DNV

Verdens største og første utslippsfrie bulkskip

Del

Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.

Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 km fra Brønnøy Kalk (ved Brønnøysund) til Elnesvågen (ved Molde). Utslippsfritt. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferge trafikkerer i dag.
Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 km fra Brønnøy Kalk (ved Brønnøysund) til Elnesvågen (ved Molde). Utslippsfritt. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferge trafikkerer i dag. Illustrasjon: MDC

Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter. Det er 230 nautiske mil, tilsvarende 425 kilometer mellom de to byene. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!

Batterier og rotorseil skal skape fremdrift. Lasta vil være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor. Sluttproduktene er mange – som papir, kartong, vannrensning og maling.

«Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser.  Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger.  Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover,» sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57  prosent av skipets verdi.

Ved å inkludere leveranser fra også Sverige og Finland, utgjør nordisk verdiskapning nær to tredjedeler av skipet.

Bredt samarbeid bak

Støtten til skipet fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.

«Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft alene,» sier Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi. Rederiet ble etablert i 1997, er hjemmehørende på Hitra, Trøndelag og har en flåte på ti selvlossende bulkfartøy som opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.

Det nye skipet skal altså transportere kalkmarmor til Omya Hustadmarmor i Elnesvågen like ved Molde. Utslippsfri transport starter opp i løpet av neste år. Sammenlignet med et tradisjonelt skip drevet av diesel, vil det nye skipet redusere utslipp av CO2 med 9.000 tonn per år og utslipp av NOx med 200 tonn per år.

«Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap,» sier Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor. «Skal vi oppnå målet må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.»

Og mer kan komme, flere utslippsfrie skip som seiler over lange avstander kan følge i dette skipets kjølvann.

«Skipet som nå bygges er en «gamechanger,» sier Eivind Dale som har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse. «Mens de elektriske fergene, som i stor grad har banet veg for utslippsfri sjøtransport seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i Berges nybygg nye muligheter. Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.»

De tre – Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor - har jobbet tett sammen over lang tid. I dag kan de fornøyd registrere at bygging av skipet starter.

Fakta om skipet

Lengde                               129,9 m

Bredde                                  20,6 m

Fremdrift

Batteripakke                   23,5 MWh

Rotorseil                          Opptil 20% av kraftbehov

Miljøvennlig Tier 3 motor. Kompatibel med BioFuel

Miljøgevinster

Utslippsfri transport av 13.000 tonn

Rekkevidde elektrisk 230 nautiske mil (425 km)

Reduserte utslipp       9000 t/år CO2 200 t/år NOx

Mediekontakter:

Klima- og miljødepartementet: Jo Randen.

Jo.Randen@kld.dep.no 9116 94 63

Grønt Skipsfartsprogram: Per Wiggo Richardsen

Per.Wiggo.Richardsen@dnv.com  90 77 78 29

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi.
Magne Berge, medeier og operatør for Berge Rederi.
Foto: Berge Rederi.
Last ned bilde
Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor.
Geir Teistklub, direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor.
Foto: Omya Hustadmarmor.
Last ned bilde
Eivind Dale, DNV har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse.
Eivind Dale, DNV har ledet Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse.
Foto: DNV.
Last ned bilde
BRF Froan, et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn.
BRF Froan, et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn.
Illustrasjon: MDC.
Last ned bilde
BRF Froan skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde.
BRF Froan skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde.
Illustrasjon: MDC.
Last ned bilde
BRF Froan. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!
BRF Froan. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!
Illustrasjon: MDC.
Last ned bilde
Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter.
Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter.
Illustrasjo: MDC.
Last ned bilde
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen: Norske maritime næringer er i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen: Norske maritime næringer er i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover.
Foto: Regjeringen.
Last ned bilde
Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 km fra Brønnøy Kalk (ved Brønnøysund) til Elnesvågen (ved Molde). Utslippsfritt. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferge trafikkerer i dag.
Skipet som nå bygges skal seile utslippsfritt 425 km fra Brønnøy Kalk (ved Brønnøysund) til Elnesvågen (ved Molde). Utslippsfritt. Avstanden er omlag 30 ganger lengre enn det lengste sambandet en elektrisk ferge trafikkerer i dag.
Illustrasjon: MDC
Last ned bilde
Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57  prosent av skipets verdi.
Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57 prosent av skipets verdi.
Illustrasjon: MDC
Last ned bilde

Om Berge Rederi

Berge Rederi AS er eier av en flåte på ti selvlossende bulkfartøy. De ti skipene opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.

Rederiet som ble etablert i 1997 hører hjemme på Hitra, Trøndelag..

Om Omya Hustadmarmor 

Omya Hustadmarmor i Elnesvågen ved Molde er verdens største produsent av finmalte kalkprodukter.

Bedriften er en del av det sveitsiske Omya konsernet.

Om Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprograms mål er å skape lønnsomme utslippskutt og styrke norske maritime næringer. Servicekontoret for grønn flåtefornyelse bistår rederier og vareeiere med konkrete prosjekter for realisering av grønne lasteskip. GSP er finansiert av100+ partnere og  ved tildeling over statsbudsjettet ved Klima- og miljødepartementet.

Følg pressemeldinger fra DNV

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DNV

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye