Nappstraumen-kontrakt satt på vent
Arbeidet med å oppgradere Nappstraumtunnelen i Lofoten forsinkes etter begjæring om midlertidig forføyning.

Vegvesenet venter med å inngå kontrakt for tunneloppgradering på E10 i Lofoten etter at entreprenørselskapet BMO Tunnelsikring AS, har klaget tildelingen inn for Oslo tingrett. Selskapet mener det er gjort feil i evalueringen og at kontrakten skulle vært tildelt dem. Entreprenøren ber tingretten ilegge Vegvesenet midlertidig forføyning slik at kontrakten ikke kan inngås før saken er rettslig behandlet.
– Vi ønsker å gi tingretten best mulig arbeidsforhold. Vi har derfor selv valgt å sette kontraktsigneringen på vent til saken er rettslig behandlet. Det sier prosjektsjef for tunneloppgraderingene i nord, Jøran Heimdal.
Tildelt etter grundig evaluering
Tidlig i januar ble entreprenørselskapet OneCo Infra AS tildelt oppdraget med å oppgradere den undersjøiske Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Selskapet hadde ikke lavest pris av de fire tilbyderne, men ble i anbudskonkurransen evaluert til å ha det beste forholdet mellom pris, og kvalitet. Meningen var at partene skulle signere kontrakt etter at klageperioden (karenstiden) gikk ut onsdag denne uken.
Rett til å klage
Entreprenører som deltar i offentlige anskaffelser har rett til å klage på utfallet av konkurransen, det er derfor det er lagt inn en klageperiode på noen uker etter tildeling av kontrakt.
– Det er selvsagt kjedelig å bli forsinket, men her må vi forholde oss til klagen og se hva tingretten kommer frem til, sier Heimdal.
Forsinket på ubestemt tid
OneCo Infra AS som fikk tildelt oppdraget skulle etter planen starte fysisk arbeid i tunnelen i vinter. Hvor lenge oppstarten forsinkes vil avhenge av hvor lang tid rettsprosessen tar.
Stor og viktig jobb
Nappstraumtunnelen ble åpnet i 1990 og skal oppgraderes for å tilfredsstille dagens krav i Tunnelsikkerhetsforskriften. Tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem skal oppgraderes. Videre skal det sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen, og det skal monteres ny vann- og frostsikring. I dagens tunnel ligger det en Gjertsenduk på innsiden av tunnelløpet som må rives, og kjørebanen skal få ny asfalt.
Nøkkelord
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektsjefStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Rengjøring av vegene på Romerike – et sikkert vårtegn19.3.2025 09:41:53 CET | Pressemelding
Søndag kveld 23. mars starter Statens vegvesen den årlige vårrengjøringa av riks- og europavegene på Romerike. Arbeidet skjer på kvelds- og nattestid og skal være ferdig innen mandag morgen 28. april.
Bergens-firma viser fram ny tunnelteknologi for hele Europa19.3.2025 09:24:24 CET | Pressemelding
Bergens-firmaet Trafsys AS presenterer Trafsense, et nytt system for varsling av hendelser i tunnel, på Europas største trafikkonferanse.
Stenger løp i E39 Glaskartunnelen18.3.2025 10:40:11 CET | Pressemelding
Førstkommende helg stenger nordgående løp én natt, og neste helg skjer det samme i sørgående løp.
De skal drifte elektro på riksvegene i Hålogaland18.3.2025 08:21:14 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått kontrakt med SET Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
Disse vil drifte elektro i tunneler på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike17.3.2025 13:59:07 CET | Pressemelding
Fire entreprenører har gitt tilbud på drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner i riksvegtunnelene i Østfold, Follo og Nedre Romerike.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom