Disse endringene i mat- og treningsvanene vil vi gjøre i 2025
Ny undersøkelse viser at nordmenn ønsker å spise mer frukt og grønt og trene mer (1). Forskjellen mellom kvinner og menn er imidlertid stor, og vi har ulike strategier og mål for endringene vi ønsker å gjøre. Unge menn skiller seg særlig ut med mer fokus på diett og med mål om å bli bedre trent.

Matvaner: Mer frukt og grønt på menyen
Hele 4 av 10 av nordmenn ønsker å inkludere mer frukt og grønnsaker i kostholdet sitt i 2025. Spesielt stor interesse for dette er det blant kvinner, hvor halvparten svarer at de ønsker å spise mer frukt og grønt, mens 1 av 3 menn svarer det samme. Andre prioriteringer er å spise mer fisk og skalldyr.
– Å spise mer frukt og grønt er enkelt å få til. Ta utgangspunkt i kostholdet du allerede har og se hvordan du kan legge til litt ekstra. Pleier du å spise grove brødskiver og knekkebrød uten frukt eller grønnsaker som topping, vil du ha mye igjen for å bruke to minutter ekstra på å gi dem et fargerikt løft. Da blir det enda mer fiberrikt og mettende, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Dietter mer populært blant de unge
Nesten 8 av 10 ønsker å gjøre endringer i matvanene sine, men kun 5 prosent planlegger å gå på diett. På tvers av alle aldersgrupper er det 8 prosent av mennene som vil gå på diett, og kun 3 prosent blant kvinner. Blant menn er det særlig den yngre aldersgruppen som skiller seg ut, hele 30 prosent av menn i aldersgruppen 18-24 år ønsker å gå på en diett i 2025.
– Det er interessant å se hvordan menn og kvinner prioriterer ulike strategier for endring. Mens kvinner er opptatt av sunnere matvalg, ser vi at menn i større grad fokuserer på kortsiktige løsninger som dietter og porsjonskontroll, sier ernæringsrådgiveren og påpeker at livsstilsendringer er det som skaper varig endring.
Mer hverdagsaktivitet
9 av 10 ønsker å være mer aktive i året som kommer. Hverdagsaktiviteter, som å gå turer eller sykle, er det flest planlegger å prioritere. Mer overskudd, energi, og bedre psykisk helse oppgis som gode grunner til å ville være mer aktiv, og vektlegges særlig av kvinner.
Blant de som ønsker å trene mer, oppgir 6 av 10 at målet er enten vektreduksjon eller vektstabilitet. Blant de yngre aldersgruppene, spesielt de under 35 år, ser vi at flere ønsker å satse på mer strukturerte treningsformer som treningssenter. Treningssenter er særlig populært blant de yngre mennene og dette er også gruppen der mange ønsker å trene for å bli bedre trent.
– Hverdagsaktivitet er noe alle kan få til, uansett livsstil. Det er godt å se at så mange prioriterer dette, små grep kan ha stor betydning for helsen, påpeker Sagen.
De som har prøvd å endre vaner før, vil prøve igjen
Undersøkelsen viser også at de som tidligere har gjort flere forsøk på å endre matvaner, er de som er mest motiverte til å gjøre nye endringer i 2025. Dette tyder på at motivasjonen for sunnere vaner er vedvarende, selv om resultatene kanskje ikke alltid oppnås på første forsøk.
– Det er ingen tvil om at mange ønsker å leve sunnere, selv om det kan være krevende å oppnå varige resultater. Derfor er det viktig å fokusere på realistiske og varige endringer, som økt inntak av frukt og grønt og mer hverdagsaktivitet, avslutter Sagen.
-
Webundersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt i perioden 26.12.2024-05.01.2025. Landsrepresentativt utvalg.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noBilder

Lenker
Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Dårligere matpakker når barna blir eldre – grønt faller bort og lyst brød tar over20.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser tydelige forskjeller i hva barn får med seg i matpakken – avhengig av alder. Mens barneskoleelever (5–12 år) i stor grad får med seg frukt, grønnsaker og grove brødvarer, blir matpakkene både enklere og mindre næringsrike når barna blir tenåringer.
Altfor mange barn får energibar i matpakken – burde vært mer frukt og grønt11.8.2025 10:30:12 CEST | Pressemelding
Én av fire barn i alderen 11–12 år får med seg energibar i skolesekken. Samtidig mangler mange noe av det aller viktigste: frukt og grønnsaker. Over halvparten av elever mellom 11-16 år får ikke med frukt eller bær, og over 70 prosent mangler grønnsaker eller salat.
7 av 10 barnehageansatte rapporterer om klemmeposer i matpakkene8.8.2025 13:44:56 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at 72 % av barnehageansatte sier de ser klemmeposer i barnas matbokser (1). Søte klemmeposer hører ikke hjemme i matboksen, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Ligger an til rekordår for norske epler29.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
De siste fruktprognosene fra Grøntprodusentenes samarbeidsråd (GPS) antyder at det kan høstes rekordmye epler i år. Det lover godt for alle som ønsker å nyte norske epler langt utover høsten – og kanskje helt til påske.
Slik finner du den søteste vannmelonen i butikken16.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Vannmelon er en fast følgesvenn gjennom sommeren, men visste du at det finnes noen enkle triks for å finne den aller mest modne og søte? Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) deler sine beste tips til hva du bør se etter – før du legger vannmelonen i handlekurven.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom