Manglende veisatsing svekker beredskapen
Totalberedskapsmeldingen slår fast at en solid transportinfrastruktur er kritisk for Norges beredskap. Likevel er veisektoren for svakt belyst, og meldingen mangler konkrete tiltak for å sikre at veinettet fungerer, både i hverdagen og når kriser rammer.

Veiene er selve ryggraden i den norske beredskapen. De er ikke bare asfalt og trafikk – de er livsnerven som binder landet sammen. Når de fungerer, fungerer Norge. Når de svikter, stopper hverdagen opp og sikkerheten vår trues. Solide veier og beredskap henger derfor tett sammen.
Totalberedskapskommisjonen har vært tydelige: «Nå er det alvor.» Norge må ha en sterk infrastruktur som sikrer transport av både militære styrker og sivile ressurser.
- Likevel inneholder totalberedskapsmeldingen få konkrete tiltak eller bevilgninger for å styrke veinettet. Det er bekymringsfullt, sier Rikard Gaarder Knutsen, fagsjef i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Arbeidet kan ikke settes på vent
Regjeringen trekker frem behovet for en strategisk korridor gjennom Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland. Dette er viktig både for beredskap, forsvar og næringsliv.
Problemet er at det i Totalberedskapsmeldingen ikke følger med konkrete forslag til gjennomføring, mener OFV. I stedet peker regjeringen på at «tiltaket vil ha vesentlige økonomiske konsekvenser» og at de tre landene først må kartlegge flaskehalser og vurdere regelverksendringer før investeringsbehovene konkretiseres.
OFV er opptatt av at dette arbeidet må komme raskt i gang. Veier, havner og jernbane er avgjørende for å sikre at både sivile og militære ressurser kan flyttes raskt i en krisesituasjon.
- For Norges del er spesielt Trøndelag og Ofoten utpekt av NATO som kritiske områder for mottak og forflytning av allierte forsterkninger. Som Forsvarskommisjonen har understreket, er evnen til alliert mottak og understøttelse av forsterkninger et av Norges viktigste bidrag til nordisk og nordeuropeisk sikkerhet i årene fremover. Hvis infrastrukturen rundt strategisk viktige områder svikter, svekkes både Norges og NATOs forsvarsevne, sier Gaarder Knutsen.
Forfallet på fylkesveiene må stanses
Totalberedskapsmeldingen peker også på fylkesveienes rolle i beredskapen, både for sivil og militær bruk. Likevel inneholder den ingen konkrete tiltak for å forbedre tilstanden.
- Dårlige fylkesveier utgjør en direkte trussel mot beredskapen, og forfallet er godt dokumentert. Statens vegvesen anslår at vedlikeholdsetterslepet er på over 100 milliarder kroner, og det reelle behovet er trolig enda større. Vedlikeholdet går altfor sakte, fastslår Gaarder Knutsen.
Rådgivende Ingeniørers Forenings rapport om tilstanden på fylkesveinettet fra 2023 viser at kun fire prosent av fylkesveiene asfalteres årlig, noe som betyr at det tar nesten 25 år mellom hver gang en fylkesvei får ny asfalt. Samme rapport slår fast at det trengs minst 1,5 milliarder kroner årlig bare for å forhindre at forfallet øker.
- Vi mener det er avgjørende å få på plass bedre ordninger for oppgradering av fylkesveiene. Den øremerkede tilskuddsordningen for fylkesvei i 2025 er på under 500 millioner kroner – langt under det som er nødvendig for å stoppe forfallet. I tillegg bør rentekompensasjonsordningen og den nye tilskuddsordningen til militær mobilitet økes betydelig, sier Gaarder Knutsen.
Det haster å styrke infrastrukturen
Stortinget har allerede vedtatt å styrke finansieringen av fylkesveiene gjennom behandlingen av NTP 2025–2036, med særlig vekt på trafikksikkerhet, næringsveier og beredskapsveier. Regjeringen må følge dette opp raskt og sikre en betydelig opptrapping allerede i revidert nasjonalbudsjett for 2025.
- En styrket rentekompensasjonsordning og økte øremerkede midler vil sikre at investeringer i fylkesveiene ikke skyves ut i tid, men faktisk blir gjennomført. Dette er avgjørende for å sikre trygg ferdsel, redusere etterslepet og styrke veienes beredskapsfunksjon, sier han.
- Det haster å styrke infrastrukturen. Veiene må rustes opp slik at de fungerer når vi trenger dem mest. Stortinget må ta grep nå. Totalberedskapskommisjonen har vært tydelige på hvor avgjørende veiene er for beredskapen, men regjeringens oppfølging i Totalberedskapsmeldingen mangler både konkrete tiltak og finansiering. Norge kan ikke vente med å ruste opp veiene til en krise oppstår – da er det for sent, sier Rikard Gaarder Knutsen.
Totalberedskapsmeldingen
Totalberedskapsmeldingen, formelt kjent som Meld. St. 9 (2024–2025), er en stortingsmelding fra den norske regjeringen som ble lagt frem 10. januar 2025. Meldingen setter retningen for omlegging av den sivile delen av totalforsvaret og styrking av den sivile motstandskraften, med mål om å forberede samfunnet på kriser og krig, samt å motstå sammensatte trusler.
Totalberedskapsmeldingen legger vekt på at en robust og godt vedlikeholdt transportinfrastruktur er essensiell for nasjonal sikkerhet, effektiv krisehåndtering og opprettholdelse av kritiske samfunnsfunksjoner.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noDokumenter
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Fagjury: Dette er Norges ti verste fylkesveier15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Hullete asfalt, rasfare og veier så smale at busser og vogntog ikke kommer frem. Over 1500 nominasjoner har kommet inn fra folk over hele landet. Nå er ti finalister klare og folket kan stemme frem «Norges dårligste fylkesvei».
Nordisk nybilsalg i medvind – bortsett fra i Finland12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter en meget god julimåned, var det også i august økning i nybilsalget i Norge, Sverige og Danmark, mens det falt i Finland. Økningen var størst i Norge og Sverige, men også i Danmark pekte pilen så vidt oppover. Og i Danmark var elbilandelen for første gang tett på 70 prosent.
Nybilsalget fortsetter å øke – og flere vil eie bilen selv1.9.2025 10:29:59 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i august hadde god fart, og det ble registrert 13 915 nye personbiler. Det er hele 25,2 prosent flere enn i august 2024, og elbilandelen var på 97 prosent. Registreringstallene tyder også på at flere nå ønsker å eie bilen selv, fremfor å lease en ny bil.
Fristen nærmer seg: Nå skal Norges dårligste fylkesvei kåres26.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nordmenn har allerede nominert sin kandidat til Norges dårligste fylkesvei. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har mottatt bilder og beskrivelser fra hele landet – og tilbakemeldingene tegner et tydelig og alvorlig bilde av veistandarden. Nå ber OFV folk om å bruke muligheten før fristen 29. august – og sende inn sine forslag mens det fortsatt er tid.
God fart i det nordiske nybilsalget i juli13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I feriemåneden juli hadde Norge, Sverige, Danmark og Finland én ting felles: Nybilsalget økte i samtlige fire land, sammenlignet med juli 2024. Samtidig tronet Tesla Model Y på modelltoppen i Norge i juli, mens Tesla ikke var å se på Topp 10 listen i de andre nordiske landene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom