Seks entreprenører vil drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag
Av de sju entreprenørene som ble godkjent for konkurransen har seks nå levert første tilbud for å drifte 410 kilometer riksvei.
Nå skal Statens vegvesen velge 3-4 som går videre til forhandlinger.
Lav pris er ikke nok
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
– Vi vil nå gjøre en vurdering av hvem som går videre til finalefeltet. Mest sannsynlig får i slutten av februar tre til fire av entreprenørene gå videre til finalerunden hvor det blir forhandlinger. Etter dette leverer entreprenørene sitt andre og endelige tilbud og vi vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i Statens vegvesen.
Målet er at kontrakten kan signeres mot slutten av april 2025.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.
– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.
Dette er tilbyderne
Disse seks entreprenørene har nå meldt interesse:
-
Mesta AS
-
Presis Vegdrift AS
-
Risa AS
-
Stian Brenden Maskinservice AS
-
Svevia Norge AS
-
Veidekke Industri AS
Vaktmesterkompaniet AS som også kvalifiserte seg for konkurransen valgte å ikke levere tilbud. Veidekke Industri AS har inneværende kontrakt.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Ny kontraktsform
– Før har driftskontrakter for veidrift vært tildelt de som kan levere til laveste pris om kvalitetskriteriene er oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelseform, hvor også andre kriterier enn pris påvirker hvem som vinner til slutt. Vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta, forteller Fladvad.
Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:
-
K1 Tilbudssum: summen som leverandør oppgir i sitt tilbud.
-
K2 Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 175 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
-
K3 Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
-
K4 Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 45 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter
-
All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
-
Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
-
Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
-
Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
-
Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
-
Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
-
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Tidligere pressemeldinger om kontrakten:
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadProsjektleder drift midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Vil rydde opp i kollektivfeltene30.1.2025 14:01:11 CET | Pressemelding
Statens vegvesen foreslår at elektriske varebiler og elektriske lastebiler skal få bruke kollektivfeltene.
Sikker og effektiv løsning i Gullbergtunnelen29.1.2025 16:41:24 CET | Pressemelding
Vegvesenet har godkjent Skanskas løsning for å forsere den svake sonen som har medført ras i Gullbergtunnelen. Nå er arbeidet i tunnelen i gang igjen.
Statens vegvesen kontrollerte nesten 50 000 person- og varebiler langs veiene i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Over halvparten av de kontrollerte fikk skriftlig mangel.
Ferdig banket milepel29.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Alle pelene til Ramfjordbrua er godkjent og på plass. Bruarbeidet på E8 Sørbotn-Laukslett er i rute.
Hvem eier denne bilen? Sjekk gratis på vegvesen.no28.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen deler mye data, blant annet opplysninger knyttet til kjøretøy og eierne deres. Det meste av data kan lastes ned gratis fra vegvesen.no.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom