Norges første anskaffelse av elflyladere
Høsten 2025 skal det fly et elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen. Før den tid må den nødvendige infrastrukturen på plass. For første gang i norsk luftfartshistorie, lyser Avinor nå ut en anbudskonkurranse for å levere hurtigladere til elfly.

I april 2024 inngikk Avinor og Luftfartstilsynet et samarbeid om å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart. Avinors rolle i dette arbeidet er å legge til rette for infrastrukturen på flyplassene og i luftrommet
-I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er likevel mange elektriske fly under utvikling. Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene, sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i Avinor.
Testing på Stavanger lufthavn først
Testflygningene vil være cargoflygninger uten passasjerer, skal gjøres med flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA og flys av Bristow Norge. Flygningene vil først skje på Stavanger lufthavn, Sola, før flyvninger mellom Sola og Bergen lufthavn, Flesland begynner noe senere.
På Stavanger lufthavn skal det kjøpes en lader for installasjon, mens det i Bergen skal leies en mobil ladeløsning med batteribank som kan brukes til å lade elfly på flyplassen under testoperasjoner høsten og vinteren 2025/2026.
Avinor forventer å tildele kontraktene i løpet av første kvartal 2025, for levering senest 1. juni i Stavanger og senest 15. august i Bergen.
Ønsker flere norske aktører på banen
I dag finnes det få tilgjengelige hurtigladere for fly på markedet. Samtidig skal Avinor anskaffe en lader med CCS-plugg, som vil si at vanlige billadere både teknisk og i teorien kan brukes til å lade fly.
Det vil imidlertid kreve fysiske tilpasninger på billadere for at de skal kunne lade fly, som har en helt annen utforming enn både personbiler og tunge kjøretøy. For luftfarten er det også strenge krav til avstander mellom et fly i bevegelse og en lader. I anskaffelsen vil Avinor stille krav om kontinuerlig effekt på minimum 300 kW levert til ett luftfartøy. Det er i dag kun én produsent som kan tilby en lader tilpasset fly som oppfyller dette kravet.
-Avinor ønsker å involvere den norske leverandørindustrien og få flere ladeaktører på banen gjennom testarena-prosjektet. Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for lading av ulike kjøretøy. Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning i dag, sier Kirsebom.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noBilder

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Påskestemning på Bergen lufthavn, Flesland11.4.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn 213.000 mennesker skal til eller fra Bergen lufthavn, Flesland i løpet av påsken. De høyeste trafikktallene ser vi torsdag og fredag før palmehelgen da rundt 22.000 reisende per dag skal gjennom landets nest største flyplass. Det er nesten like mange på retur mandag 21. april.
Tre nye flytårn overføres til Bodø10.4.2025 13:46:34 CEST | Pressemelding
Denne uken ble tårndriften ved lufthavnene i Molde, Leknes, og Sandnessjøen overført til Avinors tårnsenter i Bodø.
Sterke tal: 7 prosent fleire reisande på Avinor sine lufthamner i mars10.4.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I mars nytta 4,2 millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på sju prosent samanlikna med mars i 2024.
Venter storinnrykk før påsken9.4.2025 11:53:12 CEST | Pressemelding
I overkant av 1,6 millioner passasjerer skal reise gjennom en av Avinors lufthavner i løpet av påsken. Dette er det høyeste antallet påskepassasjerer siden før pandemien.
Avinor inngår avtaler om levering av elflyladere til Stavanger og Bergen31.3.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
DRiiV Solutions AS i Grimstad og Skagerak Mobil Energi AS i Porsgrunn skal levere henholdsvis lader til installasjon på Stavanger lufthavn, Sola og mobil ladeløsning til Bergen lufthavn, Flesland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom