Vil ha bedre oversikt over datasentre
Datasenternæringen har vokst betydelig i Norge. Ny ekomlov vil gi norske myndigheter muligheten til å få bedre oversikt over næringen og føre tilsyn med aktørene.
Datasenteroperatører i Norge blir nå omfattet av registreringsplikten under den nye ekomloven, som trådte i kraft ved årsskiftet. Den nye endringen innebærer at alle som driver datasentre må registrere seg hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som er tilsynsmyndighet for datasenternæringen.
– Dette er ikke en tillatelses- eller godkjennelsesordning fra myndighetenes side. Det dreier seg om en ren registreringsplikt, og datasenteroperatører kan starte opp virksomheten så snart registeringen er gjennomført, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.
Ny bransje
Ifølge en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Nkom, svarer 44 prosent av befolkningen at de er positive til at datasentre etableres i Norge. En av tre klarer ikke å ta stilling til om de synes det er positivt eller ei.
– Vi er alle avhengige av datasentre, hver eneste dag. Omtrent alt vi gjør på en pc eller en smarttelefon er innom et datasenter. De er avgjørende i vår digitale hverdag. Samtidig er dette en ny bransje, som til nå ikke har vært regulert. Derfor vil regjeringen innføre registreringsplikt for hvem som står bak datasenteret, kontaktperson for senteret og hvilke tjenester som tilbys, sier digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung.
Styrker sikkerheten
Ekomloven regulerer sikkerheten i datasentre knyttet til plassering av utstyr, strømforsyning, kjøling og internnettverk. Servere som kunder har plassert i datasenteret, eller tjenestene og appene som benytter serverne er ikke omfattet av de nye reglene.
– Det er i dag usikkerhet om hvor mange datasenteroperatører som har virksomhet i Norge, og anslagene fra ulike instanser varierer. Derfor er det viktig å få oversikt over bransjen, slik at vi bedre kan sikre vår digitale infrastruktur og iverksette tiltak som beskytter mot mulige trusler, sier Scheie.
Les mer om registreringsordningen for datasenter her
Hva betyr registreringsplikten for datasenteroperatørene?
- Alle datasenteroperatører må registrere seg hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Registreringen gjennomføres på Minside.
- Det skal registreres opplysninger om datasenteroperatørens navn, adresse, fysiske lokasjon og detaljer knyttet til datasenteroperatørens rettslige status eller organisasjonsnummer.
- Det vil bli en overgangsperiode fram til 1. juli for registrering av datasentre som allerede er i drift.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noSvein Sundfør ScheieSikkerhetsdirektør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95211189sss@nkom.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom