Verdens største og første utslippsfrie bulkskip
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.

Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter. Det er 230 nautiske mil, tilsvarende 425 kilometer mellom de to byene. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!
Batterier og rotorseil skal skape fremdrift. Lasta vil være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor. Sluttproduktene er mange – som papir, kartong, vannrensning og maling.
«Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover,» sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57 prosent av skipets verdi.
Ved å inkludere leveranser fra også Sverige og Finland, utgjør nordisk verdiskapning nær to tredjedeler av skipet.
Bredt samarbeid bak
Støtten til skipet fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.
«Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene,» sier Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi. Rederiet ble etablert i 1997, er hjemmehørende på Hitra, Trøndelag og har en flåte på ti selvlossende bulkfartøy som opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.
Det nye skipet skal altså transportere kalkmarmor til Omya Hustadmarmor i Elnesvågen like ved Molde. Utslippsfri transport starter opp i løpet av neste år. Sammenlignet med et tradisjonelt skip drevet av diesel, vil det nye skipet redusere utslipp av CO2 med 9.000 tonn per år og utslipp av NOx med 200 tonn per år.
«Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap,» sier Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor. «Skal vi oppnå målet må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.»
Og mer kan komme, flere utslippsfrie skip som seiler over lange avstander kan følge i dette skipets kjølvann.
«Skipet som nå bygges er en «gamechanger,» sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse. «Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet veg for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter. Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.»
De tre – Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor - har jobbet tett sammen over lang tid. I dag kan de fornøyd registrere at bygging av skipet starter.
Fakta om skipet
Lengde 129,9 m
Bredde 20,6 m
Fremdrift
Batteripakke 23,5 MWh
Rotorseil Opptil 20% av kraftbehov
Miljøvennlig Tier 3 motor. Kompatibel med BioFuel
Miljøgevinster
Utslippsfri transport av 13.000 tonn
Rekkevidde elektrisk 230 nautiske mil (425 km)
Reduserte utslipp 9000 t/år CO2 200 t/år NOx
Mediekontakter:
Klima- og miljødepartementet: Jo Randen.
Jo.Randen@kld.dep.no 9116 94 63
Grønt Skipsfartsprogram: Per Wiggo Richardsen
Per.Wiggo.Richardsen@dnv.com 90 77 78 29
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenSenior Communication Advisor DNV Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder










Om Berge Rederi
Berge Rederi AS er eier av en flåte på ti selvlossende bulkfartøy. De ti skipene opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.
Rederiet som ble etablert i 1997 hører hjemme på Hitra, Trøndelag..
Om Omya Hustadmarmor
Omya Hustadmarmor i Elnesvågen ved Molde er verdens største produsent av finmalte kalkprodukter.
Bedriften er en del av det sveitsiske Omya konsernet.
Om Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram
Grønt Skipsfartsprograms mål er å skape lønnsomme utslippskutt og styrke norske maritime næringer. Servicekontoret for grønn flåtefornyelse bistår rederier og vareeiere med konkrete prosjekter for realisering av grønne lasteskip. GSP er finansiert av100+ partnere og ved tildeling over statsbudsjettet ved Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV skal lede neste fase av arbeidet for utslippsfri skipsfart i Norden10.12.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 10. desember 2025: Etter å ha utviklet et nordisk veikart for utslippsfri skipsfart i fase én, har DNV nå også fått oppdraget med å lede fase to av arbeidet. Her skal satsingen fra første fase videreføres - med fokus på å realisere grønne ruter for utslippsfri skipsfart .
Norsk fornybarsatsning stopper opp – industrien blir taperen i kraftmarkedet3.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 3. desember 2025. Mens resten av Europa bygger ut sol- og vindkraft i høyt tempo, sakker Norge akterut i energiomstillingen. Etterspørselen etter elektrisitet øker nå seks ganger raskere enn utbyggingen av ny kraft. Dette kan få store konsekvenser for både eksisterende industri og Norges evne til å få til ny grønn verdiskaping.
Presseinvitasjon: DNV lanserer ny prognose for den norske energiomstillingen20.11.2025 11:55:14 CET | Presseinvitasjon
DNV lanserer rapporten Energy Transition Outlook Norway 2025 den 3. desember. I den forbindelse inviterer vi til en gjennomgang av rapportens hovedpunkter 1. desember kl. 10:00.
Stiftelsen Det Norske Veritas etablerer forskningsfond på to milliarder kroner27.10.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 27. oktober, 2025 - Styret i Stiftelsen Det Norske Veritas har besluttet å sette av midler på 2 milliarder kroner som vil generere avkastning i størrelsesorden 50–100 millioner kroner per år utelukkende viet til vitenskapelig grunnforskning. Denne forskningsfinansieringen vil starte med et nordisk fokus, og vil være rettet mot ikke-kommersiell, grunnleggende forskning utført av universiteter innen felt relatert til Stiftelsens formål om å sikre liv, verdier og miljø.
Politiske kursendringer i USA vil kun ha marginal innvirkning på den globale energiomstillingen8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. oktober: Ifølge årets utgave av Energy Transition Outlook fra DNV vil politiske kursendringer innen energiomstilling i USA kun ha en marginal effekt på den globale omstillingen, ettersom tempoet fortsetter å øke andre steder – spesielt i Kina. Lav lønnsomhet av umodne grønne teknologier som havvind og hydrogen forsinker energiomstillingen, mens allerede lønnsomme teknologier som sol, batterier og landvind er lite påvirket av geopolitiske endringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom