Verdens største og første utslippsfrie bulkskip
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
![Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 km fra Brønnøy Kalk (ved Brønnøysund) til Elnesvågen (ved Molde). Utslippsfritt. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferge trafikkerer i dag.](/data/images/public/17824355/18414921/cce66c34-5d56-43bf-9b00-407dd9745252-w_720.jpg)
Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter. Det er 230 nautiske mil, tilsvarende 425 kilometer mellom de to byene. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!
Batterier og rotorseil skal skape fremdrift. Lasta vil være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor. Sluttproduktene er mange – som papir, kartong, vannrensning og maling.
«Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover,» sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57 prosent av skipets verdi.
Ved å inkludere leveranser fra også Sverige og Finland, utgjør nordisk verdiskapning nær to tredjedeler av skipet.
Bredt samarbeid bak
Støtten til skipet fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.
«Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene,» sier Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi. Rederiet ble etablert i 1997, er hjemmehørende på Hitra, Trøndelag og har en flåte på ti selvlossende bulkfartøy som opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.
Det nye skipet skal altså transportere kalkmarmor til Omya Hustadmarmor i Elnesvågen like ved Molde. Utslippsfri transport starter opp i løpet av neste år. Sammenlignet med et tradisjonelt skip drevet av diesel, vil det nye skipet redusere utslipp av CO2 med 9.000 tonn per år og utslipp av NOx med 200 tonn per år.
«Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap,» sier Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor. «Skal vi oppnå målet må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.»
Og mer kan komme, flere utslippsfrie skip som seiler over lange avstander kan følge i dette skipets kjølvann.
«Skipet som nå bygges er en «gamechanger,» sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse. «Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet veg for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter. Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.»
De tre – Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor - har jobbet tett sammen over lang tid. I dag kan de fornøyd registrere at bygging av skipet starter.
Fakta om skipet
Lengde 129,9 m
Bredde 20,6 m
Fremdrift
Batteripakke 23,5 MWh
Rotorseil Opptil 20% av kraftbehov
Miljøvennlig Tier 3 motor. Kompatibel med BioFuel
Miljøgevinster
Utslippsfri transport av 13.000 tonn
Rekkevidde elektrisk 230 nautiske mil (425 km)
Reduserte utslipp 9000 t/år CO2 200 t/år NOx
Mediekontakter:
Klima- og miljødepartementet: Jo Randen.
Jo.Randen@kld.dep.no 9116 94 63
Grønt Skipsfartsprogram: Per Wiggo Richardsen
Per.Wiggo.Richardsen@dnv.com 90 77 78 29
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenSenior Communication Advisor DNV Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder
![Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi.](/data/images/public/17824355/18414921/1dab9702-4ff1-4e86-8125-9c25f9a5adc0-w_240.png)
![Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor.](/data/images/public/17824355/18414921/e5d08abb-1d5d-49b3-8c8b-27d1f53373f3-w_240.jpg)
![Eivind Dale, DNV har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse.](/data/images/public/17824355/18414921/8e56660b-a2a2-42d9-9ddb-49a504ff2c18-w_240.jpg)
![BRF Froan, et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn.](/data/images/public/17824355/18414921/6ad02281-fd7e-4ef2-af99-e8d4d3896eaa-w_240.jpg)
![BRF Froan skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde.](/data/images/public/17824355/18414921/5f1fb1c8-5e2a-4f4f-8aec-56b9b9dda467-w_240.jpg)
![BRF Froan. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!](/data/images/public/17824355/18414921/f210acee-0603-4160-bbe9-56f0502a9967-w_240.jpg)
![Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter.](/data/images/public/17824355/18414921/728941fb-1afe-44ec-ac40-c967d7b26e3a-w_240.jpg)
![Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen: Norske maritime næringer er i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover.](/data/images/public/17824355/18414921/9d350187-df3c-42e1-875d-8ad872228f92-w_240.jpg)
![Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 km fra Brønnøy Kalk (ved Brønnøysund) til Elnesvågen (ved Molde). Utslippsfritt. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferge trafikkerer i dag.](/data/images/public/17824355/18414921/cce66c34-5d56-43bf-9b00-407dd9745252-w_240.jpg)
![Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57 prosent av skipets verdi.](/data/images/public/17824355/18414921/0ff65594-954d-4aaa-92cd-44342a779ca8-w_240.jpg)
Om Berge Rederi
Berge Rederi AS er eier av en flåte på ti selvlossende bulkfartøy. De ti skipene opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.
Rederiet som ble etablert i 1997 hører hjemme på Hitra, Trøndelag..
Om Omya Hustadmarmor
Omya Hustadmarmor i Elnesvågen ved Molde er verdens største produsent av finmalte kalkprodukter.
Bedriften er en del av det sveitsiske Omya konsernet.
Om Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram
Grønt Skipsfartsprograms mål er å skape lønnsomme utslippskutt og styrke norske maritime næringer. Servicekontoret for grønn flåtefornyelse bistår rederier og vareeiere med konkrete prosjekter for realisering av grønne lasteskip. GSP er finansiert av100+ partnere og ved tildeling over statsbudsjettet ved Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV og NASA forener eksperter for å kvantifisere det ukjente7.2.2025 07:44:19 CET | Pressemelding
Høvik, 30. januar: DNV og NASA har invitert verdens fremste eksperter til å løse en matematisk utfordring som skal bidra til å optimalisere beslutningsprosesser med høy usikkerhet. Målet med konkurransen er å finne frem til løsninger og metoder som skal gi tryggere drift av sikkerhetskritiske systemer innen sektorer som opererer i krevende og usikre miljøer, som skipsfart og romfart.
DNV bidrar til fire nye professorstillinger ved NTNU6.2.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Høvik, 6. februar: DNV bidrar med 40 millioner kroner til fire nye professorstillinger ved NTNU, som skal forske på kvanteteknologi, kunstig intelligens, digital sikkerhet og marine økosystemer. Siden samarbeidet startet i 2008 har DNV samlet finansiert NTNU med 190 millioner kroner.
Veikart for skipsfartens overgang til utslippsfrie drivstoff levert nordiske ministre4.12.2024 08:40:40 CET | Pressemelding
Høvik, 4. desember: En ny rapport oppfordrer nordiske ministre til umiddelbare tiltak for å redusere kostnadsgapet knyttet til avkarbonisering av skipsfarten. Funn og anbefalinger ble i dag offisielt presentert for nordiske ministre på en konferanse om grønn skipsfart i Norden.
Vindkraft eneste løsning på Norges fremtidige energibehov28.11.2024 10:00:13 CET | Pressemelding
Høvik, 28. november - Ifølge DNVs rapport Energy Transition Outlook Norway, som analyserer den norske energiomstillingen frem mot 2050, vil elektrisitetsbehovet øke kraftig de neste tiårene. Vindkraft er Norges eneste tilgjengelige og skalerbare alternativ for å dekke etterspørselen etter elektrisitet, som øker i alle sektorer.
Maritim sektor har betydelig større aksept for cyberrisiko enn andre sektorer13.11.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 13. november 2024: Ifølge en ny rapport fra DNV mener seks av ti maritime eksperter at bransjen bør akseptere økt cyberrisiko fra digitalisering for å fremme innovasjon og nye teknologier. Den maritime sektorens villighet til å håndtere nye risikoer knyttet til digital transformasjon, er betydelig høyere enn i andre viktige sektorer som energi, industri og helse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom