Skatteetaten gjør arbeidsgivere til lovbrytere
– Skatteetaten leverer elektroniske tjenester som holder uakseptabelt kvalitetsnivå. Arbeidsgivere får ikke levert lønnsopplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister innenfor fristene som gjelder nå, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

Starten på 2025 har vært ille for arbeidsgivere som er lovpålagt å innrapportere lønns- og personalopplysninger til Skatteetaten. Etter nyttår fungerer Skatteetatens løsninger så dårlig at det har vært og er problemer med en rekke av Skatteetatens rapporteringstjenester.
– Jeg forventer at Skatteetaten tydelig erkjenner problemene, og enda tydeligere kommuniserer det til alle landets 260 000 arbeidsgivere og deres regnskapsførere som månedlig innrapporterer opplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister. Dette dreier seg blant annet om innrapporteringer av 190 milliarder kroner i lønn, pensjon og andre ytelser. Dette er ikke lekepenger og noe Skatteetaten kan bagatellisere, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Kan bli lovbrytere
– Denne hendelsen har sin bakgrunn i vedlikehold av løsningen hos Skattetaten. Dette vedlikeholdet hadde dårlig timing, i og med at det var kort tid frem mot frist for innrapportering av lønnsytelser. Det som er verre, er at Skatteetatens løsninger i lang tid har fungert altfor svakt. Det er stadig vekk treghet og nedetid. Dette er uakseptabelt, sier Aale-Hansen.
Innrapportering av lønn skjer gjennom en ordning som kalles a-ordningen. Dette er en samordnet måte for arbeidsgivere å rapportere opplysninger om inntekt og ansatte til NAV, SSB og Skatteetaten. Ordningen er digital. Opplysningene blir sendt elektronisk. Skatteetaten forvalter ordningen på vegne av de andre etatene.
– Vi opplever at Skatteetaten er i ferd med å gjøre landets arbeidsgivere til lovbrytere. De som skal gjennomføre innrapporteringene er svært frustrerte og slitne, og at utfordringene er gjentakende gjør det vanskelig å tolerere at løsningene ikke fungerer slik de skal, sier Aale-Hansen.
Helt uakseptabelt
A-ordningen ble tidligere forvaltet av Altinn/Digitaliseringsdirektoratet.
– A-ordningen ble innført for 10 år siden, og uvisst av hvilken grunn ble dette i 2020 overført til Skatteetaten. Det er grunn til å stille spørsmål hvor smart dette var. Skatteetaten har mye kompetanse og ressurser, men åpenbart ikke tilstrekkelig. Det vi nå ser er uakseptabelt. Vi skriver 11. januar og problemene er fortsatt ikke løst, sier Regnskap Norge-sjefen:
– Frist for å innrapportere ble flyttet til 7. januar, og samtidig ble sanksjoneringsløpet utsatt. Dette gjør likevel at de som innrapporterer etter fristen blir lovbrytere. Nå nærmer vi oss frist for innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Flere uttrykker store bekymringer for om de rekker å få beløpene korrekte innen innbetalingsfristen den 15. januar. Dersom fristen ikke overholdes, kommer det rentebelastninger. Skatteetaten må imøtekomme arbeidsgiverne med utsatte frister eller utsette rentebelastninger, og ikke minst løse sine tekniske utfordringer både på kort og lang sikt, understreker adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.
Case fra bedrift:
«A-meldingen 5.1. er den viktigste a-meldingen å sende inn for året. Selv om vi løpende foretar innberetning og avstemming, så er det noen opplysninger som vi bare får totalavstemt ved årsskiftet. Avstemming av rapportert på a-meldinger gjennom året mot regnskapet ved årsslutt, er den viktigste avstemmingen vi gjør på lønn nå før 5.1. Og så fratar skatteetaten oss muligheten til å foreta den viktigste avstemmingen vi kan gjøre. Jeg synes det er respektløst av skatteetaten ovenfor oss som bransje at vi ikke kan hente ut avstemmingsinformasjon på lønn (A06/A07) på grunn av planlagt vedlikehold, i den mest kritiske periode for oss.»
Case fra bedrift :
«Dette går ikke lenger, vi bruker hele dager på å trykke på knapper for å vente i kontakt med skatteetaten /altinn ang lønn. Det gjelder alt fra levering av lønn/henting av skattekort/avstemminger.
Hvem skal belastes for denne kostnaden, vi som regnskapsfører/kunden eller skatteetaten ?
Vi får mye ineffektiv tid på dette og det er gjenstand for feiler når vi må starte å arbeide med andre kunder fordi vi ikke får det vi skal fra skatteetaten med en gang.
Det er helt uhørt at de setter i gang en omlegging uten at den er sikret for at det skal fungere.»
FAKTA:
I a-ordningen gir hvert år 260 000 arbeidsgivere opplysninger om 4,6 millioner ansatte og pensjonister.
Hver måned blir det rapportert:
- 190 milliarder kroner i lønn, pensjon og andre ytelser,
- 50 milliarder kroner forskuddstrekk,
- 16 milliarder kroner arbeidsgiveravgift,
- 150 millioner kroner finansskatt på lønn.
90 prosent av arbeidsgiverne har et lønns- og personalsystem og sender a-meldingen fra systemet. Disse står for over 99 prosent av opplysningene som kommer i a-ordningen.
Kontakter
Bjørn Haakon NilsenSeniorrådgiver kommunikasjonRegnskap Norge
Tel:90627321bjorn.haakon.nilsen@regnskapnorge.noLene N. SundalskleivSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:47314948lene@regnskapnorge.noBilder

Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Legger ned «vaktbikkja» Regelrådet: – Må være et rent arbeidsuhell17.6.2025 13:20:06 CEST | Pressemelding
I forliket om revidert statsbudsjett mellom Ap, SV og Sp ligger det som målsetting å legge ned Regelrådet . – Dette er oppsiktsvekkende og må være et arbeidsuhell av de tre partiene. Det er bred tverrpolitisk enighet om å behov for å redusere administrative byrder for næringslivet. Regelrådet har en viktig rolle som vaktbikkje med å passe på at utredningsinstruksen etterleves og på den måten også bidra til å vurdere og synliggjøre administrative konsekvenser, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Stortinget strammer opp bruk av offentlige sanksjoner: Styrker bedriftenes rettssikkerhet16.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
En 16-dobling av lovregler de siste 20 årene har gitt staten mulighet til å ilegge bedrifter overtredelsesgebyrer. – Næringslivsledere føler seg rettsløse. De får ikke vite hvordan beløpet er fastsatt og mulighet til å forsvare seg er begrenset. Regnskap Norge har bedt Stortinget ta dette på alvor. Nå blir vi hørt, sier adm.dir. Rune Aale-Hansen.
Millionsatsing på banebrytende forskning i regnskapsbransjen5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regnskap Norge deler ut 1,1 millioner kroner til forskning og utvikling i regnskapsbransjen. Norges Handelshøyskole og to andre utdanningsinstitusjoner deler pengepotten. Målet er å se effekten av den teknologiske utviklingen som landets regnskapsførere opplever.
NSRS endrer navn for å støtte en felles frivillig standard for bærekraftsrapportering i Europa15.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NSRS-styret har besluttet å endre navnet til Nordic Sustainability Reporting for SMEs. Denne endringen erstatter «standard» med «SMEs» for å samsvare med EU-kommisjonens mål om en felles frivillig rapporteringsstandard på bærekraft i hele Europa.
Regnskap Norge orienterer Konkurransetilsynet om markedssituasjonen blant regnskapssystemer5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Siden 2019 har Regnskap Norge systematisk kartlagt konkurransesituasjonen blant regnskapssystemer. – Markedet for regnskapssystemer er en sentral del av rammebetingelsene for regnskapsbransjen og utgjør et marked på flere milliarder kroner. Som bransjeorganisasjon er vi opptatt av å bidra til kunnskap og innsikt i dette markedet, for å bidra til konkurranse i markedet og ikke minst at regnskapsforetakene får sin andel av verdiskapingen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom