Fellesforbundet

Nytt løyvekrav: – Kraftfullt grep for mer seriøsitet på norske veier

Del

Regjeringen innfører løyvekrav for godstransport med varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn. – Dette er en stor seier for oss som er opptatt av et seriøst arbeidsliv uten sosial dumping, sier forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen.

Forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen.
Forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen. Willy Bergsnov / Fellesforbundet Bildet kan brukes fritt mot kreditering.

– Regjeringen ønsker en trygg og seriøs transportnæring med gode lønns- og arbeidsvilkår, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Fra og med 1. januar 2026 blir det krav om løyve for sjåfører som kjører varebil mellom 2,5 og 3,5 tonn. 

Det betyr at sjåførene må avlegge eksamen som dokumenterer fagkompetanse innen for eksempel innen yrkestransport- og veitrafikkregelverket, arbeidsmiljølovgivningen, kjøreatferd og trafikksikkerhet og HMS. 

De må også dokumentere at de forstår seg på skatter og avgifter, og at de vet hvordan økonomisk styring av et foretak fungerer.

Seier for Fellesforbundet

Det nye løyvekravet er en stor seier for Fellesforbundet, som lenge har kjempet for løyvekrav for varebilsjåfører. 

– Varebiltransport har lenge vært en bransje preget av en del useriøsitet og sosial dumping. Derfor har Fellesforbundet vært klokkeklare på at vi ønsker strengere regler og krav om løyve for denne gruppa. At regjeringen nå lytter er en stor seier for oss og for trygghet og seriøsitet på norske veier, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen. 

Det nye kravet om løyve kommer på toppen av at Rikslønnsnemda i fjor gikk med på Fellesforbundets krav om at allmengjort minstelønn også skal gjelde for varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn.

– Summen av dette er et kraftig oppgjør med sosial dumping på norske veier, sier Sivertsen. 

Like vilkår

Et viktig argument for regjeringens og Fellesforbundets kraftige grep for mer seriøstet på veien, er å sikre likere konkurransevilkår for de seriøse aktørene i transportbransjen.

– Dette styrker det seriøse arbeidslivet, også i en del av transportbransjen som mer eller mindre har vært uregulert. Vi gir likere konkurransevilkår og sørger for at de som jobber i bransjen har arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier. Det er bra for den enkelte arbeidstaker, og for arbeidslivet i stort, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna.

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Fellesforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fellesforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye