Medietilsynet åpner for nominasjoner til Ibelinprisen
I år skal Ibelinprisen for første gang deles ut til årets rollemodell innen gaming. Nå har Medietilsynet åpnet for nominasjoner.

Ibelinprisen skal løfte fram unge rollemodeller som bidrar til en trygg, inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur. De som kan nomineres er unge i alderen 9-18 år som er tilknyttet en klubb som driver dataspillaktivitet.
– Nesten ni av ti norske 9-18-åringer spiller dataspill, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024. Dette må være en trygg og positiv arena for alle, og det håper vi at Ibelinprisen kan bidra til, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Fra nå og fram til 30. juni kan kandidater til prisen nomineres via et skjema som er tilgjengelig på ibelinprisen.no.
Voksne nominerer, ungdom og klubb vinner
Medietilsynet står bak Ibelinprisen, i samarbeid med Stikkontakten gamingsenter, Gamingkontakten og Ungdom og fritid. En voksen med tilknytning til klubben kan nominere enkeltpersoner. Det oppfordres til å la ungdommene medvirke i nominasjonsprosessen.
Prisen har fått navn etter Mats “Ibelin” Steen, og hans far, Robert Steen, er juryleder for Ibelinprisen.
– Jeg håper Ibelinprisen kan være med på å styrke fellesskapet i samfunnet. Fellesskapet og opplevelsen av gleden som ligger i å hjelpe andre, var grunnleggende verdier som lå til grunn for avataren Ibelin, som vår sønn Mats spilte med i World of Warcraft, sa Robert da prisen ble presentert i høst.
De som kan nomineres, er ungdom som bidrar til et trygt og inkluderende gamingmiljø i og utenfor spillet, slik at flere får oppleve gleden ved å spille dataspill.
Den første Ibelinprisen skal deles ut til høsten. Den unge vinneren får en statuett av reven til Ibelin og noe å bruke til spillingen, mens klubben får diplom og 50 000 kroner til dataspillaktivitet eller -utstyr.
Fakta om barn og unges dataspill-vaner:
- 86 prosent av 9–18-åringer spiller spill på mobil, PC og TV, og nesten halvparten oppgir at de spiller daglig.
- Det er store kjønnsforskjeller. 93 prosent av guttene og 79 prosent av jentene oppgir at de spiller. 63 prosent av guttene og 25 prosent av jentene spiller daglig.
- Etter hvert som barna blir eldre blir spillingen mindre frekvent, og daglig spilling erstattes gradvis av spilling ukentlig eller sjeldnere for begge kjønn.
- Blant gutter i alderen 9–12 år spiller over sju av ti daglig. Tilsvarende andel for jenter i samme alder er fire av ti.
- Spilling er en viktig sosial arena for mange barn og unge. Totalt svarer 56 prosent av 9–18-åringene som spiller at spilling er sosialt og et sted der de har kontakt med venner. Gutter er i større grad enige i dette enn jentene.
Kilde: Barn og medier 2024 (Medietilsynet)
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom