Avinor

Fjerde kvartal 2024: Turistvekst og bedre rammevilkår styrker den finansielle inntjeningen

Del

Utenlandstrafikken driver passasjervekst og i 2024 passerer Avinors inntekter 12 mrd. for første gang. Tiltakene som er besluttet i statsbudsjettet for 2025 og i Samferdselsdepartementets rammevedtak for start- og passasjeravgiften i årene 2025-2029 vil sammen med inntekstveksten gi styrket finansiell inntjening og tilstrekkelig handlingsrom for Avinor de neste årene, sier fungerende konsernsjef Anders Kirsebom.  

Avinor - Espen Solli

Avinor har vært i en krevende økonomisk situasjon siden pandemien som påførte konsernet ekstraordinære tap av inntekter grunnet pandemitiltakene. I årene før og etter pandemien har ikke trafikkavgifter vært regulert i samsvar med «Single-till» modellen som samsvarer med samfunnsoppdraget, sektorpolitiske mål og finansiering av oppgaver for andre sektorer. Det gjør at inntektsnivået ikke forsvarer et relativt fast kostnadsnivå. Inngripende kutt i taxfree-kvotene i 2022 og 2023 bidro til å svekke konsernets inntekter ytterligere.

Trafikkvekst driver økt inntjening

Samlet reiste 51,4 millioner passasjerer via Avinors lufthavner i 2024, en økning på 4,8 prosent i forhold til 2023. I fjerde kvartal reiste 12,5 millioner passasjerer via lufthavnene, en økning på 5,7 prosent fra fjerde kvartal 2023. Det er utenlandstrafikken som driver passasjerveksten. Den stod i 2024 for 43 prosent av passasjertrafikken, opp fra 41 prosent i 2023. I 2024 har passasjerveksten vært på 8,9 prosent for utenlandstrafikk og 1,9 prosent for innenlandstrafikk sammenlignet med året før. For fjerde kvartal isolert sett var passasjerveksten for utenlandstrafikk 9,8 prosent, mens innenlandstrafikken hadde en økning på 3,2 prosent.

Selv om antallet passasjerer har gått opp i 2024 er det nedgang i antallet flybevegelser. Antallet passasjerer per flygning er dermed økende. Fyllingsgraden var rekordhøye 73,1 prosent i 2024, fordelt på 76,9 prosent på utland og 70,5 prosent på innland.

Basert på innmeldinger fra flyselskapene er det forventet en positiv kapasitetsutvikling de neste tre kvartalene. Antatt vekst i første kvartal 2025 er 4,6 prosent som forventes å avta til 2,4 prosent i andre kvartal og til 2,9 prosent i tredje kvartal 2025. Det forventes følgelig en moderat økning i passasjertallet i neste års sommerprogram.

Styrket finansiell soliditet

Avinors driftsmargin ble forbedret i 2024 sammenlignet med 2023. Samlede driftsinntekter utgjorde 12 110 mill. kr.

Justert inntektsvekst i 2024 sammenliknet med 2023 var på henholdsvis 7,5 prosent for fjerde kvartal isolert og 6,8 prosent akkumulert for hele 2024. Inntektsveksten er i hovedsak drevet av økt passasjervolum, men også en mindre økning i inntekt per passasjer.

Justerte driftskostnader har i 2024, sammenliknet med 2023, økt med henholdsvis 2,5 prosent for hele året og gått ned med 1,4 prosent i fjerde kvartal isolert sett. Dette er hovedsakelig relatert til lønnsoppgjør.

Avinor arbeider kontinuerlig med å optimalisere kostnadene i den løpende driften. Samtidig er en høy andel av konsernets kostnadsbase relativt fast og nødvendig for å opprettholde sikker og stabil drift som forutsatt i samfunnsoppdraget samt utføre myndighetspålagte oppgaver, sier Kirsebom.

Fortsatt dialog med eier om handlingsrom og samfunnspålagte oppgaver

Det er fortsatt dialog med Samferdselsdepartementet om videre oppfølgning av tilrådningene fra den uavhengige selskapsgjennomgangen gjennomført av KPMG i 2024. Dette omfatter blant annet hvilket handlingsrom Avinor skal ha for å optimalisere egen drift og kontantstrøm, finansiering av oppgaver som Avinor utfører for andre sektorer, samt kapitalstruktur og utbyttepolitikk.

Det er høy oppmerksomhet på Avinors omfattende prosjektportefølje. Dette gjelder i særlig grad bygging av nye lufthavner i Bodø og Mo i Rana, oppgraderinger av Tromsø, Evenes og Andøya lufthavner og teknologisk generasjonsskifte på flysikringssystemer i underveis- og tårntjenesten. Den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen med nye krav til det nasjonale totalforsvaret generelt, og det norske Forsvaret spesielt, kan medføre løpende premissendringer som representerer risiko for økte kostnader på de utbyggingsprosjektene som har grensesnitt mot Forsvaret.

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Dokumenter

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye