Disse endringene i mat- og treningsvanene vil vi gjøre i 2025
Ny undersøkelse viser at nordmenn ønsker å spise mer frukt og grønt og trene mer (1). Forskjellen mellom kvinner og menn er imidlertid stor, og vi har ulike strategier og mål for endringene vi ønsker å gjøre. Unge menn skiller seg særlig ut med mer fokus på diett og med mål om å bli bedre trent.
Matvaner: Mer frukt og grønt på menyen
Hele 4 av 10 av nordmenn ønsker å inkludere mer frukt og grønnsaker i kostholdet sitt i 2025. Spesielt stor interesse for dette er det blant kvinner, hvor halvparten svarer at de ønsker å spise mer frukt og grønt, mens 1 av 3 menn svarer det samme. Andre prioriteringer er å spise mer fisk og skalldyr.
– Å spise mer frukt og grønt er enkelt å få til. Ta utgangspunkt i kostholdet du allerede har og se hvordan du kan legge til litt ekstra. Pleier du å spise grove brødskiver og knekkebrød uten frukt eller grønnsaker som topping, vil du ha mye igjen for å bruke to minutter ekstra på å gi dem et fargerikt løft. Da blir det enda mer fiberrikt og mettende, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Dietter mer populært blant de unge
Nesten 8 av 10 ønsker å gjøre endringer i matvanene sine, men kun 5 prosent planlegger å gå på diett. På tvers av alle aldersgrupper er det 8 prosent av mennene som vil gå på diett, og kun 3 prosent blant kvinner. Blant menn er det særlig den yngre aldersgruppen som skiller seg ut, hele 30 prosent av menn i aldersgruppen 18-24 år ønsker å gå på en diett i 2025.
– Det er interessant å se hvordan menn og kvinner prioriterer ulike strategier for endring. Mens kvinner er opptatt av sunnere matvalg, ser vi at menn i større grad fokuserer på kortsiktige løsninger som dietter og porsjonskontroll, sier ernæringsrådgiveren og påpeker at livsstilsendringer er det som skaper varig endring.
Mer hverdagsaktivitet
9 av 10 ønsker å være mer aktive i året som kommer. Hverdagsaktiviteter, som å gå turer eller sykle, er det flest planlegger å prioritere. Mer overskudd, energi, og bedre psykisk helse oppgis som gode grunner til å ville være mer aktiv, og vektlegges særlig av kvinner.
Blant de som ønsker å trene mer, oppgir 6 av 10 at målet er enten vektreduksjon eller vektstabilitet. Blant de yngre aldersgruppene, spesielt de under 35 år, ser vi at flere ønsker å satse på mer strukturerte treningsformer som treningssenter. Treningssenter er særlig populært blant de yngre mennene og dette er også gruppen der mange ønsker å trene for å bli bedre trent.
– Hverdagsaktivitet er noe alle kan få til, uansett livsstil. Det er godt å se at så mange prioriterer dette, små grep kan ha stor betydning for helsen, påpeker Sagen.
De som har prøvd å endre vaner før, vil prøve igjen
Undersøkelsen viser også at de som tidligere har gjort flere forsøk på å endre matvaner, er de som er mest motiverte til å gjøre nye endringer i 2025. Dette tyder på at motivasjonen for sunnere vaner er vedvarende, selv om resultatene kanskje ikke alltid oppnås på første forsøk.
– Det er ingen tvil om at mange ønsker å leve sunnere, selv om det kan være krevende å oppnå varige resultater. Derfor er det viktig å fokusere på realistiske og varige endringer, som økt inntak av frukt og grønt og mer hverdagsaktivitet, avslutter Sagen.
-
Webundersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt i perioden 26.12.2024-05.01.2025. Landsrepresentativt utvalg.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noBilder
Lenker
Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Dropp akevitten – grønnsaker hjelper magen i julen19.12.2024 09:03:39 CET | Pressemelding
Mange sverger til akevitt for å sette i gang fordøyelsen etter et tungt julemåltid, men dette er bare en myte. Vil du unngå å føle deg «stinn» i julen, har ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) andre råd som funker.
Klementiner eller mandariner? Slik vet du forskjell16.12.2024 08:05:15 CET | Pressemelding
Klementiner og mandariner forveksles ofte, men det finnes klare forskjeller. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen ved Opplysningskontoret for frukt og grønt gir innsikt i hva som gjør disse små sitrusfruktene unike, og hvorfor klementiner har blitt en julefavoritt.
Ikke slipp taket: Ungdom trenger hjelp13.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Undersøkelsen 5 a Day Europe, som utføres årlig av Kantar for Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser at barn under 13 år spiser mer frukt og grønnsaker enn før. Men når barna blir ungdommer spiser de mindre.
Kvinner spiser 30 % mer frukt og grønt enn menn29.11.2024 07:34:53 CET | Pressemelding
Undersøkelsen “5 a Day Europe”, som utføres årlig av Opplysningskontoret for Frukt og grønt (OFG) viser at kvinner spiser betydelig mer frukt og grønnsaker enn menn.* I snitt spiser kvinner 3,7 porsjoner om dagen, mens menn bare spiser 2,9 porsjoner – dette utgjør en forskjell på hele 30 %.
Nordmenn spiser mer frukt og grønt – men ligger fortsatt bak britene27.11.2024 09:27:04 CET | Pressemelding
Undersøkelsen 5 a Day Europe* som gjennomføres på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), viser for 2024 en positiv utvikling i nordmenns frukt- og grøntinntak, men likevel er vi et godt stykke bak mange andre land i Europa, særlig sammenlignet med britene, som spiser aller mest. Grøntløftet pekes på som en del av løsningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom