Ny rapport om kunstig intelligens: Redaktørstyrte medier, EU-regler og kritisk medieforståelse viktig for beredskapen
Mediepolitiske tiltak ble fremhevet da en ekspertgruppe onsdag la fram en ny rapport om kunstig intelligens og valg.

–Mange av ekspertgruppens tiltaksforslag samsvarer med det som etter Medietilsynets vurdering er viktig for å styrke digital motstandskraft og beredskap mot desinformasjon og uønsket påvirkning, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Hun trekker særlig fram tre av anbefalingene fra ekspertgruppen i denne sammenheng: En mediepolitikk som opprettholder frie og mangfoldige redaktørstyrte medier, rask implementering av relevant EU-regelverk, som Digital Services Act og KI-forordningen, og kritisk medieforståelse er tre av anbefalingene fra ekspertgruppen.
KI vurderes å forsterke eksisterende utfordringer
Gruppen har kartlagt betydningen av kunstig intelligens for sikre og demokratiske valg, og anbefalt tiltak for å møte utfordringer som KI kan medføre for demokratiet og tilliten til valg i Norge.
– KI endrer utfordringsbildet for valg, men har også betydning for informasjonslandskapet og selve fundamentet for demokratier, sier Niels Nagelhus Schia, som har ledet ekspertgruppen.
Han understreker også at trusselen fra KI ikke må overdrives, da dette kan undergrave tilliten til informasjon, teknologi og demokratiet. Ekspertgruppen peker i sin rapport på at KI ikke medfører vesentlige nye trusler, men forsterker eksisterende utfordringer, og at det er viktig å være føre var.
– Rapporten er et viktig bidrag til arbeidet med å sikre norske valg. Nå skal vi sette oss godt inn i rapporten og anbefalingene fra ekspertgruppen, slik at vi kan være best mulig forberedt til årets og fremtidige valg, sier kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng, som tok i imot rapporten onsdag. Ekspertgruppen ble satt ned av regjeringen i juni 2024.
Onsdag kom også nye åpne trussel- og risikovurderinger fra Etterretningstjenesten, Politiets sikkerhetstjeneste og Nasjonal sikkerhetsmyndighet. PST skriver blant annet at det forventes at autoritære stater vil gjennomføre påvirkningsoperasjoner i Norge i 2025.
Medietilsynet bidrar på flere områder
En viktig del av Medietilsynets oppdrag er å bidra til et sterkt mediemangfold og til å styrke befolkningens kritiske medieforståelse. Blant Medietilsynets oppgaver i denne sammenheng er å forvalte statens direkte mediestøtteordninger, analyse- og innsiktsarbeid, og å sørge for informasjon og råd til befolkningen. Medietilsynet bidrar også inn i Kultur- og likestillingsdepartementets arbeid med å utarbeide en egen strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon, og er med i en arbeidsgruppe som jobber med tiltak for å hindre uønsket påvirkning i forbindelse med valg.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ny rapport fra Medietilsynet: Mange får med seg nyheter, men færre er på tradisjonelle plattformer6.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
De fleste følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom