Det europeiske medierådet er etablert
Mediemyndigheter fra 30 europeiske land er med i Det europeiske medierådet, som nå er etablert. Rådet skal blant annet bidra til å motvirke inngrep i pressefriheten både fra statlige og kommersielle aktører.

Det nye medierådet ble konstituert i Brussel 10. februar, og består av mediemyndigheter fra de 27 medlemslandene i EU og 3 EFTA-land, inkludert Medietilsynet.
- Selv om vi per i dag er heldig stilt her i Norge, er både pressefrihet og mediemangfold under press i Europa. Redaktørstyrte medier er en hjørnestein i åpne demokratier, og vi trenger et styrket og koordinert europeisk samarbeid for å verne om medienes posisjon, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medierådet er en videreføring av ERGA (European Regulators Group for Audiovisual Media Services), men med bredere mandat, og er i tillegg uavhengig av Europakommisjonen. Rådets arbeidsoppgaver er forankret i direktivet for audiovisuelle medietjenester, som nå er blitt en del av den norske kringkastingsloven, og i mediefrihetsforordningen, som ennå ikke er innlemmet i EØS-avtalen.
- Mediefrihetsforordningen innebærer forpliktelser som er viktigst for land der pressefriheten står svakere enn i Norge, men dagens politiske situasjon gir et behov for et internasjonalt perspektiv på mediemangfold og redaksjonell uavhengighet, sier Velsand.
Mediefrihetsforordningen pålegger sosiale medier og andre store internettplattformer å varsle en redaksjon 24 timer før et innlegg slettes, med rett til å klage på beslutningen. Medierådet skal fasilitere dialogmøter mellom europeiske medieorganisasjoner og globale plattformer ved behov.
- Sosiale medier er blitt en viktig infrastruktur for den offentlige samtalen, og de globale aktørene har stor påvirkningsmakt over innholdet vi får se. Vi trenger derfor et bedre vern av redaksjonelt innhold på internettplattformene, sier Velsand.
Medierådet får også en viktig oppgave i å koordinere håndhevingen av direktivet for audiovisuelle medietjenester, som omfatter sosiale medieplattformer som YouTube, TikTok, Instagram og Facebook, som blant annet er forpliktet til å ha tilstrekkelige beskyttelsestiltak for barn og unge.
Carlos Aguilar Paredes fra den spanske mediemyndigheten er valgt som leder for det europeiske medierådet, mens Amma Asante fra den nederlandske myndigheten er nestleder.
Les mer i pressemeldingen fra Europakommisjonen.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom