10 års jubileum for 4,6 millioner arbeidstakere og pensjonister
1. januar 2015 trådte A-ordningen i kraft. Hensikten var å forenkle og samordne arbeidsgivers rapportering ved å gå fra fem skjemaer til én a-melding. – Det snakkes mye å redusere byråkrati og administrative byrder for næringslivet. Innføringen av A-ordningen, også kjent som A-meldingen, er et kroneksempel til etterfølgelse, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
![Mann ser i kamera](/data/images/public/89513/18415216/e6692d00-ef58-4983-b63d-d701f613cfc4-w_720.jpg)
A-ordningen er en samordnet måte for arbeidsgivere og andre å gi opplysninger om lønn og arbeidsforhold til staten. A-meldingen er en månedlig melding til NAV, SSB og Skatteetaten om inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, samt arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten. Skatteetaten forvalter ordningen på vegne av de andre etatene.
Sparer tid og penger
– Det å redusere administrative byrder for næringslivet, er en målsetting det har vært stor oppmerksomhet om i mange år. Dagens myndigheter har en ambisjon om å redusere disse byrdene med 11 milliarder kroner i løpet av inneværende stortingsperiode. Her er vi ca. halvveis i mål, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge:
– Innføringen av A-ordningen er et glitrende eksempel på slik forenkling som vi er ute etter. Man reduserer skjemavelde, sørger for én innrapportering til det offentlige, og deretter at det offentlige selv sørger for at data deles seg imellom i tråd med de behovene som er.
– Det at skjemavelde og innrapportering reduseres, medfører kraftig innsparing av arbeidstid og arbeidskraft som arbeidsgivere må bruke. I tillegg vil arbeidstakere være tryggere på at riktige opplysninger hele tiden er innrapportert når både skatt, pensjon eller trygdeytelser skal beregnes.
Bør inspirere til videre innsats
– Det er fortsatt store forenklingsmuligheter knyttet til myndighetenes rapporteringskrav overfor næringslivet. Her bør man se til A-ordningen for inspirasjon og erfaring, sier Regnskap Norge-direktøren:
– Et område som kunne tjent på tilsvarende løsninger, knytter seg til registrering av formue og eiendom. I dag opererer vi blant annet med registre for aksjeeierskap, register for reelle rettighetshavere, og en aksjeeierbok. I tillegg har vi flere eiendomsregistre. Riktignok jobber myndighetene nå med samordning av noen av disse registrene, men ikke med tanke på forenklet innrapportering for næringslivet.
– Det myndighetene må bli flinkere til, er å ta inn over seg at hver time som næringslivet bruker på innrapportering, er en time mindre til verdiskaping. I dag og i år skal vi glede oss over effekten av A-ordningen. Og så håper vi det inspirerer til økt innsats rundt forenkling i tiden fremover.
FAKTA:
NAV bruker opplysningene blant annet i saksbehandlingen av:
- Sykepenger
- Foreldrepenger
- Uføretrygd
- Dagpenger
- Kontroll av de fleste andre ytelser som administreres av NAV
Skatteetaten bruker opplysningene blant annet til:
- Skattemeldingen (selvangivelsen)
- Skatteoppgjøret
- Skattekort
- Kreve inn og kontrollere arbeidsgiveravgift, finansskatt, forskuddstrekk og utleggstrekk
Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker opplysningene blant annet til:
- lønnsstatistikken
- sysselsettingsstatistikken
- sykefraværsstatistikken
Opplysninger om arbeidsforhold legges i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret). Dette registeret blir brukt av NAV og Skatteetaten, i tillegg til blant andre Arbeidstilsynet, Politi- og lensmannsetaten, Finanstilsynet, Helsedirektoratet og Forsvaret.
Tall og fakta
- I a-ordningen gir hvert år 260 000 arbeidsgivere opplysninger om 4,6 millioner ansatte og pensjonister.
- Hver måned blir det rapportert:
- 190 milliarder kroner i lønn, pensjon og andre ytelser
- 50 milliarder kroner forskuddstrekk
- 16 milliarder kroner arbeidsgiveravgift
- 150 millioner kroner finansskatt på lønn
Kontakter
Bjørn Haakon NilsenSeniorrådgiver kommunikasjonRegnskap Norge
Tel:90627321bjorn.haakon.nilsen@regnskapnorge.noLene N. SundalskleivSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:47314948lene@regnskapnorge.noBilder
![Mann ser i kamera](/data/images/public/89513/18415216/99d103fe-7bcc-42d3-854d-e93316e4eba8-w_240.jpg)
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Finanstilsynet og Regnskap Norge samarbeider for å bekjempe økonomisk kriminalitet11.2.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Finanstilsynet vil samarbeide med Regnskap Norge for å styrke kampen mot hvitvasking, skatteunndragelse og annen økonomisk mislighet. Samarbeidet er uformelt, og vil skje på flere områder.
Regnskap Norge: Stabilt høyt konkursnivå28.1.2025 08:36:07 CET | Pressemelding
SSB har i dag lagt frem tall som viser at antall konkurser holdt seg stabilt høyt gjennom 2024. Konkurstallene er 13,5 prosent høyere enn i 2019, året før pandemien. – Uroligheter i verden rundt oss, inkludert toll-trusler fra Trump, påvirker norsk økonomi. Derfor trenger næringslivet forutsigbare og stabile rammebetingelser. Det betyr også økt innsats for å redusere administrative byrder for næringslivet, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge,
Bra! Regjeringen med syvmillssteg i forenklingsarbeidet20.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Regjeringen varslet før helgen utredning av digitalt krav til bokføring og bruk av e-faktura. Beregninger fra Regnskap Norge viser at dette vil spare næringslivet for opp mot 14 milliarder kroner i effektivisering. Dette er et syvmilssteg fra regjeringen som sliter med egen målsetning med å forenkle regelverk og administrative byrder for næringslivet med på 11 milliarder kroner i inneværende stortingsperiode, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.
Datatrøbbel hos Skatteetaten rammer landets arbeidsgivere13.1.2025 08:55:58 CET | Pressemelding
Langvarig datatrøbbel hos Skatteetaten med a-ordningen skaper problemer for alle landets 260 000 arbeidsgivere og deres regnskapsførere, som månedlig innrapporterer opplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister. – Vi har i dag tidlig igjen tatt kontakt med Skatteetaten, inkludert skattedirektøren for å få en løsning på problemet, og tettere dialog videre, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Skatteetaten gjør arbeidsgivere til lovbrytere11.1.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
– Skatteetaten leverer elektroniske tjenester som holder uakseptabelt kvalitetsnivå. Arbeidsgivere får ikke levert lønnsopplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister innenfor fristene som gjelder nå, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom