Ny satellitt styrker norsk havovervåking
Tirsdag kveld er det klart for å sende Kystverkets nyeste satellitt, NorSat-4, opp i bane rundt jorda. Satellitten skal bidra til å opprettholde Norges evne til havovervåking for trygg skipstrafikk i norske farvann. Oppskytingen kan følges direkte.

Satellitten som nå skal skytes opp er en såkalt mikrosatellitt. Den er bare 30 x 31 x 45 cm og veier bare 34 kilo. Satellitten eies av Kystverket, og inngår i Kystverkets romprogram for å styrke og opprettholde Norges evne til havovervåkning.
- Vi tar oppgaven med å drive sivil-maritim havovervåkning på stort alvor. Norsat-4 er et viktig tilskudd.
til vår tekniske infrastruktur, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
- Den befester Norges evne til å holde oversikt over hva som foregår i våre havområder, noe som er av ekstra betydning i dagens geopolitiske klima, understreker han.
Vil se de som prøver å være usynlige
Satellitten samler AIS-informasjon - informasjon om identitet, posisjon og fart fra skip i norske farvann. Det sender den til jordstasjoner i Vardø og Tromsø. I tillegg har den et nyutviklet lavlyskamera som skal kunne fotografere skip som har slått av sin AIS-sender. Å slå av AIS-senderen og på den måten unnlate å samarbeide med maritime myndigheter, strider mot internasjonale regler for skipstrafikk.
- Kameraet er en eksperimentell nyttelast, men om det fungerer som ønsket vil det styrke evnen til å oppdage fartøy som eventuelt ikke bruker AIS, kommenterer kystdirektøren.
Lavlyskameraet og krypto-utstyret er en del av Forsvarets romsatsing. Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) har stått for utviklingen og vil ha hovedansvar for test og evaluering av den sammen med Forsvaret og Kystverket.
- Både lavlyskameraet og krypteringsnyttelasten vil bane vei for nye tjenester og mer robust rominfrastruktur. Dette er svært viktig i den videre utviklingen av vår nasjonale egenevne i rommet», kommenterer Christian Hauglie-Hanssen, administrerende direktør i Norsk Romsenter.
Fruktbart samarbeid
Utviklingen av NorSat-4 er et samarbeid mellom Kystverket, Norsk Romsenter og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Kystverket og Forsvarsdepartementet har stått for finansieringen. Både norsk og utenlandsk romindustri har vært leverandører. Satellitten ble ferdigstilt av Spaceflight Laboratory i Canada, med utstyr fra Kongsberg Discovery, Eidsvoll Electronics og franske Safran Reosc.
– AIS-opptak fra satellitt var et stort fremskritt da vi demonstrerte det i 2010. Vi har sett behov for andre sensorteknologier som kan verifisere AIS-meldingene og gjøre overvåkingsbildet mer komplett. Navigasjonsradardetektoren på NorSat-3 og dette nye kameraet er FFIs siste bidrag til nasjonal maritim overvåking via satellitter, sier forskningsdirektør Trygve Sparr ved FFI.
Flere på overtid
Siden den første (AISSat-1) kom i bane rundt jorda i 2010, har Kystverket hatt uavbrutt AIS-dekning fra norske satellitter. Norsat-4 vil bli Kystverkets femte operative satellitt i drift i dette unike samarbeidet mellom Kystverket, Norsk Romsenter og Forsvaret / FFI. Under kan du se versjoner og årstall for oppskyting og levetid. Per i dag er fire satellitter operative; de to eldste operative (Norsat-1 og -2) vil mest sannsynlig gå ut av drift i løpet av året – langt ut over først antatte levetid.
Under kan du se versjoner og årstall for oppskyting og levetid. De to eldste i drift i dag, Norsat1- og -2, vil mest sannsynlig gå ut av drift i løpet av året – langt ut over først antatte levetid. Og Norsat-TD, som NRS satt i drift i 2023, hadde AIS-sensor blant nyttelasten. Men satellitten ble skadet av en solstorm i mai 2024 og forventes derfor å gå ut av drift i løpet av året.
(illustrasjon vedlagt)
Som det går frem av illustrasjonen over vil antallet operative satellitter i drift kunne være redusert fra fire til to allerede om et år. Kystverket vil derfor jobbe for å anskaffe en mindre, supplerende AIS-satellitt (AISSat-4), for å opprettholde evnen til havovervåkning på et godt nivå.
Følg oppskytingen i sanntid
Oppskytingen av den nye Norsat-4-satellitten skjer fra California, i regi av SpaceX, fra Vandenberg Space Force Base. Det vil skje presis kl 1949 norsk tid tirsdag 14. januar.
Etter oppskytingen slippes NorSat-4 løs fra bæreraketten, noe som vil skje cirka klokken 22.10 norsk tid. De første signalene fra NorSat-4 forventes å komme til våre jordstasjoner i Vardø og Tromsø en halv time senere. Så skal den nye norske satellitten «kommisjoneres» i noen uker.
Da skrur Norsk Romsenter på ett og ett system ombord og henter ned telemetri for å sjekke at alle verdier er normale. De kontrollerer at satellitten peker i riktig retning og skrur på nyttelastene en etter en for å teste dem.
Faktaboks: NorSat-4
Oppgave: Skal kartlegge skipstrafikk i norske farvann
Vekt: 34 kilo
Nyttelast: AIS-mottaker (Lenke til: Automatic Identification System)
Lavlyskamera (LLI) og Nanosat krypteringsenhet.
Bygd av: Space Flight Laboratory, med instrumenter fra
Kongsberg Discovery, Eidsvoll Electronics og franske Safran Reosc.
Eies av: Kystverket
Styres av: Statsat. Lavlysbildene analyseres av FFI
Finansiert av: Kystverket og Forsvarsdepartementet
Begivenheten kan følges direkte her: - SpaceX - Launches
Nøkkelord
Kontakter
Gro Kibsgaard-PetersenSenior kommunikasjonsrådgiverStaben for kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 995 26 765gro.kibsgaard@kystverket.noBjørnar KleppesenioringeniørKystverket
Navigasjonsteknologi og maritime tjenester
Marianne MoenkommunikasjonsdirektørNorsk Romsenter
Tel:+47 480 63 743marianne.moen@spaceagency.noEspen Hofosssenior kommunikasjonsrådgiverFFI - Forsvarets Forskningsinstitutt
Tel:+47 934 40 158espen.hofoss@ffi.noBilder





Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Kystverket søker Fartøy i Kystnær Beredskap24.10.2025 13:45:11 CEST | Pressemelding
Kystverket søker fartøy og eiere som vil bidra i arbeidet med å beskytte kysten ved akutt forurensning.
Stad skipstunnel: Anbudsprosessen fortsetter24.10.2025 09:33:49 CEST | Pressemelding
Kystverket jobber videre med anbudskonkurransen for Stad skipstunnel, med sikte på at det kan legges frem en sak for Stortinget om prosjektet i revidert nasjonalbudsjett 2026.
Oppstart av moloarbeid i Sørvær7.10.2025 15:40:30 CEST | Pressemelding
I midten av oktober starter arbeidet med å utbedre både Sørvær hovedmolo og Stangsund molo i Sørvær fiskerihavn i Hasvik kommune.
Dykk ned på 3D-modellen av Blücher6.10.2025 12:50:25 CEST | Pressemelding
For å få bedre kontroll på forurensning fra skipsvrak har Kystverket tatt i bruk 3D-modellering. Først ut er vraket av den tyske krysseren Blücher.
Klar for utdyping i Husøy fiskerihavn3.10.2025 09:20:07 CEST | Pressemelding
Kystverket har signert kontrakt med Norvald Jørgensen AS for gjennomføring av utdypingsprosjektet i Husøy fiskerihavn på Senja. Prosjektet markerer en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre havna mer tilgjengelig og funksjonell – og vil legge til rette for økt aktivitet, verdiskaping og utvikling i fiskerisamfunnet Husøy.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom