Nye E18 gjennom Kragerø og Bamble skal bygges på den gamle
I forslaget til reguleringsplan for E18 Kragerø - Bamble legges det opp til mye gjenbruk av eksisterende vei. På denne måten reduseres arealbeslaget, klimagassutslippene og kostnadene.

I planleggingen av ny E18 Kragerø – Bamble er det lagt vekt på løsninger og tiltak som kan forebygge, redusere, avbøte eller kompensere for negative miljø- og klimafordringer. Ved å bevare den eksisterende infrastrukturen, vil for eksempel viktige natur- og friluftsområder bli beskyttet. Blant annet vil landskapsverdier i Vestre Slettefjell, Sannidal, Store Grøtvann, Stegheia og Gongelva forbli urørt av den nye E18.
Gjenbruker store deler av dagens E18 mellom Kragerø og Bamble
Nye Veier har over flere år vurdert muligheter for gjenbruk av eksisterende veier. Gjenbruk kan bety å bygge nye kjørefelt i tilknytning til den gamle veien. Gjenbruk kan også innebære å ta i bruk broer, tunneler eller asfalt fra den gamle veien. Dette forutsetter at det tilfredsstiller krav til kvalitet og funksjonsevne som er beskrevet i gjeldende håndbøker.
-Gjenbruk har blitt et mer og mer aktuelt tiltak for å lykkes med å bedre bærekraften i samferdselsprosjekter. I alle våre planprosjekter jobber vi aktivt med å finne måter å ta mer hensyn til miljø, natur og klima. Ulike former for gjenbruk er å bygge for framtiden. Vi bygger moderne og trafikksikre firefelts veier og kan i større grad redusere miljøpåvirkningen. Her er det så å si ingen vei tilbake, sier plandirektør, Asbjørn Heieraas i Nye Veier.
Mer gjenbruk reduserer klimagassutslippene med mellom 30 og 50 %
Gjennom Bamble kommune legges det opp til 100 % gjenbruk av den eksisterende E18. Tilsvarende andel gjennom Kragerø kommune er ca 30 %. For å kunne gjøre dette, senkes fartsgrensen fra 110 km/t til 100 km/t.
-Valget om å gjenbruke den nåværende veikorridoren er fornuftig samfunnsøkonomi. Noen vil kanskje mene at fartsgrense 100 km/t ikke blir en moderne vei. Det er ikke vi enige i, for det er fortsatt en firefelts vei med midtdeler og samme bredde på selve kjørefeltene som om vi hadde planlagt for 110 km/t. Det å utnytte eksisterende konstruksjoner som fortsatt oppfyller standardene, er en fornuftig tilnærming i et bærekraftperspektiv, sier Stian Blindheim, prosjektleder plan i Nye Veier.
Ved å gjenbruke den eksisterende E18 gjennom Bakkevannet i Bamble kommune unngår man å ødelegge nye naturverdier sør for området. Denne tilnærmingen har resultert i ca. 50 % reduksjon av klimagassutslippene på denne strekningen. Nye Veier anbefaler å integrere den eksisterende brua over Tyvannselva i den fremtidige E18. Gjennom denne typen tiltak minimeres ny arealbruk. I de delene i planen hvor dagens vei gjenbrukes reduseres klimagassutslippet med mellom 30 til 50 %.
Nøkkelord
Kontakter
Stian BlindheimProsjektleder plan
Tel:970 96 390stian.blindheim@nyeveier.noBilder

Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom