Nye E18 gjennom Kragerø og Bamble skal bygges på den gamle
I forslaget til reguleringsplan for E18 Kragerø - Bamble legges det opp til mye gjenbruk av eksisterende vei. På denne måten reduseres arealbeslaget, klimagassutslippene og kostnadene.
I planleggingen av ny E18 Kragerø – Bamble er det lagt vekt på løsninger og tiltak som kan forebygge, redusere, avbøte eller kompensere for negative miljø- og klimafordringer. Ved å bevare den eksisterende infrastrukturen, vil for eksempel viktige natur- og friluftsområder bli beskyttet. Blant annet vil landskapsverdier i Vestre Slettefjell, Sannidal, Store Grøtvann, Stegheia og Gongelva forbli urørt av den nye E18.
Gjenbruker store deler av dagens E18 mellom Kragerø og Bamble
Nye Veier har over flere år vurdert muligheter for gjenbruk av eksisterende veier. Gjenbruk kan bety å bygge nye kjørefelt i tilknytning til den gamle veien. Gjenbruk kan også innebære å ta i bruk broer, tunneler eller asfalt fra den gamle veien. Dette forutsetter at det tilfredsstiller krav til kvalitet og funksjonsevne som er beskrevet i gjeldende håndbøker.
-Gjenbruk har blitt et mer og mer aktuelt tiltak for å lykkes med å bedre bærekraften i samferdselsprosjekter. I alle våre planprosjekter jobber vi aktivt med å finne måter å ta mer hensyn til miljø, natur og klima. Ulike former for gjenbruk er å bygge for framtiden. Vi bygger moderne og trafikksikre firefelts veier og kan i større grad redusere miljøpåvirkningen. Her er det så å si ingen vei tilbake, sier plandirektør, Asbjørn Heieraas i Nye Veier.
Mer gjenbruk reduserer klimagassutslippene med mellom 30 og 50 %
Gjennom Bamble kommune legges det opp til 100 % gjenbruk av den eksisterende E18. Tilsvarende andel gjennom Kragerø kommune er ca 30 %. For å kunne gjøre dette, senkes fartsgrensen fra 110 km/t til 100 km/t.
-Valget om å gjenbruke den nåværende veikorridoren er fornuftig samfunnsøkonomi. Noen vil kanskje mene at fartsgrense 100 km/t ikke blir en moderne vei. Det er ikke vi enige i, for det er fortsatt en firefelts vei med midtdeler og samme bredde på selve kjørefeltene som om vi hadde planlagt for 110 km/t. Det å utnytte eksisterende konstruksjoner som fortsatt oppfyller standardene, er en fornuftig tilnærming i et bærekraftperspektiv, sier Stian Blindheim, prosjektleder plan i Nye Veier.
Ved å gjenbruke den eksisterende E18 gjennom Bakkevannet i Bamble kommune unngår man å ødelegge nye naturverdier sør for området. Denne tilnærmingen har resultert i ca. 50 % reduksjon av klimagassutslippene på denne strekningen. Nye Veier anbefaler å integrere den eksisterende brua over Tyvannselva i den fremtidige E18. Gjennom denne typen tiltak minimeres ny arealbruk. I de delene i planen hvor dagens vei gjenbrukes reduseres klimagassutslippet med mellom 30 til 50 %.
Nøkkelord
Kontakter
Stian BlindheimProsjektleder plan
Tel:970 96 390stian.blindheim@nyeveier.noBilder
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Hæhre skal bygge ny E39 i Agder10.1.2025 14:46:31 CET | Pressemelding
Nye Veier har valgt Hæhre Entreprenør til å bygge ny E39 fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune. Med dette fortsetter byggingen av ny trafikksikker vei vestover i Agder.
Oppstart av ny E39 som planlagt2.1.2025 10:34:26 CET | Pressemelding
Oppstart av bygging av ny E39 Mandal-Blørstad starter som planlagt inneværende år. Nye Veier velger entreprenør til jobben innen kort tid.
Nytt kjøremønster på E18 i Porsgrunn mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen18.12.2024 14:22:43 CET | Pressemelding
I løpet av fredag 20. desember blir det nytt kjøremønster forbi anleggsområdet på E18 på strekningen mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen.
Nye Veier skal unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord på E18-prosjekt12.12.2024 10:10:00 CET | Aktuelt
Den nye veien som er under planlegging på E18 Kragerø - Bamble beslaglegger lite matjord. Det er likevel utarbeidet en egen matjordplan med tiltak for å bevare og restaurere matjord som kan bli berørt av veien.
Nye Veiers forslag til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble26.11.2024 11:19:54 CET | Aktuelt
Nye Veier har oversendt forslaget til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble til kommunene ved styret i det interkommunale samarbeidet. Gjenbruk av dagens vei gir mindre arealbeslag, lavere klimagassutslipp og reduserte kostnader.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom