Salget av melk øker etter flere år med nedgang
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.
![Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK, mener forbrukertrender påvirker veksten. – Forbrukerne er i økende grad opptatt av naturlige, rene og proteinrike produkter.](/data/images/public/90026/18411961/ab560dad-a932-4a7d-8451-e3d40971be62-w_720.jpg)
Blant enkeltproduktene skilte cottage cheese (+40,1 %), yoghurt naturell (+15,8 %) og søtmelk med smak (+10,1 %) seg ut med solid vekst.
Forbrukerne velger naturlige produkter
Ida Berg Hauge, direktør i MELK, ser en tydelig trend:
– Folk vil ha naturlige, rene og proteinrike produkter. Mange reduserer inntaket av bearbeidede matvarer og flere velger helmelk, smør, fløte og yoghurt naturell. Vi ser også en økning i økologiske meieriprodukter, sier Berg Hauge. Hun legger til at fett ser ut til å ha fått et bedre rykte blant forbrukerne.
Proteiner er også en viktig driver:
– Cottage cheese, melk og yoghurt med høyt proteininnhold er populære, spesielt blant unge og treningsinteresserte. Sosiale medier, særlig TikTok, har bidratt til denne trenden.
Hjemmelaget mat og nye produkter øker salget
Mange har strammere husholdningsbudsjett, noe som påvirker matvanene:
– Flere lager god mat hjemme, og meieriprodukter er en viktig del av hverdagsmaten. I usikre tider velger folk trygge, tradisjonelle produkter som melk og ost, sier Berg Hauge.
Bransjen tilpasser seg også forbrukernes behov:
– Det har kommet mange nye varianter av smaksatt melk, med mindre tilsatt sukker og kunstig søtning. Dette har gjort smaksatt melk til et hverdagsprodukt og et godt alternativ for de som ikke er så glad i vanlig hvit melk. Samtidig gjør det det lettere å følge Helsedirektoratets anbefaling om tre porsjoner meieriprodukter daglig, der to av tre bør være melk eller yoghurt for å sikre jodinntaket, forklarer hun.
Optimisme for fremtiden
Den gode utviklingen gir tro på videre vekst:
– 2024-tallene viser at folk stadig setter pris på meieriprodukter. Det er ekstra gledelig at melkesalget øker igjen etter flere år med nedgang. Vi tror at de positive trendene vi ser nå, vil fortsette i 2025, avslutter Ida Berg Hauge.
Tallene viser en tydelig oppgang |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
Bakgrunn for tallene: Tallene er utarbeidet av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Volumtallene baserer seg på salgstall rapportert inn fra industrien. Tallene inkluderer salg til dagligvare, storhusholdning og industri (for melk og yoghurt er ikke industri inkludert).
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
![](/data/images/public/90026/18411961/f6057a4e-0943-4ebf-9303-5dc92d7850a8-w_780.png)
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
5 smarte tips for en sunn start på året17.1.2025 03:00:00 CET | Pressemelding
Et nytt år er ofte forbundet med nye mål og muligheter. Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), deler sine beste råd for å kickstarte året med sunne vaner. Hun trekker frem både trender og forskning for å gi tips som er både praktiske og motiverende over tid.
Matskam øker i julen: Kvinner topper statistikken27.12.2024 04:00:00 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at stadig flere føler på dårlig samvittighet for maten de spiser i desember. Over halvparten av oss – 59 prosent – sier at vi kjenner på matskam i forbindelse med julen, en økning fra 51 prosent i fjor. Verst står det til for kvinner.
Riskrem - dessertfavoritt på julaften21.12.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Riskrem er og blir nordmenns store juledessert. Over halvparten av oss, hele 54 prosent, har denne klassikeren på bordet på julaften. Det viser en ny undersøkelse gjort av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
6 grep for mindre matsvinn og dårlig samvittighet i jula18.12.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Mange handler inn altfor mye mat til jul, noe som fører til unødvendig matsvinn. Hele 43 prosent oppgir at å kaste mat i jula gir dem dårlig samvittighet, ifølge nye undersøkelser av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
5 gode nyheter for melk og meieri i 202417.12.2024 10:20:34 CET | Pressemelding
Det har vært et godt år for meierisektoren. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) har samlet de beste nyhetene. - 2024 har vært unikt, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom