å styrke den uavhengige rollen til Medietilsynet. Det er tydeliggjort at Medietilsynet ikke kan instrueres i enkeltsaker eller pålegges å ta en sak til behandling.
Medietilsynets har ansvar for å føre tilsyn med at aktørene følger bestemmelsene i kringkastingsloven.
Det er foreløpig ikke klart når lovendringene trer i kraft.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom