Statens vegvesen

Disse vil drifte elektro på riksveiene i Hålogaland

Del

Fire entreprenører konkurrerer om å få drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.

Bilde av Hålogalandsbrua på E6 med nordlys over.
Det elektriske anlegget på Hålogalandsbrua på E6 inngår i den nye kontrakten. Naturen sørger for nordlyset. Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen.

Den entreprenøren som blir valgt, skal drifte og vedlikeholde veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene. Det er Statens vegvesen som er oppdragsgiver.

I tillegg til de 3550 veglysene langs E10, E6, riksveg 85 og riksveg 83, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs vegene.

Mer teknologi langs vegene

– Vegnettet vårt har blitt mer teknologisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir Statens vegvesen og trafikantene nyttig sanntidsinformasjon. God drift og vedlikehold er like viktig her som på selve vegen, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er at vegtrafikksentralen får øyeblikkelig varsel når det skjer hendelser i en tunnel. 

Disse entreprenørene konkurrerer

Til sammen fire elektrobedrifter har meldt interesse for elektrokontrakten

  • BMO Elektro AS
  • El-Team AS
  • OneCo Network as
  • SET ELEKTRO AS

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før kontrakt inngås i løpet av våren. 

Sikker og grønn drift

– Den entreprenøren som vinner kontrakten må være forberedt på å tenke utenfor boksen, være løsningsorientert og klar til å løse mange spennende oppgaver. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Et eksempel er at det nå er installert et lidar skannersystem på E10 på Bjørnfjell, som gir tidlig varsel hvis kjøretøy stanser på fjellovergangen, sier Stein-Roar Sørensen.

Statens vegvesen krever at vegdriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i utlysningen om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.

Dette er kontrakten

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvar på de elektriske anleggene på riks- og europaveger, inkludert gang- og sykkelveger. De aktuelle kommunene er: Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Lødingen, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Narvik, Evenes, Gratangen og Lavangen.

Kontrakten dekker 660 kilometer veg og følgende elektriske anlegg:

•             3550 lyspunkter utenfor tunnel

•             35 tunneler med elektriske anlegg

•             18 bruer med elektrisk anlegg

•             15 trafikksignalanlegg

•             15 værstasjoner

•             48 tellepunkter

•             12 fartsmålere

Elektrokontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye