God 2025-åpning for nybilsalget
Etter to år med lavt nybilsalg, kan januar 2025 være et signal om at vi er på vei tilbake til normalen. Det ble registrert 9 343 nye personbiler, og det er drøyt 82 prosent flere enn i januar 2024.

- Årene 2023 og 2024 endte med et nybilsalg langt under normalen, og januar i de to årene hadde også svært lave registreringstall. Med over 9 300 nye personbiler nå i årets første måned, er vi omtrent på nivå med det vi var vant til før nybilsalget falt kraftig, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Året starter med relativt god i fart nybilsalget, og kan tyde på en økonomisk optimisme. Signaler om rentenedsettelse og økt kjøpekraft, gjør nok at flere vil realisere ønsket om en ny bil. Mange har utsatt nybilkjøpet fordi det har vært økonomisk utfordrende tider, sier han.
- Elbilmålet er ikke nådd
Av 9 343 nye personbiler i januar, var 8 954 elektriske. I fjor på samme tid var elbilandelen 92 prosent, mens den i januar 2025 endte på 96 prosent.
- Det er en fin økning, og tar oss i riktig retning. Men vi mener det er for tidlig å si at elbilmålet er nådd, slik NAF hevdet i forrige uke. For 2025-målet er hundre prosent elbiler. De siste prosentene kan sitte langt inne, og det er for tidlig å konkludere. Bare i løpet av de siste fem dagene i januar gikk faktisk elbilandelen litt ned, og noen få hundre valgte en diesel- eller bensinbil, sier Solberg Thorsen.

Spektakulær Norges-liste
En ting er helt unikt og spesielt ved nybilsalget i Norge i januar: Av de første 50 modellene på registreringsstatistikken, er det kun to bilmodeller som ikke er elektriske.
- Dette er virkelig oppsiktsvekkende. Vi skal helt ned på 33 plass før det dukker opp noe annet enn elbil. At kun et par bilmodeller av Topp 50 har annen drivlinje enn el, har vi aldri sett før. Det vil ta lang tid før noen andre land i verden kan matche dette. Fortsetter resten av året som januar har begynt, så vil vi raskt nærme oss 2025-målet, sier Solberg Thorsen.
- Men skal vi passere målstreken med hundre prosent elbiler, er det nødvendig å opprettholde incentiver som fortsatt gjør det lønnsomt å velge elbil fremfor noe annet. Det må politikerne ha i tankene. For det er som regel de siste prosentene som er vanskeligst å nå.
Av 176 ulike bilmodeller som er førstegangsregistrert i januar, er 126 elektriske, viser OFVs tall.

Halvparten er privatkjøp
Omtrent halvparten av alle nybilregistreringer i januar var på privatpersoner, så næringsandelen var høy i forhold i hva som ellers er vanlig.
- Det relativt høye nybilsalget i januar, altså antall registreringer, er stort sett biler som ble bestilt før årsskiftet, og så levert til kunder i januar. Den høye næringsandelen kan bety at en del bilforretninger har registrert demobiler, utleiebiler eller biler som er klare for salg og rask utlevering til kunder, sier Solberg Thorsen. En rekke bilforhandlere kjører nå gunstige kjøpskampanjer, og viser gjerne til at de også har biler på lager.
Av alle nye biler i januar, var det bare i underkant av 400 nye bensin- eller dieselbiler. Nesten 70 prosent av disse ble registrert på næringsvirksomhet.
Velkjente merker og kinesiske nykommere
Nybilsalget i januar ble i antall toppet av merkene Volkswagen, Toyota og Tesla. På modelltoppen havnet amerikanske Tesla lenger ned på listen enn vanlig, og toppen i januar domineres av japanske og tyske biler.
- Samtidig kommer stadig nye kinesiske merker og modeller på markedet, og flere av disse har raskt blitt attraktive for norske nybilkjøpere. Enn så lenge har de ikke de høyeste registreringstallene hver for seg, men det kan endre seg gjennom året, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Flere varebiler – også elektriske
I januar ble det registrert 1 703 nye varebiler, det er 22 prosent flere enn i januar 2024. Av disse var 753 elektriske. Det er en andel på 44 prosent, mot 37 prosent i januar i fjor. Dieselandelen var på 54 prosent.
- Vi ser at når det kommer elektriske varebiler med både rekkevidde og firehjulstrekk, så drar det elbilsalget i riktig retning. Men det er langt igjen til vi når hundreprosentmålet som også gjelder varebiler. Derfor er det avgjørende å styrke insentivene for denne kjøretøygruppen, sier Øyvind Solberg Thorsen, som mener at regjeringen burde blåse nytt liv i støtteordninger for el-varebiler.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
To nye elbilrekorder i september1.10.2025 10:43:23 CEST | Pressemelding
September ga to nye elbilrekorder i Norge. 98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned. Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom