Ett år igjen til vi når målstreken - se ferske plastposetall fra REMA 1000
Det tikker mot fristen; om ett år skal du og jeg kjøpe maks 40 nye plastposer årlig. Se om REMA 1000 sine kunder er innen rekkevidde til å nå det store plastposemålet.

EU har gjennom sitt plastposedirektiv satt et krav om at hver innbygger maksimalt skal bruke 40 nye plastposer årlig innen utgangen av 2025.
Med andre ord; vi har ett år på oss til å nå dette viktige miljømålet. Men hvordan ligger vi egentlig an?
– Vi følger plastposesalget tett, og ser at det går riktig vei. Dersom vi fortsetter i samme fart som nå, kommer vi til å ligge på rundt 49 poser i året. Men vi har enda ett år igjen til å sikte oss inn mot målet om 40 poser. Sammen med våre kunder skal vi klare dette, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
Fakta:
- I august 2023 og mai 2024 økte prisen per plastpose
- Økningen skyldes at miljøkontingenten REMA 1000 og andre medlemsaktører betaler til Handelens Miljøfond gikk opp
- Målet er å redusere forbruket av plastbæreposer
- Miljøkontingenten fra Handelens Miljøfond er øremerket miljøtiltak
Enorme mengder plast spart
Våge er imponert over den innsatsen REMA 1000 sine kunder har lagt ned de siste årene for å kutte plastposebruken.
– Jeg er oppriktig stolt av den innsatsen våre kunder har lagt ned for å kutte i plastposebruken og ta i bruk gjenbrukbare handlenett samt egne bager og sekker – og avfallsposer på rull, sier Våge før hun fortsetter:
– Samtidig har vi i REMA 1000 en viktig rolle og et stort ansvar for å fortsette å inspirere og gjøre det enkelt og billig for kundene å ta gode valg i hverdagen.
Følg utviklingen
Sammen med kundene setter REMA 1000 nå fart mot 2025, og den siste etappen mot målet om 40 poser per innbygger i snitt i 2025. Hvordan REMA 1000 sine kunder ligger an til å nå målet gjennom det kommende året, kan følges forløpende fra måned til måned på REMA 1000 sine nettsider. Her kan man også enkelt se hvor mye man sparer både klimaet, miljøet og lommeboka ved å takke nei til plastposen.
– Sammen med våre kunder skal vi fortsette å skape varige endringer og holdninger som hjelper oss å redusere bruken av plastposer. Nå ser vi fram til å gå inn i 2025 og sikte oss inn mot EUs miljømål, sier Våge.
Fakta: Noen av REMA 1000 sine plasttiltak de siste årene
- REMA 1000 har i en årrekke jobbet aktivt for å redusere plast på egne merkevarer.
- Samtidig må REMA 1000 alltid vurdere klima- og miljøeffekten opp mot risiko for matsvinn og redusert kvalitet når de kutter plast på produkter. Emballasje, særlig plast, spiller en viktig rolle i å forlenge holdbarheten på matvarer, noe som bidrar til å redusere matsvinn. For eksempel kan en agurk holde seg fersk i opptil ti dager lenger når den er pakket i plast.
- Det er jobbet målrettet for å forbedre avfallshåndteringen i butikkene, og REMA 1000 har oppnådd en høy sorteringsgrad.
- Handlekurvene hos REMA 1000 er laget av 100 prosent resirkulert maritimt avfall, på den måten kan vi bruke plasten som allerede finnes og er på avveie og ikke produsere nytt.
- REMA 1000 har signert Plastløftet, som innebærer et engasjement for å støtte en mer sirkulær plastøkonomi.
- REMA 1000 har satt som mål at all emballasje fra egne merkevarer er klimanøytral og sirkulær innen 2030. Det samme vil dagligvareaktøren forvente av sine leverandører.
Nøkkelord
Kontakter
Celine SjøbergKommunikasjonsrådgiverREMA 1000
Tel:800 31 015celine.sjoberg@rema.noPressekontakt
Tel:80031015presse@rema.noOm oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan ta med varene hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss.

Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Mai slår alle rekorder for kakesalg på nett9.5.2025 16:05:25 CEST | Pressemelding
Hos REMA 1000 selges det flere kaker i mai enn i noen annen måned i året – mer enn både jul og nyttår. Og mange velger å bestille kaken på nett og hente den ferdig i sin lokale REMA 1000-butikk.
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
Påskens Frukt i løsvekt-kampanje ga rekordsalg24.4.2025 12:11:03 CEST | Pressemelding
REMA 1000 tok sats før påsken, og lanserte frukt i løsvekt som et sunnere alternativ til påskegodtet. Det ga salgsøkning på hele 66 prosent, sammenlignet med fruktsalget fra påsken i fjor. – En kjempesuksess, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Grillsesongen: REMA 1000s testarena for nyheter24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For REMA 1000 er grillsesongen mer enn pølser og potetsalat – det er et utstillingsvindu for produktinnovasjon. Nå rulles årets nyheter ut i butikkene, og det kundene elsker mest i sommer, kan fort ende opp som helårsvarer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom