NAF advarer mot å kjøpe bil fra outlet: – Tvilsomme vilkår
En rekke bilforhandlere gir kjøperne dårligere vilkår enn det loven krever når de selger biler gjennom outlet, viser en kartlegging gjort av NAF. – Ofte følger tvilsomme vilkår med outlet-salg, sier Janne Pedersen, senior forbrukerrådgiver i NAF.

Nå advarer NAF mot å kjøpe bil fra flere forhandleres outlet. Per januar er det over 3000 biler fra ulike forhandlere på Finn.no som treffer på søkeordet «outlet». Betegnelsen brukes av forhandlere over hele landet.
Ikke lov å selge bil «som den står»
Tidligere kunne bilforhandlere selge bruktbilen «som den står». Hvis bilen var kjøpt «som den står» hadde du som kjøper dårligere beskyttelse om du oppdaget skjulte feil. Fra 1. januar 2024 ble det ikke lenger lov for forhandlerne å ta dette forbeholdet.
Men NAFs kartlegging viser at mange bilforhandlere som selger bruktbil via outlet forsøker å avtale seg bort fra at kjøperne skal få bedre beskyttelse.
– Vi ser flere eksempler på at biler i outlet selges med vilkår som er til forveksling lik forbeholdene som ble brukt under «som den står-salg». Dette blir en måte å omgå forbrukerkjøpsloven på, sier Pedersen.
Har meldt saken til Forbrukertilsynet
NAFs gjennomgang av vilkårene viser at forhandlerne tar forbehold på ulike måter. Se liste over vilkår NAF mener er tvilsomme lenger ned i saken.
– Når «som den står-salg» ble avviklet skulle det i prinsippet bli lettere å klage på bruktbilkjøpet, men det fungerer ikke i praksis. Mange opplever at klagen blir avslått av forhandleren med at bilen er solgt i outlet, sier Pedersen.
Derfor har NAF tatt saken til Forbrukertilsynet, og gått i dialog med bilbransjen for å få endret praksisen hos de forhandlerne som bruker tvilsomme vilkår.
Sjekk vilkårene nøye
En del forhandlere bruker outlet-betegnelsen også for bruktbilsalg med vanlige vilkår med tilstandsrapport og bruktbilgaranti. Det er altså stor forskjell i praksisen blant bilforhandlerne, og NAFs råd til bilkjøperne er å sjekke vilkårene nøye.
– Hvis hensikten er å signalisere at kjøperen ikke kan klage på bilen i etterkant, er man allerede ute og balanserer på tynn line hvis man vil holde seg innenfor forbrukerkjøpslovens regler. Derfor bør bilkjøperne sjekke vilkårene, og velge en forhandler som ikke tar slike forbehold, sier Pedersen.
Slike vilkår NAF advarer mot:
Eksempler på vilkår NAF mener er i strid med forbrukerkjøpsloven. Eksemplene er hentet fra bilannonser i desember 2024.
Vilkår |
Dette mener NAF |
Vi kan derfor ikke garantere for at bilen ikke har feil og mangler. |
Her ligger det underforstått at kjøper aksepterer at bilen kan ha feil og mangler og at kjøper overtar ansvar for det. Det er ikke i tråd med forbrukerkjøpsloven. |
De selges uten garanti og tilstandsrapport og på eget ansvar. |
Det er greit at bilen selges uten garanti og tilstandsrapport, men forhandler kan ikke skyve ansvar over på forbruker ved å si at bilen selges “på eget ansvar”. |
Vi har begrenset kunnskap om bilene, de selges som de er uten tilstandsrapport, uten garanti og med reduserte reklamasjonsmuligheter. |
Forhandler kan ikke fraskrive seg ansvar og frata forbruker klagerett ved å si at det er reduserte reklamasjonsmuligheter. |
Våre Outlet biler må forventes å ha feil og mangler som ikke er eller blir utbedret av oss. |
Forhandleren kan ikke fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil og mangler. |
Biler som selges via vårt Outlet konsept er gjerne biler som er eldre, med høy kilometerstand, usikker servicehistorikk og kan inneha feil og mangler. |
Her ligger det underforstått at kjøper aksepterer at bilen “kan inneha feil og mangler”, og overtar ansvar for feil. Det er ikke i tråd med forbrukerkjøpsloven. |
Nøkkelord
Kontakter
Janne PedersenSenior forbrukerrådgiverNorges Automobil-Forbund
Tel:40857441janne.pedersen@naf.noIngunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom