Norsk Scania

Scania og DHL tester elektrisk lastebil med drivstoffdrevet rekkeviddeforlenger.

Del

Södertälje/Bonn: Scania og DHL Group har i fellesskap utviklet en elektrisk lastebil med en drivstoffdrevet generator. Det gjør det mulig å gå over til batterielektrisk veitransport uten å måtte vente på et komplett ladenettverk.

PROTOTYPE: Scania har etter initiativ fra DHL utviklet en elektrisk lastebil-prototype hvor det i tillegg til batteripakkene er bensindrevet generator som produserer strøm for ekstra rekkevidde. Bilen og løsningen er utviklet av Scania Pilot Partner.
PROTOTYPE: Scania har etter initiativ fra DHL utviklet en elektrisk lastebil-prototype hvor det i tillegg til batteripakkene er bensindrevet generator som produserer strøm for ekstra rekkevidde. Bilen og løsningen er utviklet av Scania Pilot Partner.

Helelektriske kjøretøy er den ultimate løsningen i et bærekraftig transportsystem, og overgangen til elektrisk må akselerere nå. Det er imidlertid utfordringer, som mangel på ladepunkter, høye kostnader ved sikring av nok ladekapasitet på depotene i sesongmessige topper, belastningen på nettet og høye spotpriser på strøm, som bremser elektrifiseringen. 

  • Elektriske kjøretøy med drivstoffdrevet rekkeviddeforlenger kan være en midlertidig løsning mens helelektriske lastebiler skaleres og ladeinfrastruktur bygges. 

  • Felles utviklet Extended Range Electric Vehicle (EREV) vil bli operert av Post & Parcel Germany-divisjonen fra februar 2025 for pakketransport mellom Berlin og Hamburg. 

  • En felles oppfordring til politisk aksept: «Perfekt må ikke være det godes fiende.» 

Det er her Scania og DHLs nye elektriske lastebil med utvidet rekkevidde (EREV) kommer inn i bildet. Testlastebilen skal hjelpe til med å overvinne disse hindringene, samtidig som det gjør det mulig for DHL å kjøre 80 – 90% på fornybar elektrisitet. 

Generator erstatter en batteripakke

Den nye elektriske lastebilen ble tatt i bruk av Post & Parcel Germany-divisjonen i februar for pakketransport mellom Berlin og Hamburg, for å teste ytelsen i den daglige driften, før flere kjøretøy legges til DHLs flåte. Den drivstoffdrevne generatoren erstatter én av batteripakkene som ikke er nødvendig for de fleste transportrutene, og reduserer dermed batterirekkevidden, men gir reserveenergi for de nevnte scenarioene. 

Kjøretøyet har en potensiell rekkevidde på 650 til 800 kilometer (med forbehold om funn fra testene), og kan fylles på en hvilken som helst konvensjonell bensinstasjon om nødvendig. Denne rekkevidden kan sammenlignes med de 550 kilometerne Scanias mest moderne og bransjeledende 100 prosent elektriske lastebiler har. med tilsvarende vogntogvekt. 

Pragmatisk løsning for mer bærekraftig logistikk

- Det kommer til å ta litt tid før fornybar elektrisitet, nett og ladeinfrastruktur er tilgjengelig og er robust nok til å stole fullt ut på batterielektriske lastebiler. Dette gjelder spesielt for et storskala system som det tyske pakkenettverket til DHL. I stedet for å vente på at denne dagen skal komme, samarbeider DHL og Scania om en pragmatisk løsning for å gjøre logistikken mer bærekraftig og redusere CO2-utslippene med mer enn 80%. Dette kjøretøyet er en fornuftig og praktisk løsning som umiddelbart kan bidra til å redusere klimagassutslippene i godstransport på kort sikt. Slike reduksjoner bør gjenspeiles proporsjonalt i bompengeprisingen og EUs flåteutslippsordning. Vi ser på dette samarbeidet som et vellykket innovasjonsprosjekt mellom to selskaper som er forpliktet til å bekjempe klimaendringer, sier DHL Group-sjef Tobias Meyer. 

EREV er utviklet av Scania Pilot Partner, som utforsker nye teknologier og løsninger, i dette tilfellet sammen med den strategiske partneren DHL. Elektriske kjøretøy med utvidet rekkevidde tilbyr en lovende midlertidig løsning for betydelige CO2-reduksjoner, spesielt der infrastruktur og andre forhold for helelektrisk transport mangler. EU- og nasjonal politikk bør anerkjenne og stimulere til dette konseptet med proporsjonale bompengereduksjoner basert på utslippsreduksjonen.

Bør aksepteres mens infrastrukturen bygges

- Fremtiden er elektrisk, men perfekt kan ikke være det godes fiende slik at vi ikke når målet. Kjøretøyet vi har utviklet sammen med DHL er et eksempel på midlertidige løsninger som kan forbedre skaleringen avkarbonisert tungtransport før transportsystemet til slutt blir 100 prosent elektrifisert. En effektiv klimaomstilling krever at beslutningstakere aksepterer slike løsninger, samtidig som de øker investeringene i offentlig infrastruktur og andre muliggjørende forhold, sier Christian Levin, administrerende direktør i Scania. 

Lastebilen med EREV er en 10,5 meters containerbil med tre asklinger bygget på et G-chassis. Maksimal vogntogvekt på 40 tonn. Den har en elektrisk drivlinje med en 230 kW elektrisk motor (295 kW i makseffekt). Energien leveres av batteripakker på 416 kWh og en 120 kW bensindrevet generator. Ved hjelp av generatoren – drevet av bensin på prototypen og senere diesel/HVO – strekker lastebilens rekkevidde seg opp til 800 kilometer.  

EREV-er kan utstyres med en programvare som begrenser bruken av den drivstoffdrevne generatoren, slik at CO2-utslippene kan reduseres og begrenses til et spesifisert nivå. Maksimal hastighet er 89 km/t, og lastebilen har lastekapasitet på ca. 1 000 pakker (volum på et vekselflak). Den kan også trekke tilhenger med et ekstra vekselflak. Lastebilen skal brukes og testes i hub til hub-transport fra pakkesenteret i Ludwigsfelde utenfor Berlin til tilsvarende anlegg ved Hamburg. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

PROTOTYPE: Scania har etter initiativ fra DHL utviklet en elektrisk lastebil-prototype hvor det i tillegg til batteripakkene er bensindrevet generator som produserer strøm for ekstra rekkevidde. Bilen og løsningen er utviklet av Scania Pilot Partner.
PROTOTYPE: Scania har etter initiativ fra DHL utviklet en elektrisk lastebil-prototype hvor det i tillegg til batteripakkene er bensindrevet generator som produserer strøm for ekstra rekkevidde. Bilen og løsningen er utviklet av Scania Pilot Partner.
Last ned bilde
Last ned bilde

Scania Group

Scania er en verdensledende leverandør av transportløsninger. Sammen med våre partnere og kunder driver vi skiftet mot et bærekraftig transportsystem. I 2023 leverte vi 91 652 lastebiler, 5 075 busser og 13 871 industrielle og marine kraftsystemer til våre kunder. Vår totale nettoomsetning i 2023 var mer enn SEK 204 milliarder, hvorav omtrent 20 prosent var knyttet til tjenester. Scania ble grunnlagt i 1891, opererer nå i mer enn 100 land og sysselsetter rundt 58 000 mennesker. Forskning og utvikling utføres globalt, og hovedanlegget vårt ligger i Södertälje, Sverige. Produksjonen foregår i Europa og Latin-Amerika med regionale produktsentre i Afrika og Asia. Scania er en del av TRATON GROUP. For mer informasjon besøk: www.scania.com.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye