30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®
Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® er en milepæl innen aktiv bilsikkerhet. Systemet hadde verdenspremiere i S-Klasse Coupé (C140) i 1995 hvor det ble introdusert som standardutstyr på utgaven med V12-motor. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard.

Sikkerhet i fokus
ESP® er et assistentsystem som støtter føreren i dynamisk kritiske kjøresituasjoner, som for eksempel en skrens, ved å bruke bremsekraft på ett eller flere hjul, og om nødvendig, ved å justere motorens dreiemoment. Systemet er basert på ABS (blokkeringsfrie bremser) og ASR (antispinnkontroll), men bruker enda mer omfattende sensorteknologi for blant annet sideveis akselerasjon, styrevinkel, og bilens vinkel. Sistnevnte sensor, produsert av Bosch, er en nøkkelkomponent i teknologien. Sensoren registrerer kjøretøyets rotasjonsbevegelse rundt egen akse nøyaktig og gjør at det elektroniske systemet kan kalkulere den korrigerende bremseresponsen i løpet av millisekunder.
ESP® ble utviklet i fellesskap av Daimler-Benz og Bosch, men de første utviklingsskrittene på 1980-tallet ble gjennomført uavhengige av hverandre. Utviklingsavdelingene i begge selskapene lette etter løsninger som hadde som mål å sikre bedre kjørestabilitet i kritiske kjøresituasjoner, og i 1992 samlet de to selskapene seg i ett felles team.
I mai 1995 ble ESP®-systemet introdusert til markedet i S 600 Coupé (C140) som fikk dette som standardutstyr. Deretter fulgte S 600 (W140) og SL 600 (R129), også disse med V12-motor, i september samme år. Samtidig ble systemet også tilgjengelig som ekstrautstyr for utgavene med V8-motor. I januar 1996 ble systemet tilgjengelig på E 420 (W210) ved modellens markedslansering.

Et av de viktigste sikkerhetssystemene
Ved siden av sikkerhetsbelter, kollisjonsputer og ABS, har ESP® etablert seg som et av de viktigste sikkerhetssystemene i moderne personbiler siden midten av 1990-tallet. Mercedes-Benz var verdens første produsent som introduserte ESP® som standardutstyr på personbilmodeller. Etter dette viste statistikk at antallet alvorlige ulykker med Mercedes-Benz personbiler falt med mer enn 42 %. Denne forbedringen overbeviste andre og flere produsenter begynte å følge etter. I november 2011 trådte en EU-regulering i kraft som gjorde det obligatorisk for alle nyregistrerte personbiler og nyttekjøretøy i EU å være utstyrt med ESP® som standardfunksjon.
Gjennombruddet i masseproduksjonen kom da ESP® ble introdusert som standard i A-Klasse i 1998 – et tilsvar fra Mercedes-Benz etter den såkalte elgtesten høsten før. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard, lenge før EU-kravet trådte i kraft i 2011.

Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye Mercedes-Benz GLB: En allsidig hverdagshelt klar for eventyr9.12.2025 11:47:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz presenterer en ny generasjon GLB – en elektrisk SUV som kombinerer moderne design, avansert teknologi og praktiske løsninger. Den nye GLB er mer enn bare en bil; den er en fleksibel følgesvenn som gir plass til både hverdagsliv og spontane eventyr – og den kommer på norske veier våren 2026.
Norges neste elbilfavoritt? Nå er elektriske GLC klar for bestilling.29.10.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Den elektriske Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC er nå tilgjengelig for bestilling i Norge, og det til en lanseringspris på 699 900 kroner, inkl. levering. Med lang rekkevidde, lynrask lading og avansert teknologi, er dette en SUV som kombinerer komfort, kraft og eleganse. De første kundebilene forventes på norske veier før sommeren 2026.
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom




