SpareBank 1 Sør-Norge

Advarer mot å dele for mye på sosiale medier: – Svindlerne bruker personlig informasjon og kunstig intelligens

Del

Svindlere blir stadig mer kreative og utnytter både personlig informasjon og teknologi for å manipulere folk. Nå advarer ekspert på anti-svindel om farene ved å dele for mye på sosiale medier.

Marit Sola, fagleder anti-svindel i SpareBank 1 Sør-Norge
Marit Sola, fagleder anti-svindel i SpareBank 1 Sør-Norge SpareBank 1 Sør-Norge / Jan Inge Haga

– I 2024 så vi en økning på 30 prosent i antall innmeldte svindelsaker sammenlignet med året før, og det er tydelig at beløpene folk blir svindlet for stadig øker, sier Marit Sola, fagleder for anti-svindel i SpareBank 1 Sør-Norge.

Sola understreker at sosiale medier, til tross for deres mange fordeler, kan utgjøre en stor risiko når det gjelder svindel.

– Vi ser en bekymringsfull trend der svindlerne utnytter informasjon som deles på sosiale plattformer. Dette gir dem muligheten til å målrette angrep mer presist og troverdig, sier hun.

 

Kunstig intelligens og personlige relasjoner

Sola peker på at teknologiske fremskritt, spesielt kunstig intelligens, vil gjøre det lettere for svindlerne å lage falske identiteter og manipulere offer. I 2025 forventes det en betydelig økning i svindel der gjerningspersonene utgir seg for å være personer i offerets nærmeste krets eller autoritetspersoner som de stoler på.

– Svindlerne er avhengige av detaljerte personlige opplysninger for å skape troverdige scenarioer. De kan følge med på hvor du befinner deg, hvem du er sammen med, og hvem som er en del av livet ditt. Alt du deler på nettet kan utnyttes til å imitere deg selv eller noen du kjenner, for å få tilgang til penger, sier Sola.

Hun ber folk være forsiktige med hvem de godtar som kontakter og venner i sosiale medier. 

– Spør deg selv hvorfor denne personen ønsker å ha kontakt med deg. Mitt tips er å ikke legge til personer du ikke kjenner, sier hun. 

 

Svindeltrender i 2024

I 2024 var de mest vanlige svindelformene:

  • Kortreklamasjon
  • Phishing
  • Bruktmarkedsvindel


– I tillegg har vi sett økning i andre typer svindel, som muldyrsaker, investerings- og lånesvindel, falske fakturaer og relasjonssvindel. Svindlerne finner stadig nye metoder for å manipulere folk, sier Sola.

 

Hva vi kan vente oss i 2025

Marit Sola spår at vi i 2025 vil se en videre utvikling av svindelmetodene, med sterkere fokus på teknologi og personlig manipulering.

  • AI-svindel: Teknologi som kunstig intelligens gjør det lettere enn noensinne å lage tekst som virker troverdig, både grammatisk og innholdsmessig. Folk bør være ekstra på vakt mot hastige beslutninger og være åpne for å bruke kontrollspørsmål om de er usikre på om de faktisk kommuniserer med riktig person.
  • Sosiale medier: Svindel gjennom sosiale medier er en annen veksttrend. I 2024 så vi flere tilfeller der svindlerne tok kontroll over Snapchat-kontoer for å sende meldinger til kontakter og be om penger.
  • Brukthandelsvindel: Bruktmarkedet fortsetter å være en plattform svindlere utnytter, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i 2025.
  • Personlig oppmøte-svindel: En ny form for svindel er personlig oppmøte, der svindlere møter folk hjemme og forsøker å presse dem til å gi fra seg BankID. De kan utgi seg for å være politiet, bankansatte eller andre autoritetsfigurer. Sola påpeker at hverken politiet eller bankene noen gang vil be om at du deler BankID eller annen personlig informasjon.

Hvordan unngå å bli svindlet

Sola gir noen enkle og effektive råd for å unngå å bli svindlet:

– Hvis du er usikker på om du er i ferd med å bli svindlet, stopp opp og tenk. Svindlerne bruker ofte press for å skape en følelse av hastverk. Ta et skritt tilbake, vurder situasjonen nøye, og ikke vær redd for å spørre om hjelp hvis du føler deg usikker, sier hun.

Hun minner også om at BankID er personlig, og ingen andre enn deg skal ha tilgang til den. En god vane kan være å ha begrenset beløp tilgjengelig på brukskontoen, slik at svindlere ikke får tilgang til store summer om de skulle lykkes.

– Når det gjelder bruktmarkedsvindel, anbefaler vi å bruke trygge betalingsløsninger, og aldri gi fra deg betaling før du er helt sikker på at handelen er legitim, sier Sola.

 

Vær årvåken og dobbeltsjekk

Marit Sola påpeker at folk generelt har blitt mer bevisste på svindelforsøk, men at svindlerne blir stadig mer sofistikerte. Det kan være vanskeligere å avsløre et svindelforsøk før det er for sent.

– Derfor er det viktig å hele tiden være på vakt, og aldri la hastverk eller usikkerhet få styre beslutningene dine. Stol på magefølelsen, og dobbeltsjekk alltid informasjon før du handler. Dette kan være forskjellen på å unngå økonomisk tap og å bli utsatt for svindel, avslutter Sola.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Marit Sola, fagleder anti-svindel i SpareBank 1 Sør-Norge
Marit Sola, fagleder anti-svindel i SpareBank 1 Sør-Norge
SpareBank 1 Sør-Norge / Jan Inge Haga
Last ned bilde

Om SpareBank 1 Sør-Norge

SpareBank 1 Sør-Norge er en av landets største sparebanker, med medarbeidere og kontorer i hele landsdelen.

Våre røtter går tilbake til første halvdel av 1800-tallet, da de første bankene ble opprettet i Norge. Vi gir kraft til vekst og utvikling i lokalsamfunn og til kunder rundt oss, enten de er privatpersoner, bedrifter eller organisasjoner.

SpareBank 1 Sør-Norge er et resultat av en rekke sammenslåinger. Konsernet ble dannet da SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge slo seg sammen 1. oktober 2024.

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Sør-Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye