Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Salget av melk øker etter flere år med nedgang

Del

Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.

Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK, mener forbrukertrender påvirker veksten. – Forbrukerne er i økende grad opptatt av naturlige, rene og proteinrike produkter.
Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK, mener forbrukertrender påvirker veksten. – Forbrukerne er i økende grad opptatt av naturlige, rene og proteinrike produkter. Foto: MELK

Blant enkeltproduktene skilte cottage cheese (+40,1 %), yoghurt naturell (+15,8 %) og søtmelk med smak (+10,1 %) seg ut med solid vekst.

Forbrukerne velger naturlige produkter
Ida Berg Hauge, direktør i MELK, ser en tydelig trend:

– Folk vil ha naturlige, rene og proteinrike produkter. Mange reduserer inntaket av bearbeidede matvarer og flere velger helmelk, smør, fløte og yoghurt naturell. Vi ser også en økning i økologiske meieriprodukter, sier Berg Hauge. Hun legger til at fett ser ut til å ha fått et bedre rykte blant forbrukerne.

Proteiner er også en viktig driver:

– Cottage cheese, melk og yoghurt med høyt proteininnhold er populære, spesielt blant unge og treningsinteresserte. Sosiale medier, særlig TikTok, har bidratt til denne trenden.

Hjemmelaget mat og nye produkter øker salget
Mange har strammere husholdningsbudsjett, noe som påvirker matvanene:

– Flere lager god mat hjemme, og meieriprodukter er en viktig del av hverdagsmaten. I usikre tider velger folk trygge, tradisjonelle produkter som melk og ost, sier Berg Hauge.

Bransjen tilpasser seg også forbrukernes behov:

– Det har kommet mange nye varianter av smaksatt melk, med mindre tilsatt sukker og kunstig søtning. Dette har gjort smaksatt melk til et hverdagsprodukt og et godt alternativ for de som ikke er så glad i vanlig hvit melk. Samtidig gjør det det lettere å følge Helsedirektoratets anbefaling om tre porsjoner meieriprodukter daglig, der to av tre bør være melk eller yoghurt for å sikre jodinntaket, forklarer hun.

Optimisme for fremtiden
Den gode utviklingen gir tro på videre vekst:

– 2024-tallene viser at folk stadig setter pris på meieriprodukter. Det er ekstra gledelig at melkesalget øker igjen etter flere år med nedgang. Vi tror at de positive trendene vi ser nå, vil fortsette i 2025, avslutter Ida Berg Hauge.

Tallene viser en tydelig oppgang

Produktkategori

Totalt volum 2024 (1 000 kilo/liter)

Endring 2023-2024

Melk uten import

411 667

+1 %

Ost uten import

113 722

+5,8 %

Yoghurt uten import

63 159

+3,9 %

Rømme

19 778

+1,2 %

Fløte

32 007

+6,0 %

Smør

20 254

+7,6 %

Enkeltprodukt

Totalt volum 2024 (1 000 kilo/liter)

Endring 2023-2024

Cottage Cheese

6 903

+40,1 %

Yoghurt naturell

9 830

+15,8 %

Søtmelk med smak

59 631

+10,1 %

Helmelk

80 341

+7,7 %

Syrnet melk med smak

18 953

+6,4 %

Bakgrunn for tallene: Tallene er utarbeidet av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).  Volumtallene baserer seg på salgstall rapportert inn fra industrien. Tallene inkluderer salg til dagligvare, storhusholdning og industri (for melk og yoghurt er ikke industri inkludert).

Nøkkelord

Kontakter

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye