NAF advarer mot å kjøpe bil fra outlet: – Tvilsomme vilkår
En rekke bilforhandlere gir kjøperne dårligere vilkår enn det loven krever når de selger biler gjennom outlet, viser en kartlegging gjort av NAF. – Ofte følger tvilsomme vilkår med outlet-salg, sier Janne Pedersen, senior forbrukerrådgiver i NAF.

Nå advarer NAF mot å kjøpe bil fra flere forhandleres outlet. Per januar er det over 3000 biler fra ulike forhandlere på Finn.no som treffer på søkeordet «outlet». Betegnelsen brukes av forhandlere over hele landet.
Ikke lov å selge bil «som den står»
Tidligere kunne bilforhandlere selge bruktbilen «som den står». Hvis bilen var kjøpt «som den står» hadde du som kjøper dårligere beskyttelse om du oppdaget skjulte feil. Fra 1. januar 2024 ble det ikke lenger lov for forhandlerne å ta dette forbeholdet.
Men NAFs kartlegging viser at mange bilforhandlere som selger bruktbil via outlet forsøker å avtale seg bort fra at kjøperne skal få bedre beskyttelse.
– Vi ser flere eksempler på at biler i outlet selges med vilkår som er til forveksling lik forbeholdene som ble brukt under «som den står-salg». Dette blir en måte å omgå forbrukerkjøpsloven på, sier Pedersen.
Har meldt saken til Forbrukertilsynet
NAFs gjennomgang av vilkårene viser at forhandlerne tar forbehold på ulike måter. Se liste over vilkår NAF mener er tvilsomme lenger ned i saken.
– Når «som den står-salg» ble avviklet skulle det i prinsippet bli lettere å klage på bruktbilkjøpet, men det fungerer ikke i praksis. Mange opplever at klagen blir avslått av forhandleren med at bilen er solgt i outlet, sier Pedersen.
Derfor har NAF tatt saken til Forbrukertilsynet, og gått i dialog med bilbransjen for å få endret praksisen hos de forhandlerne som bruker tvilsomme vilkår.
Sjekk vilkårene nøye
En del forhandlere bruker outlet-betegnelsen også for bruktbilsalg med vanlige vilkår med tilstandsrapport og bruktbilgaranti. Det er altså stor forskjell i praksisen blant bilforhandlerne, og NAFs råd til bilkjøperne er å sjekke vilkårene nøye.
– Hvis hensikten er å signalisere at kjøperen ikke kan klage på bilen i etterkant, er man allerede ute og balanserer på tynn line hvis man vil holde seg innenfor forbrukerkjøpslovens regler. Derfor bør bilkjøperne sjekke vilkårene, og velge en forhandler som ikke tar slike forbehold, sier Pedersen.
Slike vilkår NAF advarer mot:
Eksempler på vilkår NAF mener er i strid med forbrukerkjøpsloven. Eksemplene er hentet fra bilannonser i desember 2024.
|
Vilkår |
Dette mener NAF |
|
Vi kan derfor ikke garantere for at bilen ikke har feil og mangler. |
Her ligger det underforstått at kjøper aksepterer at bilen kan ha feil og mangler og at kjøper overtar ansvar for det. Det er ikke i tråd med forbrukerkjøpsloven. |
|
De selges uten garanti og tilstandsrapport og på eget ansvar. |
Det er greit at bilen selges uten garanti og tilstandsrapport, men forhandler kan ikke skyve ansvar over på forbruker ved å si at bilen selges “på eget ansvar”. |
|
Vi har begrenset kunnskap om bilene, de selges som de er uten tilstandsrapport, uten garanti og med reduserte reklamasjonsmuligheter. |
Forhandler kan ikke fraskrive seg ansvar og frata forbruker klagerett ved å si at det er reduserte reklamasjonsmuligheter. |
|
Våre Outlet biler må forventes å ha feil og mangler som ikke er eller blir utbedret av oss. |
Forhandleren kan ikke fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil og mangler. |
|
Biler som selges via vårt Outlet konsept er gjerne biler som er eldre, med høy kilometerstand, usikker servicehistorikk og kan inneha feil og mangler. |
Her ligger det underforstått at kjøper aksepterer at bilen “kan inneha feil og mangler”, og overtar ansvar for feil. Det er ikke i tråd med forbrukerkjøpsloven. |
Nøkkelord
Kontakter
Janne PedersenSenior forbrukerrådgiverNorges Automobil-Forbund
Tel:40857441janne.pedersen@naf.noIngunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
NAF: - Ikke undervurder underkjølt regn28.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vi er inne i den tiden av året der været varierer fra vått og mildt til kaldt vintervær. - Vekslende vær øker faren for glatte veier. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom