Ny kartlegging viser at marginene på matvarer varierer mye
Konkurransetilsynet har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet undersøkt marginer på matvarer hos leverandører og dagligvarekjeder. Marginene varierer mye både for leverandørenes merkevarer og for dagligvarekjedenes egne merkevarer.
–Konkurransetilsynets kartlegging gir oss oppdatert kunnskap om situasjonen i dagligvarebransjen. Vi ser det er store variasjoner i hvor mye kjedene tjener på ulike produkter. Tilsynet har tidligere vurdert at konkurransen i dagligvaremarkedet er svak. Marginstudien gir ikke grunnlag for å endre denne vurderingen. Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet med å bedre konkurransen med full styrke, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Om undersøkelsen
Konkurransetilsynets kartlegging viser at marginene varierer mye på tvers av både produkter og leverandører. Det varierer hvor lønnsomme ulike produkter er for leverandørene og dagligvarekjedene. For eksempel tjente kjedene mer på å selge sjokolade og snacks enn kjøtt, egg og sjømat. Kjedene hadde også lave og til tider negative marginer på egne merkevarer.
– De høye matprisene merkes godt på folks lommebok. Regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen. På sikt kan dette bidra til lavere matvarepriser og bedre utvalg. Nå skal vi gå grundig gjennom undersøkelsen og vurdere om det er funn som tilsier at vi bør oppdatere vår tiltaksplan, sier Myrseth.
Konkurransetilsynet fikk i oktober 2023 i oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet å undersøke prisveksten på mat og drikkevarer, inkludert marginene i de ulike delene av verdikjeden for dagligvarer. Konkurransetilsynet oversendte i mai 2024 en undersøkelse av lønnsomhet. Nå publiseres rapporten om marginer på produkter, som tilsynet oversendte i desember. De to rapportene supplerer hverandre.
Fakta om rapporten om marginer på produkter
Konkurransetilsynet har innhentet informasjon fra leverandører og dagligvarekjeder om priser, kostnader, salgsvolum og omsetning på produktnivå for et bredt utvalg merkevarer og egne merkevarer (EMV). Tilsynet har beregnet marginer for perioden 2020 til og med første halvår 2023. Tilsynet har kartlagt hvordan marginer har utviklet seg gjennom en periode med store endringer på grunn av pandemien og Russlands invasjon av Ukraina.
Aktørene i utvalget hadde relativt stabile kostnader, priser og marginer fra pandemien startet til slutten av 2021. Som følge av økt salgsvolum i butikkene, tjente både leverandørene og kjedene mer i perioden. Etter krigsutbruddet økte kostnader og priser raskt, samtidig som salgsvolumet ble redusert. Da falt leverandørenes marginer, mens kjedenes marginer forble stabile.
For leverandørene viser undersøkelsen at:
- Det er stor variasjon i leverandørenes marginer.
- Leverandørenes marginer var stabile fra 2020 til 2021, med et svakt fall etter 2021.
- Varekostnadene utgjorde 70-95 prosent av de variable produksjonskostnadene, og var den største utgiften for leverandørene i perioden.
For dagligvarekjedene viser undersøkelsen at:
- Marginene for merkevarer var stabile i perioden, men med sesongvariasjoner.
- Det var stor variasjon i marginene for de ulike leverandørenes produktporteføljer og på tvers av ulike produktkategorier.
- I kategorien «sjokolade og snacks» hadde kjedene høye marginer både for merkevarer og EMV.
- I produktkategoriene «kjøtt» og «sjømat» hadde kjedene lave og til tider negative marginer på EMV (Konkurransetilsynet har kun presentert resultater for EMV innenfor disse kategoriene).
- Marginene for EMV var omtrent 12 prosentpoeng lavere enn marginene for merkevarene. Det understrekes at enkelte viktige produktkategorier innen EMV, som ikke er kartlagt for merkevarer, hadde svært lave marginer og derfor bidro til en samlet lavere margin for EMV enn for merkevarer.
- Det var stor variasjon i marginer på tvers av produktkategoriene både for EMV og merkevarer.
Konkurransesensitiv informasjon
Opplysninger om priser, kostnader, salgsvolum og omsetning er konkurransesensitiv informasjon som det er av stor betydning at konkurrenter, kunder og leverandører til de aktuelle foretakene ikke blir kjent med. Konkurransetilsynet har derfor gjort beregninger på et samlet nivå slik at resultatene ikke avslører forretningssensitiv informasjon om aktørene som er omfattet av kartleggingen. Det gjør at det ikke er mulig å presentere mer detaljerte beskrivelser av utviklingen av marginmålene.
Nøkkelord
Kontakter
Per Aubrey Bugge TendenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 900 91 062pabt@nfd.dep.noOm oss
Departementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.
Følg pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Næringsministeren til Ukraine Recovery Conference (URC) i Roma1.7.2025 11:38:08 CEST | Pressemelding
9.–11. juli er næringsminister Cecilie Myrseth i Roma for blant annet å representere Norge på gjenoppbyggingskonferansen Ukraine Recovery Conference.
Nytt regelverk på plass - åpner for søknader om fiskeoppdrett på land igjen1.7.2025 08:01:00 CEST | Pressemelding
Nærings- og fiskeridepartementet har i dag fastsatt endring av laksetildelingsforskriften og akvabiosikkerhetsforskriften. Endringene innebærer en presisering av vilkår for plassering av anlegg, slik at grensen mellom hva som anses å være på land og i sjø blir tydeligere. Det innføres krav om desinfeksjon av inntaksvann for anlegg på land for å begrense risiko for spredning av smittestoff via vann.
I dag får Konkurransetilsynet et nytt verktøy for å bekjempe alvorlige konkurranseproblemer1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Markedsetterforskning er et nytt verktøy for Konkurransetilsynet, som kan bidra til bedre konkurranse. God konkurranse er viktig for at forbrukerne skal få rimelige priser og godt utvalg. Markedsetterforskning vil gjelde for alle markeder, inkludert dagligvarebransjen. Reglene om markedsetterforskning trer i kraft 1. juli.
Nye grep for å sikre en bærekraftig turistfiskenæring1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss innfører fra 1. august i år nye tiltak for å sikre en mer bærekraftig turistfiskenæring.
Nytt land slutter seg til kampen mot fiskerikriminalitet27.6.2025 14:06:17 CEST | Pressemelding
Peru har signert Københavnerklæringen, som er første steg mot å bli med i det norske Blue Justice-initiativet. Målet er å styrke det internasjonale samarbeidet mot fiskerikriminalitet. Med Peru på laget er det nå 61 land som støtter initiativet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom