Havila Kystruten

Kåret til Årets Kunde

Del

Under KLD 2025 i Oslo ble Havila Kystruten kåret til Årets Kunde av ASKO Servering, i konkurranse med 16 000 bedrifter.

Fra venstre: Gaute Løvset, direktør for produkt- og forretningsutvikling, Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør, Malene Kvalø, Food & Beverage Manager på Havila Capella og Christian Gamsgrø, hotell- og kommersiell utviklingsdirektør.
Fra venstre: Gaute Løvset, direktør for produkt- og forretningsutvikling, Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør, Malene Kvalø, Food & Beverage Manager på Havila Capella og Christian Gamsgrø, hotell- og kommersiell utviklingsdirektør. Foto: Sjo og Floyd

ASKO og Norgesgruppen arrangerer årlig sine kunde- og leverandørdager (KLD). Under arrangementet i Oslo onsdag kveld ble Havila Capella og Havila Kystruten kåret til Årets Kunde for ASKO servering.

- Det er en stor ære for oss som et forholdsvis nyoppstartet selskap å motta denne prisen. ASKO har rundt 16 000 kunder innen hotell, restaurant og reiseliv, og at vi får denne prisen er vi stolte av, sier Hotell- og kommersiell utviklingsdirektør Christian Gamsgrø i Havila Kystruten.

- Dette beviser at vårt matkonsept utfordrer hvordan man tenker i bransjen, og at vi blir lagt merke til.

I 2024 hadde Havila Kystruten godt over 300 000 gjestedøgn om bord på sine skip. Passasjerer som spiser frokost, lunsj og middag om bord, og fokus på bærekraft og reduksjon av matsvinn er viktige elementer i selskapets matkonsept.

- For oss er det veldig viktig at maten vi serverer til våre gjester har den beste kvaliteten, og at den er produsert i Norge. Der er ASKO den perfekte samarbeidspartneren for oss, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet, sier Gamsgrø.

Det var Havila Capella som var nominert og til slutt vant prisen på vegne av Havila Kystruten.

- Selv om prisen går til Havila Capella, er dette en pris vi deler med alle fire skip. Våre engasjerte og dyktige medarbeidere på skipene er grunnen til at vi vinner, og vi er stolte av hvordan de forvalter, tilbereder og serverer maten om bord til våre gjester, avslutter Gamsgrø.

Juryens begrunnelse
Årets Kunde er en viderefører av lange norske tradisjoner, både innen mat og på andre områder. Og lange tradisjoner ikke på noen som helst måte til hinder for nyskaping. Nye, innovative løsninger bidrar til at tradisjon og utvikling går hånd i hånd. Det har til nå vært en flott reise innen ny teknologi og fantastisk mat. Fremoverlent, samarbeid og mot er tre ord som beskriver bedriften godt. Og mat er en viktig del av det hele. For det å spise handler om mer enn å bli mett. Det handler om å skape minner som er med deg lenge etter at du har kommet hjem fra en reise med Havila Kystruten.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fra venstre: Gaute Løvset, direktør for produkt- og forretningsutvikling, Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør, Malene Kvalø, Food & Beverage Manager på Havila Capella og Christian Gamsgrø, hotell- og kommersiell utviklingsdirektør.
Fra venstre: Gaute Løvset, direktør for produkt- og forretningsutvikling, Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør, Malene Kvalø, Food & Beverage Manager på Havila Capella og Christian Gamsgrø, hotell- og kommersiell utviklingsdirektør.
Foto: Sjo og Floyd
Last ned bilde
Havila Capella seiler i vinterlandskap.
Havila Capella seiler i vinterlandskap.
Ronny M. Olsen for Havila Kystruten Til fri redaksjonell bruk.
Last ned bilde

Om oss:

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye