Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Uværet slo til natt til 6. januar og de vanskelige værforholdene har blant annet ført til flere trafikkulykker på veiene og strømbrudd flere steder i landet. Flytrafikken er også noe påvirket.
Med store snømengder og vind øker sjansen for at også mobil og internett rammes. Som oftest skyldes det at strømmen blir borte. Nkom har hevet beredskapen og har god dialog med ekomaktører og statsforvaltere om situasjonen i ekomnettene.
– Forbered deg på strømstans gjennom å sørge for å lade opp mobiltelefoner, datamaskiner, powerbanker og elbiler, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Da har du alternative strømkilder hvis det skulle oppstå et strømbrudd, fortsetter han.
Forsterket ekom
Nedenfor kan du se hvilke råd Nkom har for å best kunne sikre tilgang til mobil og internett under uvær.
Gjennom program for forsterket ekom bidrar Nkom til å takle bortfall av mobilkommunikasjon ved for eksempel ekstremvær og strømbrudd over lengre tid.
– Ved strømbrudd vil mobilkommunikasjon være mulig med nødstrøm i opptil 72 timer, dersom du er koblet på en mobilmast som er med i program for forsterket ekom, opplyser Scheie.
Her kan du sjekke hvilke steder i landet dette gjelder.
5 beredskapsråd dersom strøm og mobilnett står i fare for å gå ned eller er nede:
- Husk at du kan ringe nødetatene selv om du mangler mobildekning fra ditt mobilselskap, så lenge en av de andre mobiloperatørene har dekning i området.
- Du kan også bruke internett til å ringe med (wifi på mobil) dersom du skulle ha behov for det. Husk å aktivere wifi for tale på din telefon.
- Sørg for å ha fulladet mobiltelefon, og husk at både datamaskin og bil kan benyttes til å lade telefonen.
- Ha en DAB-beredskapsradio som går på batteri tilgjengelig.
- Vurder abonnement hos ulike mobiloperatører – da unngår du at alle i husstanden mister dekningen samtidig.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Sundfør ScheieSikkerhetsdirektør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95211189sss@nkom.noRita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
Avdekket feilrapportering i program for forsterket ekom27.11.2024 09:36:12 CET | Pressemelding
Nkom har avdekket at Telia uriktig har mottatt 8,7 millioner kroner fra staten som kompensasjon for forsterkningstiltak i en rekke kommuner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom