NAF advarer mot å kjøpe bil fra outlet: – Tvilsomme vilkår
En rekke bilforhandlere gir kjøperne dårligere vilkår enn det loven krever når de selger biler gjennom outlet, viser en kartlegging gjort av NAF. – Ofte følger tvilsomme vilkår med outlet-salg, sier Janne Pedersen, senior forbrukerrådgiver i NAF.
Nå advarer NAF mot å kjøpe bil fra flere forhandleres outlet. Per januar er det over 3000 biler fra ulike forhandlere på Finn.no som treffer på søkeordet «outlet». Betegnelsen brukes av forhandlere over hele landet.
Ikke lov å selge bil «som den står»
Tidligere kunne bilforhandlere selge bruktbilen «som den står». Hvis bilen var kjøpt «som den står» hadde du som kjøper dårligere beskyttelse om du oppdaget skjulte feil. Fra 1. januar 2024 ble det ikke lenger lov for forhandlerne å ta dette forbeholdet.
Men NAFs kartlegging viser at mange bilforhandlere som selger bruktbil via outlet forsøker å avtale seg bort fra at kjøperne skal få bedre beskyttelse.
– Vi ser flere eksempler på at biler i outlet selges med vilkår som er til forveksling lik forbeholdene som ble brukt under «som den står-salg». Dette blir en måte å omgå forbrukerkjøpsloven på, sier Pedersen.
Har meldt saken til Forbrukertilsynet
NAFs gjennomgang av vilkårene viser at forhandlerne tar forbehold på ulike måter. Se liste over vilkår NAF mener er tvilsomme lenger ned i saken.
– Når «som den står-salg» ble avviklet skulle det i prinsippet bli lettere å klage på bruktbilkjøpet, men det fungerer ikke i praksis. Mange opplever at klagen blir avslått av forhandleren med at bilen er solgt i outlet, sier Pedersen.
Derfor har NAF tatt saken til Forbrukertilsynet, og gått i dialog med bilbransjen for å få endret praksisen hos de forhandlerne som bruker tvilsomme vilkår.
Sjekk vilkårene nøye
En del forhandlere bruker outlet-betegnelsen også for bruktbilsalg med vanlige vilkår med tilstandsrapport og bruktbilgaranti. Det er altså stor forskjell i praksisen blant bilforhandlerne, og NAFs råd til bilkjøperne er å sjekke vilkårene nøye.
– Hvis hensikten er å signalisere at kjøperen ikke kan klage på bilen i etterkant, er man allerede ute og balanserer på tynn line hvis man vil holde seg innenfor forbrukerkjøpslovens regler. Derfor bør bilkjøperne sjekke vilkårene, og velge en forhandler som ikke tar slike forbehold, sier Pedersen.
Slike vilkår NAF advarer mot:
Eksempler på vilkår NAF mener er i strid med forbrukerkjøpsloven. Eksemplene er hentet fra bilannonser i desember 2024.
Vilkår |
Dette mener NAF |
Vi kan derfor ikke garantere for at bilen ikke har feil og mangler. |
Her ligger det underforstått at kjøper aksepterer at bilen kan ha feil og mangler og at kjøper overtar ansvar for det. Det er ikke i tråd med forbrukerkjøpsloven. |
De selges uten garanti og tilstandsrapport og på eget ansvar. |
Det er greit at bilen selges uten garanti og tilstandsrapport, men forhandler kan ikke skyve ansvar over på forbruker ved å si at bilen selges “på eget ansvar”. |
Vi har begrenset kunnskap om bilene, de selges som de er uten tilstandsrapport, uten garanti og med reduserte reklamasjonsmuligheter. |
Forhandler kan ikke fraskrive seg ansvar og frata forbruker klagerett ved å si at det er reduserte reklamasjonsmuligheter. |
Våre Outlet biler må forventes å ha feil og mangler som ikke er eller blir utbedret av oss. |
Forhandleren kan ikke fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil og mangler. |
Biler som selges via vårt Outlet konsept er gjerne biler som er eldre, med høy kilometerstand, usikker servicehistorikk og kan inneha feil og mangler. |
Her ligger det underforstått at kjøper aksepterer at bilen “kan inneha feil og mangler”, og overtar ansvar for feil. Det er ikke i tråd med forbrukerkjøpsloven. |
Nøkkelord
Kontakter
Janne PedersenSenior forbrukerrådgiverNorges Automobil-Forbund
Tel:40857441janne.pedersen@naf.noIngunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Store sprik i elbilers vinterytelse: Tapte fra 4 til 29 prosent rekkevidde22.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Tapet av rekkevidde under verdens største elbiltest spriket fra 4 til 29 prosent. - Hvor mye rekkeviddetapet blir vinterstid varierer mye fra bilmodell til bilmodell, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Togkaoset: - Pendlerne må få bedre rettigheter14.1.2025 12:33:16 CET | Pressemelding
De skyhøye forsinkelsestallene på togene må møtes med kraftfulle tiltak. – Pendlerne må få penger tilbake når togene ikke går som de skal, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Priv til red.: Verdens største elbiltest kjører gjennom ditt område onsdag 15. januar13.1.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 15. januar gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
6 av 10 opplever stort rekkeviddetap på elbilen vinterstid13.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse viser at 57 prosent opplever at elbilen deres taper mer enn en 20 prosent rekkevidde om vinteren. – Kulden er ikke elbilbatteriets venn. Bilene kjører merkbart kortere allerede mens termometeret er på plussiden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbil: - Voldsom utvikling på rekkevidde og lading10.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
På bare fem år har rekkevidden økt med nær 170 kilometer og ladetiden er kuttet med 15 minutter. Det viser tallene fra NAF og Motors store elbiltester. - Utviklingen av elbilene har gått fort, og nå finner du mange biler som kommer seg effektivt frem på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom