Henie Onstad Kunstsenter

Arp & Taeuber-Arp: Banebrytende kunstnerpar i stor utstilling

Del

21. februar åpner Henie Onstad en omfattende utstilling om Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp, to pionérer innen 1900-tallets abstrakte kunst, og en av kunsthistoriens vakreste kjærlighetshistorier. Venner, elskere, partnere er den største retrospektive utstillingen viet kunstnerparet på 35 år.

Sophie Taeuber-Arp, Uten tittel, ca. 1920, broderi, ull på lerret, 32 x 40 cm. Privat eie, deponert hos Fondation Arp, Clamart. Foto: M. Nguyen / Fondation Arp, Clamart
Sophie Taeuber-Arp, Uten tittel, ca. 1920, broderi, ull på lerret, 32 x 40 cm. Privat eie, deponert hos Fondation Arp, Clamart. Foto: M. Nguyen / Fondation Arp, Clamart

Utstillingen gir en unik mulighet til å oppdage Taeuber-Arps fargerike, abstrakte og geometriske arbeid sammen med Arps organiske former, collager og skulpturer. 

– Henie Onstad har en vedvarende dedikasjon til avantgarde, modernisme og tverrfaglige uttrykk som også er reflektert i vår permanente samling. Arp og Taeuber-Arps evne til å overskride grenser – både mellom kunstformer og mellom kunst og liv – gjør deres arbeid relevant i dag, og vi er stolte over å kunne presentere den største Arp/Taeuber-Arp-utstillingen på 35 år, sier Anne Hilde Neset, Henie Onstads direktør. 
 
Kunstnerparet var sentrale i utviklingen av 1900-tallets abstrakte kunst, og som kunstnere påvirket de hverandre dypt.  

– Fra det øyeblikket de møttes i Zürich i 1915, delte Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp den samme kunstneriske visjonen: at det ikke finnes noe hierarki mellom «høy» og «lav» kunst, mellom billedkunst og brukskunst, forklarer utstillingens kurator, Walburga Krupp, en av de fremste ekspertene på Sophie Taeuber-Arps og Hans/Jean Arps liv og kunst. 

– Hverken Arp eller Taeuber-Arp lot seg begrense av strenge disipliner. De var langt forut for sin tid i sin tverrfaglige tilnærming, understreker Caroline Ugelstad, direktør for samling og utstilling ved Henie Onstad, som har samarbeidet med Krupp om utstillingen. 

Paret arbeidet med et mangfold av medier, som inkluderer maleri, skulptur, tekstil, design og litteratur. Utstillingen gir en bred oversikt over deres varierte kunstneriske produksjon.  

– Selv om Taeuber-Arp opplevde internasjonal anerkjennelse og kommersiell suksess i sin levetid, ble hennes arv overskygget av Arps fremgang i årene etter hennes død, sier Ugelstad og legger til: 
 
– Først de siste årene har institusjoner og kunsthistorikere anerkjent Taeuber-Arps betydning. Denne utstillingen presenterer de to kunstnerne som likestilte, og den følger deres utvikling som venner, elskere og samarbeidspartnere. 

I tillegg til de individuelle verkene viser utstillingen også verk de skapte sammen, fra starten av forholdet og frem til Sophie Taeuber-Arps altfor tidlige og uventede død i 1943.  

– Det som skiller dem fra andre kunstnerpar, er at de ikke bare samarbeidet om prosjekter eller oppdrag. På slutten av 1930-tallet skapte de også det som kalles «duo-verk», der deres gjensidige innflytelse er tydelig, forklarer Krupp. 

Koblingen til Henie Onstad og Norge er ingen tilfeldighet – kunstsenteret har Arps verk Mann med bart (1925) i samlingen på deponi fra Sparebankstiftelsen DNB. Under den store Dada-utstillingen ved Henie Onstad i 2019 ble også flere verk av Sophie Taeuber-Arp og Hans/Jean Arp vist, blant annet Taeuber-Arps marionetter. Parets relasjon til Norge strekker seg dessuten lengre tilbake i tid – allerede i 1938 var Taeuber-Arp medkurator for en gruppeutstilling på Kunstnerforbundet i Oslo, hvor hun også var den eneste kvinnelige kunstneren som ble vist. Nå er dokumentasjon fra denne utstillingen sammen med de andre nevnte verkene samlet i utstillingen Venner, elskere, partnere.   

Utstillingen gir en rik presentasjon av Arp og Taeuber-Arps kunstneriske produksjon. Omtrent 250 verk og objekter – inkludert malerier, skulpturer, collager, tegninger, tekstiler, smykker, relieffer, fotografier, bøker og arkivdokumenter – er lånt fra nær 60 internasjonale museer, stiftelser og private samlinger. Blant utlånene er MoMA, Tate, Kunstmuseum Basel, Kunsthaus Zürich, Fondation Arp (Clamart), Fondazione Marguerite Arp (Locarno), Stiftung Arp e.V. (Berlin/Rolandswerth) og Yale University Art Gallery. 

Utstillingen er kuratert av Walburga Krupp i samarbeid med Henie Onstads Caroline Ugelstad.  

Hans/Jean Arp & Sophie Taeuber-Arp. Venner, elskere, partnere er organisert av Centre for Fine Arts Brussels (Bozar) i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter, og den ble vist i Brussel i fjor høst. 

En omfattende katalog følger utstillingen, med tekster av Kurt De Boodt, Marie Claes, Isabelle Ewig, Medea Hoch, Walburga Krupp, Agathe Mareuge, Simona Martinoli, Susanne N. Nielsen, Laura Pirkelbauer og Caroline Ugelstad. Katalogen er utgitt av Bozar Books & Fonds Mercator. 
 
Utstillingen er generøst støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Oppsummert: 

Tittel: Hans/Jean Arp & Sophie Taeuber-Arp: Venner, elskere, partnere
Utstillingsperiode: 21.02.2025–11.05.2025 
Kunstnere: Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp
Kuratorer: Walburga Krupp i samarbeid med Caroline Ugelstad 
Pressevisning: Onsdag 19. februar kl. 10, påmelding: tm@hok.no  
Sted: Henie Onstad Kunstsenter. Sonja Henies vei 31, 1311 Høvikodden    
Åpningstider: Tirsdag–søndag kl. 11–17, torsdag kl. 11-20, stengt mandag.    
Hjemmeside: hok.no 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Sophie Taeuber-Arp, Uten tittel, ca. 1920, broderi, ull på lerret, 32 x 40 cm. Privat eie, deponert hos Fondation Arp, Clamart. Foto: M. Nguyen / Fondation Arp, Clamart
Sophie Taeuber-Arp, Uten tittel, ca. 1920, broderi, ull på lerret, 32 x 40 cm. Privat eie, deponert hos Fondation Arp, Clamart. Foto: M. Nguyen / Fondation Arp, Clamart
Last ned bilde
Hans/Jean Arp, Komposisjon, ca. 1929, billedvev, ull (vevet av Alice Frey-Amsler), 69 x 139 cm. Arp Museum Bahnhof Rolandseck, Remagen, Tyskland. Foto: Mick Vincenz. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Hans/Jean Arp, Komposisjon, ca. 1929, billedvev, ull (vevet av Alice Frey-Amsler), 69 x 139 cm. Arp Museum Bahnhof Rolandseck, Remagen, Tyskland. Foto: Mick Vincenz. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Last ned bilde
Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp, Duo-tegning, 1939, blekk på papir, 27.2 x 20.9 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp, Duo-tegning, 1939, blekk på papir, 27.2 x 20.9 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Last ned bilde
Sophie Taeuber-Arp, Deramo, Kongen (marionett for Kong Hjort) (kopi), 1918 (kopi: 1989), blandet teknikk, 60 x 15 x 9 cm. Museum für Gestaltung Zürich, Decorative Arts Collection, ZHdK. © Foto: Umberto Romito & Ivan Šuta, Museum für Gestaltung Zürich, Decorative Arts Collection, ZHdK.
Sophie Taeuber-Arp, Deramo, Kongen (marionett for Kong Hjort) (kopi), 1918 (kopi: 1989), blandet teknikk, 60 x 15 x 9 cm. Museum für Gestaltung Zürich, Decorative Arts Collection, ZHdK. © Foto: Umberto Romito & Ivan Šuta, Museum für Gestaltung Zürich, Decorative Arts Collection, ZHdK.
Last ned bilde
Hans/Jean Arp, Dukke, 1962, bemalt tre, 26.5 × 7.8 × 3.5 cm. Fondazione Marguerite Arp, Locarno. © Hans/Jean Arp, Hans/Jean Arp, BONO 2025
Hans/Jean Arp, Dukke, 1962, bemalt tre, 26.5 × 7.8 × 3.5 cm. Fondazione Marguerite Arp, Locarno. © Hans/Jean Arp, Hans/Jean Arp, BONO 2025
Last ned bilde
Sophie Taeuber med Dada-hodet, 1920. Foto: Nic Aluf / Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Sophie Taeuber med Dada-hodet, 1920. Foto: Nic Aluf / Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Last ned bilde
Hans/Jean Arp med navle-monokelen, 1926. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Hans/Jean Arp med navle-monokelen, 1926. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Last ned bilde
Hans/Jean Arp, Stol og flaske, 1926, bemalt kartong og tre, 23 x 30 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Hans/Jean Arp, Stol og flaske, 1926, bemalt kartong og tre, 23 x 30 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Last ned bilde
Sophie Taeuber-Arp, Geometrisk konstruksjon, 1942, blekk, blyant og gouache på papir, 25.2 x 20.9 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Sophie Taeuber-Arp, Geometrisk konstruksjon, 1942, blekk, blyant og gouache på papir, 25.2 x 20.9 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Last ned bilde
Hans/Jean Arp, Man med bart, 1925, olje på plate, 54,3 x 49,6 cm (66,2 x 61 x 2 cm). Sparebankstiftelsen DNB, deponert hos Henie Onstad Kunstsenter. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Hans/Jean Arp, Man med bart, 1925, olje på plate, 54,3 x 49,6 cm (66,2 x 61 x 2 cm). Sparebankstiftelsen DNB, deponert hos Henie Onstad Kunstsenter. © Hans/Jean Arp, BONO 2025
Last ned bilde
Sophie Taeuber-Arp, Bevegelse av fargede linjer, 1940, fargeblyant og blyant på papir, 26.3 x 34.5 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Sophie Taeuber-Arp, Bevegelse av fargede linjer, 1940, fargeblyant og blyant på papir, 26.3 x 34.5 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth.
Last ned bilde
Sophie Taeuber-Arp i Ascona, 1925. Fondation Arp, Clamart
Sophie Taeuber-Arp i Ascona, 1925. Fondation Arp, Clamart
Last ned bilde
Sophie Taeuber og Hans/Jean Arp i Arosa, 1918. Ukjent fotograf, Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth
Sophie Taeuber og Hans/Jean Arp i Arosa, 1918. Ukjent fotograf, Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth
Last ned bilde

Om Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsar­ealer på ca. 4000 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, og Kafé Høvikodden.

Følg pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Henie Onstad Kunstsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstads program for 202511.12.2024 12:11:19 CET | Pressemelding

I 2025 blir det opplevelser for alle på Henie Onstad. Året starter med en storstilt utstilling dedisert til et av kunsthistoriens ikoniske kunstnerpar: Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp. Et utvalg fra Christen Sveaas’ Kunststiftelses samling bringer oss tettere på en av Norges største kunstsamlere. Den polsk-romske kunstneren Małgorzata Mirga-Tas vises for første gang i en soloutstilling i Norge. Høstens retrospektive presentasjon av Tom Sandberg forteller nye historier om norsk fotokunsthistorie.

Alia Farid – recipient of the Lise Wilhelmsen Art Award – is presented in a major solo exhibition at Henie Onstad Kunstsenter in Oslo2.7.2024 08:00:00 CEST | Press release

Henie Onstad Kunstsenter in Oslo, Norway, is delighted to present the largest solo exhibition to date of the artist Alia Farid, announced as the third recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award in 2023. Alia Farid: Bneid Al Gar showcases four crucial works from the artist’s career to date alongside new works on paper. The exhibition opens at Henie Onstad Kunstsenter on 13 September 2024 and continues until 5 January 2025.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye