Schibsted Marketplaces avslører nytt selskapsnavn: Vend
– Vend markerer starten på en samlet innsats. Med dette nye navnet samler vi vår nordiske familie av markedsplasser - og forener dem til en kraftfull innovasjonsmotor, sier Christian Printzell Halvorsen. Den fullstendige overgangen til Vend er planlagt til 2. kvartal 2025.
Siden splittelsen fra Schibsted Media i juni 2024, har Schibsted Marketplaces operert som et selvstendig markedsplass-selskap og eier av FINN i Norge, Blocket i Sverige, DBA og Bilbasen i Danmark og Oikotie og Tori i Finland.
– For å bygge vår egen identitet og bevege oss mot å bli 'ett selskap', har det vært viktig å skape et nytt, unikt navn og en identitet som tydelig skiller oss fra Schibsted og signaliserer at vi er en selvstendig aktør. Et nytt navn og en ny identitet vil gi klarhet og retning, hjelpe oss med å forene vår strategi og struktur, og fremme en samlet selskapskultur, sier Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i Schibsted Marketplaces.
Selskapet vil fortsette å operere under navnet Schibsted Marketplaces frem til den offisielle lanseringen av Vend i løpet av 2. kvartal 2025. Nytt navn og brand vil deretter rulles ut på tvers av selskapets plattformer og erstatte Schibsted Marketplaces. Schibsted Media beholder merkevarenavnet Schibsted.
– Vends rolle vil ikke bare være å erstatte Schibsted Marketplaces, men gradvis ta på seg større ansvar som både et forbruker- og arbeidsgivervaremerke. Det er imidlertid viktig å merke seg at Vend ikke vil erstatte våre sterke lokale varemerker FINN, Blocket, DBA, Bilbasen, Oikotie og Tori.I stedet vil vi omfavne en “endorsed” arkitektur.Vend vil fungere som en moder-/paraplybrand som representerer selskapet som helhet. sier Christian Printzell Halvorsen.
Et møtepunkt
Navnet Vend er inspirert av handelens kjerne og reflekterer essensen av møteplasser– steder hvor folk kan møtes for å finne det de trenger, enten det er en jobb, et hjem, en måte å forflytte seg på, eller en ny start.
– Navnet er kort og minneverdig, og det knytter seg tydelig til vår bransje ved å fremheve selve handlingen å selge, samtidig som det subtilt peker mot bærekraft og transformasjon gjennom sin doble betydning med det skandinaviske ordet 'vend' (å snu), legger Printzell Halvorsen til.
Branding-strategien er utviklet i samarbeid med Noa Consulting, mens den visuelle profilen er et prosjekt utført sammen med designbyrået Bold Scandinavia. Over 100 navneforslag ble vurdert, men selskapet landet på et forslag som kom fra en av medarbeiderne.
Full lansering planlagt for 2. kvartal 2025
Med den offisielle lanseringen av Vend i 2. kvartal vil Schibsted Marketplaces også ta i bruk en ny bedrifts- og visuell identitet.
– Det er flere deler av prosessen som fortsatt må ferdigstilles, men siden navnet nå er bestemt, ønsket vi å dele det med våre medarbeidere og omverdenen, slik at alle kan bli en del av den spennende reisen mot å bli Vend, sier Printzell Halvorsen.
Kontaktpersoner:
-
Kristine Eia Kirkholm - Director of Communications, Schibsted Marketplaces (Phone: +47 932 47 875, Email: kristine.eia.kirkholm@schibsted.com)
-
Nathalie Kåvin - Corporate Communications Manager, Schibsted Marketplaces (Phone: +47 934 01 363, Email: nathalie.kavin@schibsted.com)
-
Adéle Cappelen Blystad - Communications Manager, Schibsted Marketplaces Norway (Phone: +47 922 41 905, Email: adele.blystad@schibsted.com )
About Schibsted Marketplaces
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:44 CET | Pressemelding
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom