Statens vegvesen

Knytter tettere bånd mellom Forsvaret og Vegvesenet

Del

Nylig gjennomførte Forsvaret og Vegvesenet befaring og møte for E14 fra Stjørdal i Trøndelag til riksgrensen, som del av et forsterket samarbeid på kort og lang sikt. Med en verden i endring og Nato-medlemskap for Sverige og Finland forsterkes behovet for samkjøring av militært forsvar og sivil beredskap.

Lastebil fra Forsvaret med beltevogner.
Militær mobilitet via E14 har blitt enda viktigere for Forsvaret. Bildet er fra Hell i Stjørdal under øvelse Trident Juncture. Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret

Nå jobber Statens vegvesen og Forsvaret tett og forpliktende knyttet til utviklingen av denne viktige strekningen.

Historisk godt samarbeid forsterkes

Med bakgrunn i prioriteringer i Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP), de nye retningslinjene for samordning av sivil transport for Forsvaret og Statens vegvesens mulighetsstudie for E14 forsterkes samarbeidet mellom Forsvaret og Statens vegvesen for denne strategisk viktige strekningen. Dette er et godt praktisk eksempel på hva endringen i verdenssituasjonen innebærer for Vegvesenets rolle og ansvar.

– Samarbeidet om E14 viser at det historisk gode samarbeidet mellom Statens vegvesen og Forsvaret forsterkes. Det tradisjonelle skillet mellom statssikkerhet og samfunnssikkerhet er ikke lengre like tydelig, og må sees mer i sammenheng. Infrastrukturens betydning har alltid vært viktig, men blir enda viktigere i den nye sikkerhetspolitiske situasjonen, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

I NTP prioriterer regjeringen flere grep som skal bidra til at transportsektoren støtter Norges forsvarsevne og oppfyller forventningene som NATO har til medlemslandenes motstandsdyktighet. Verdenssituasjonen er forandret og det påvirker også Vegvesenets prioriteringer og arbeid.

Forsvaret trenger god infrastruktur

Når det gjelder spesifikke tiltak, er det i ny NTP lagt opp til strekningsvis utbedring av E14 mellom Stjørdal og riksgrensa ved Storlien. Sårbarheten for transporten som går via Østersjøen og Sverige og Finlands Nato-medlemskap gjør at transportkorridoren via E14 har blitt enda viktigere.

Delegasjonen fra Forsvaret under befaringen ble ledet av kommandørkaptein Bjørnar Lekven, som er sjef for transportseksjonen ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH).

– Denne befaringen bidrar til å knytte tettere bånd mellom Forsvaret og Statens vegvesen, som er en meget viktig aktør i Totalforsvaret. Vi ser jo at det er mange utfordringer knyttet til det å bygge, drifte og vedlikeholde infrastruktur i Norge, spesielt grunnet vår geografiske plassering, og de klimatiske forholdene som følger med. Militær mobilitet krever en god infrastruktur, og klimaet utfordrer dette, understreker kommandørkaptein Lekven.

FOH har overordnet kommando og kontroll over militære aktiviteter i Norge og i utlandet.

Samarbeider om tiltak på både kort og lang sikt

Kommandørkapteinen gir honnør til Statens vegvesen for at Forsvarets behov blir ivaretatt både på kort og lang sikt for E14 mellom Stjørdal og riksgrensen.

– For at militær mobilitet i et nordisk perspektiv skal kunne bli effektiv, vil en robust norsk infrastruktur inn mot våre nordiske naboland være viktig. En robust infrastruktur gir i tillegg gode synergieffekter som resten av samfunnet nyter godt av, så det er bra for alle at Forsvarets innspill og behov blir etterspurt.

I møtet var tre divisjoner fra Statens vegvesen representert gjennom divisjon Transport og samfunn (ToS), divisjon Utbygging (Utb) og divisjon Drift og vedlikehold (DoV).

– Nå jobber vi sammen med Forsvaret for å ivareta deres behov på både kort og lengre sikt og vil fortsette det nære samarbeidet i tiden framover. Vi må da tenke helhetlig fra et Vegvesen-perspektiv og forsterke samarbeidet internt i etaten, slik at det blir mest mulig sømløst. Heldigvis ser vi at det som Vegvesenet identifiserer som gode tiltak for private trafikanter, lokalmiljø, næringslivet og næringstransportene også er gunstige tiltak for Forsvarets interesser. Det er et veldig godt utgangspunkt, sier divisjonsdirektør for Drift og vedlikehold Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

I møtet og under befaringen gikk Forsvaret og Statens vegvesen gjennom hva som kan gjøres raskt i regi av divisjon Drift og vedlikehold knyttet til eksisterende vei. I tillegg ble det gjennomgått behov og retning for planleggingsprosesser,  samt innledende diskusjoner for prioritering knyttet til de større tiltakene som ligger lengre frem i tid i regi av Utbyggingsdivisjonen.

Mulighetsstudien for E14 som divisjon Transport og samfunn har koordinert har gitt Vegvesenet et svært godt utgangspunkt for denne prosessen.

Bedre rustet for framtida

Det er avtalt oppfølging og samhandling knyttet til tiltakene på både kort og lang sikt, hvor ressurser i Statens vegvesen og Forsvaret kobles sammen i videre arbeid. Dette er viktige innspill til det rammeverket for prioriteringer som Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet har etablert, forteller Laksforsmo.

– Det er viktig å ha slike arenaer som denne befaringen for å bli bedre kjent og samkjøre behov og prosesser. Utgangspunktet både for hverdagsberedskapen og totalberedskapen er et veinett som er robust, redundant og restituerende. Sammen med Forsvaret må vi ha et oppdatert situasjonsbilde, levere forutsigbar fremkommelighet og trafikksikkerhet i hele krisespekteret, og evne å håndtere hendelser med minst mulig konsekvens, om det er villet eller utilsiktet. Dette trenes hele tiden i Vegtrafikksentral-aksen på naturhendelser, og danner et godt grunnlag også for totalberedskapen. Denne befaringen og samarbeidet for E14 viser at vi kan ha dialog om problemstillingene, ikke alt er hemmeligstemplet og dermed begrensende for mulighetene til å jobbe sammen.

Arbeid er allerede utført knyttet til avkjøringer, avlastingsvei og busslomme langs E14 i Stjørdal og snart er det spaden i jorda for å få en sammenhengende gang- og sykkelveg langs strekningen fra Stjørdal til Hegramo, som vil gi et etterlengtet skille mellom myke og harde trafikanter. Dette er eksempel på et tiltak som gagner lokalmiljø, næringstransportene og samtidig Forsvarets interesser.

Krav om styrket samarbeid mellom Forsvaret og transportsektoren

– Statens vegvesen skal fortsatt være gode på det som vi alltid har vært gode på, med et sterkt fokus på forutsigbar fremkommelighet og trafikksikkerhet, men vi skal gjøre det i et perspektiv hvor vi nå går fra beredskap for naturfare til totalberedskap. Et slikt skifte forplikter og er et ansvar vi tar på alvor og følger opp i nært samarbeid med Forsvaret. Regjeringen har vært tydelig på at den nye sikkerhetspolitiske situasjonen gir andre føringer. Samarbeidet om E14 er et godt eksempel på at vi går fra ord til handling, understreker Laksforsmo.

Retningslinjer for samordning av sivil transport for Forsvaret

De nye retningslinjene for samordning av sivil transport for Forsvaret (Rammeverket) ble fastsatt 12. desember 2024:

Hovedmålet med retningslinjer for samordning av sivil transport for Forsvaret er å styrke samarbeidet mellom transport- og forsvarssektoren for å sikre at militære behov blir ivaretatt i transportplanleggingen.

Det etablereres en fast faggruppe ledet av forsvaret som årlig skal utarbeide en analyse av forsvarssektorens transportbehov og inkluderer representanter fra Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Luftfartstilsynet, Avinor og Kystverket.

Militære behov skal etter retningslinjene så langt det er mulig inkluderes i de ordinære prosessene for planlegging, utredning og prioritering av tiltak i transportsektoren.

Behovsanalysene skal bidra til at transportsektoren kan utrede målrettede tiltak som ivaretar militære behov.

– Tiltakene i dette rammeverket skal bidra til å sikre at Forsvaret har tilgang til nødvendig transportinfrastruktur i både fred, krise og krig, avslutter Laksforsmo.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Delegasjonene fra Forsvaret og Vegvesenet samlet utenfor bussen etter befaring og møte om strekningen E14 Stjørdal til riksgrensen.
Delegasjonene fra Forsvaret og Vegvesenet samlet utenfor bussen etter befaring og møte om strekningen E14 Stjørdal til riksgrensen. Fra venstre Lars Rugsveen (ingeniør Hærens våpenskole), Steinar Johansen (stab og lederstøtte Utb. midt), Frode Røberg (FOH), Andre Moltubakk (utredning ToS midt), Ruth Myklebust (avd. dir DoV midt), Bjørnar Lekven (kommandørkaptein FOH), Håvard Austvik (NTP-koordinator DoV), Joar Nordtug (ToS, pensjonist), Anni Kari Pedersen (seksjonssjef plan og utb. DoV midt), Ove Nesje (avd. dir. Utb. midt), Kjetil Strand (avd. dir. ToS midt) og Oliver Samuel Korsgården (ingeniør Hærens våpenskole). Christian Nygård (kontorsjef VTS midt i ToS) var også med på møtet, men ikke med på bildet. Foto: Eivind Austnes.
Foto: Eivind Sperre Austnes/Statens vegvesen.
Last ned bilde
Bilde av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland når hun holder et foredrag.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen.
Last ned bilde
Bilde av kommandørkaptein Bjørnar Lekven i uniform.
Kommandørkaptein Bjørnar Lekven.
Foto: Forsvaret.
Last ned bilde
Bilde av divisjondirektør Drift og vedlikehold Bjørn Laksforsmo når han holder et foredrag.
Divisjondirektør Drift og vedlikehold Bjørn Laksforsmo.
Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen.
Last ned bilde
Lastebil fra Forsvaret med beltevogner.
Militær mobilitet via E14 har blitt enda viktigere for Forsvaret. Bildet er fra Hell i Stjørdal under øvelse Trident Juncture.
Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye