Manglende veisatsing svekker beredskapen
Totalberedskapsmeldingen slår fast at en solid transportinfrastruktur er kritisk for Norges beredskap. Likevel er veisektoren for svakt belyst, og meldingen mangler konkrete tiltak for å sikre at veinettet fungerer, både i hverdagen og når kriser rammer.

Veiene er selve ryggraden i den norske beredskapen. De er ikke bare asfalt og trafikk – de er livsnerven som binder landet sammen. Når de fungerer, fungerer Norge. Når de svikter, stopper hverdagen opp og sikkerheten vår trues. Solide veier og beredskap henger derfor tett sammen.
Totalberedskapskommisjonen har vært tydelige: «Nå er det alvor.» Norge må ha en sterk infrastruktur som sikrer transport av både militære styrker og sivile ressurser.
- Likevel inneholder totalberedskapsmeldingen få konkrete tiltak eller bevilgninger for å styrke veinettet. Det er bekymringsfullt, sier Rikard Gaarder Knutsen, fagsjef i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Arbeidet kan ikke settes på vent
Regjeringen trekker frem behovet for en strategisk korridor gjennom Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland. Dette er viktig både for beredskap, forsvar og næringsliv.
Problemet er at det i Totalberedskapsmeldingen ikke følger med konkrete forslag til gjennomføring, mener OFV. I stedet peker regjeringen på at «tiltaket vil ha vesentlige økonomiske konsekvenser» og at de tre landene først må kartlegge flaskehalser og vurdere regelverksendringer før investeringsbehovene konkretiseres.
OFV er opptatt av at dette arbeidet må komme raskt i gang. Veier, havner og jernbane er avgjørende for å sikre at både sivile og militære ressurser kan flyttes raskt i en krisesituasjon.
- For Norges del er spesielt Trøndelag og Ofoten utpekt av NATO som kritiske områder for mottak og forflytning av allierte forsterkninger. Som Forsvarskommisjonen har understreket, er evnen til alliert mottak og understøttelse av forsterkninger et av Norges viktigste bidrag til nordisk og nordeuropeisk sikkerhet i årene fremover. Hvis infrastrukturen rundt strategisk viktige områder svikter, svekkes både Norges og NATOs forsvarsevne, sier Gaarder Knutsen.
Forfallet på fylkesveiene må stanses
Totalberedskapsmeldingen peker også på fylkesveienes rolle i beredskapen, både for sivil og militær bruk. Likevel inneholder den ingen konkrete tiltak for å forbedre tilstanden.
- Dårlige fylkesveier utgjør en direkte trussel mot beredskapen, og forfallet er godt dokumentert. Statens vegvesen anslår at vedlikeholdsetterslepet er på over 100 milliarder kroner, og det reelle behovet er trolig enda større. Vedlikeholdet går altfor sakte, fastslår Gaarder Knutsen.
Rådgivende Ingeniørers Forenings rapport om tilstanden på fylkesveinettet fra 2023 viser at kun fire prosent av fylkesveiene asfalteres årlig, noe som betyr at det tar nesten 25 år mellom hver gang en fylkesvei får ny asfalt. Samme rapport slår fast at det trengs minst 1,5 milliarder kroner årlig bare for å forhindre at forfallet øker.
- Vi mener det er avgjørende å få på plass bedre ordninger for oppgradering av fylkesveiene. Den øremerkede tilskuddsordningen for fylkesvei i 2025 er på under 500 millioner kroner – langt under det som er nødvendig for å stoppe forfallet. I tillegg bør rentekompensasjonsordningen og den nye tilskuddsordningen til militær mobilitet økes betydelig, sier Gaarder Knutsen.
Det haster å styrke infrastrukturen
Stortinget har allerede vedtatt å styrke finansieringen av fylkesveiene gjennom behandlingen av NTP 2025–2036, med særlig vekt på trafikksikkerhet, næringsveier og beredskapsveier. Regjeringen må følge dette opp raskt og sikre en betydelig opptrapping allerede i revidert nasjonalbudsjett for 2025.
- En styrket rentekompensasjonsordning og økte øremerkede midler vil sikre at investeringer i fylkesveiene ikke skyves ut i tid, men faktisk blir gjennomført. Dette er avgjørende for å sikre trygg ferdsel, redusere etterslepet og styrke veienes beredskapsfunksjon, sier han.
- Det haster å styrke infrastrukturen. Veiene må rustes opp slik at de fungerer når vi trenger dem mest. Stortinget må ta grep nå. Totalberedskapskommisjonen har vært tydelige på hvor avgjørende veiene er for beredskapen, men regjeringens oppfølging i Totalberedskapsmeldingen mangler både konkrete tiltak og finansiering. Norge kan ikke vente med å ruste opp veiene til en krise oppstår – da er det for sent, sier Rikard Gaarder Knutsen.
Totalberedskapsmeldingen
Totalberedskapsmeldingen, formelt kjent som Meld. St. 9 (2024–2025), er en stortingsmelding fra den norske regjeringen som ble lagt frem 10. januar 2025. Meldingen setter retningen for omlegging av den sivile delen av totalforsvaret og styrking av den sivile motstandskraften, med mål om å forberede samfunnet på kriser og krig, samt å motstå sammensatte trusler.
Totalberedskapsmeldingen legger vekt på at en robust og godt vedlikeholdt transportinfrastruktur er essensiell for nasjonal sikkerhet, effektiv krisehåndtering og opprettholdelse av kritiske samfunnsfunksjoner.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noDokumenter
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk nybilsalg i januar: Høyt elbilsalg i Norge og Danmark – tregt i Sverige og Finland18.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mens Norge, Sverige og Danmark hadde en opptur i nybilsalget i januar sammenlignet med januar 2024, var finnene alene om en markant nedgang. Norge toppet suverent elbilandelen med 96 prosent i januar, mens danskene hadde en elbilandel på 64 prosent. Både Sverige og Finland avsluttet januar med en elbilandel på under 30 prosent.
God 2025-åpning for nybilsalget3.2.2025 10:23:34 CET | Pressemelding
Etter to år med lavt nybilsalg, kan januar 2025 være et signal om at vi er på vei tilbake til normalen. Det ble registrert 9 343 nye personbiler, og det er drøyt 82 prosent flere enn i januar 2024.
Nordisk nybilsalg i 2024: Opp i Norge og Danmark – ned i Sverige og Finland20.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter et labert nybilsalg i 2023, ble det i 2024 en forsiktig økning i Norge på 1,4 prosent. Også danskene opplevde flere i bilbutikkene, og nybilsalget økte med snaut én prosent. I Sverige og Finland falt nybilsalget markant i 2024, med henholdsvis 7,1 prosent i Sverige, og hele 15,4 prosent i Finland.
God fart i nybilomsetningen i 4. kvartal 202416.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
I 4. kvartal 2024 ble det i Norge omsatt nye personbiler til en verdi av 21,5 milliarder kroner. Det var en økning på 2,5 milliarder kroner sammenlignet med 3. kvartal. For hele 2024 var verdien av nybilsalget på nesten 72 milliarder kroner – drøyt 750 millioner kroner mindre enn i 2023.
Nybilsalget i 2024: 9 av 10 nye personbiler var elbiler2.1.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget i 2024 landet så vidt over fjoråret, og endte med 128 691 nye førstegangsregistrerte personbiler. Det er 1,4 prosent flere enn i 2023. Av alle nye personbiler var 114 400 elbiler, som tilsvarer 89 prosent. Dermed gjenstår bare 10 prosent før 2025-målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler er nådd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom