Nye regler skal hindre ID-tyveri
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.

For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller norsk førerkort, eller elektronisk ID, som BankID, for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement.
– Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å begå digital svindel. Tidligere har det vært for enkelt å opprette mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe med nå. Digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem, og det er fortvilende for dem som rammes. Derfor har vi nå skjerpet reglene for identifisering ved kjøp av kontantkort og opprettelse av mobilabonnement, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Misbrukt av kriminelle
I 2023 gjennomførte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) et tilsyn hos kontantkortaktøren Mycall. Her konkluderte Nkom med at selskapet hadde brutt reglene om entydig identifisering ved etablering av mobilabonnement.
– Denne saken er et av flere eksempler på hvordan mobilabonnementer har blitt misbrukt i kriminell virksomhet, og den understreker behovet for strengere regler og bedre kontroll. De nye reglene skal forhindre at kriminelle oppretter mobilabonnement under andres identitet ved å bruke enkle personopplysninger som navn, adresse, fødselsnummer og e-post. Dette vil også gjøre det vanskeligere å gjennomføre annen svindel som å opprette falske kontoer eller kjøpe tjenester, sier Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.
Flere rammes
En undersøkelse fra Respons Analyse, utført på vegne av Nkom, viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, e-post og telefoni i fjor.
– Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen. Med de nye reglene på plass er målet å redusere antallet ID-tyverier ved opprettelse av falske mobilabonnementer. Dette vil ikke bare beskytte enkeltpersoner, men også styrke tilliten til digitale tjenester i samfunnet, sier Sharma.
Nkom vil i løpet av året gjennomføre tilsyn for å sikre at aktørene sørger for lovpålagt ID-kontroll ved kjøp av mobilabonnement, og oppfordrer aktørene til å følge opp sine rutiner i henhold til det nye lovverket.
Les mer om de nye reglene her
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noKamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Advarer mot å stole blindt på GPS – lær deg kart og kompass17.9.2025 15:03:31 CEST | Pressemelding
GPS er en tjeneste de fleste tar for gitt – men den og andre navigasjonssystemer er langt mer sårbare enn mange er klar over. Nå oppfordrer myndighetene til at du børster støv av gamle kunnskaper om bruk av kart og kompass.
Svindelekspert advarer mot grov nettutpressing2.9.2025 09:30:30 CEST | Pressemelding
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og politiet ber foreldre være på vakt mot en urovekkende svindeltrend.
Slutt for bredbånd i kobbernettet: Sikre deg et alternativ nå27.8.2025 12:05:25 CEST | Pressemelding
Etter 170 år i drift stenger Telenor kobbernettet for godt i Norge.
Nye målinger viser nå ingen tegn til GPS-forstyrrelser i Barentshavet22.8.2025 08:55:30 CEST | Pressemelding
Etter flere rapporter om GPS-forstyrrelser i Barentshavet i august, har Nkom nå gjort egne målinger i området.
Nkom på Arendalsuka 20256.8.2025 09:22:19 CEST | Pressemelding
Kunstig intelligens og trygghet på nett er et par av temaene vi setter på agendaen under Arendalsuka 2025. I tillegg skal vi grille digitaliseringsministeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom