NAF: Slik får du fart på hurtigladingen i kulda
Kuldegrader gjør at bilen din lader saktere på hurtigladeren. - Hvis bilen din kan forvarme batteriet før hurtiglading, bruk det. Da går ladingen mye raskere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Flere og flere av elbilene som selges nye i Norge har en funksjon for å forvarme batteriet før lading. I NAF og Motors store vintertest av elbiler – El Prix - kunne 22 av de 24 bilene forvarme batteriet. Det gjorde utslag på ladestolpen.
- Bilene med forvarming ladet så og si på den tiden de er oppgitt til å lade, mens bilene uten forvarming ladet saktere enn oppgitt, sier Sødal.
Kan være vanskelig å stille inn riktig
Den vanligste metoden for å skru på forvarming er å stille inn ladestasjonen du skal lade bilen på i navigasjonssystemet. I noen biler kan du i tillegg skru det på manuelt.
- Men bilprodusentene har en vei å gå når det gjelder å gjøre det enklere å bruke forvarming og være trygg på at den faktisk fungerer, sier Sødal.
I navigasjonen må du være nøye med at du velger akkurat ladestasjonen du skal lade på som destinasjon. Velger du for eksempel bensinstasjonen der ladeplassen ligger, vil ikke forvarmingen fungere. Om du kan og vil skru på forvarmingen manuelt må du huske å gjøre det minst en halv time før bilen skal lades. I de fleste bilene er det ikke et symbol som viser at forvarming av batteriet faktisk er på.
NAF mener det er bra at flere og flere nye modeller har denne funksjonen, og at bilkjøperne bør etterspørre både at bilen har forvarming og sette seg inn i hvordan det fungerer i bilen de kjøper.
- Dette er for komplisert og må gjøres enklere og mer intuitivt. I tillegg må det vises i bilen at forvarmingen faktisk er på, sier Nils Sødal. Han fortsetter: - Vi mener ladetestene viser at forvarming før lading må være standardutstyr på elbiler som selges i vinterlandet Norge.
Tabell: Ladetid fra ladetesten i El Prix
Bil |
Oppgitt ladetid i minutter 10-80 % |
Ladetid El Prix i minutter (10-80 %) |
Audi Q6 e-tron |
21 |
22 |
BMW i5 xDrive40 Touring |
30 |
33 |
BYD Seal U |
43 |
42 |
BYD Sealion 7 |
24 |
31 |
BYD Tang Long Range 4x4 |
46 |
43 |
Ford Explorer |
26 |
25 |
Hongqi EHS7 |
25 |
25 |
Hyundai Ioniq 5 |
18 |
20 |
Kia EV3 |
31 |
31 |
Lotus Emeya |
18 |
16 |
Mercedes-Benz G-klasse |
32 |
33 |
Mini Countryman |
30 |
29 |
NIO EL8 |
20 |
21 |
Peugeot e-3008 |
30 |
47 |
Peugeot e-5008 |
30 |
39 |
Polestar 3 Long Range Dual Motor |
30 |
32 |
Porsche Macan |
21 |
21 |
Porsche Taycan |
18 |
19 |
Smart #3 |
30 |
31 |
Tesla Model 3 |
Ikke oppgitt |
32 |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer |
26 |
26 |
Volvo EX30 |
26 |
28 |
Voyah Dream |
Ikke oppgitt |
43 |
XPeng G6 AWD Performance |
20 |
20 |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom