90 døde i trafikken i 2024
Tallene i 2024 viser et fall i antall trafikkdrepte. Trafikantene har tatt ansvar for å gjøre veiene tryggere, og det samlede trafikksikkerhetsarbeidet ser ut til å virke. Det er en nedgang i antall drepte, men dessverre preges årets siste dager av flere tragiske ulykker.
– Enhver ulykke er tragisk, og det er brutalt når mennesker omkommer på norske veier. Ulykkene gjør sterkt inntrykk, og tankene mine går til alle involverte, berørte og etterlatte, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Etter to mørke år for trafikksikkerheten, begynner pilene å peke i riktig retning. Likevel er det fortsatt behov for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet for å nå målet om null drepte i 2040.
– Hvis vi ser på året under ett, har utviklingen gått i riktig retning. Med unntak av korona-årene, må vi helt tilbake til 1947 for å finne et kalenderår med færre enn 100 drepte. Det er en milepæl og det viser at vi er på riktig vei, men det er fortsatt altfor mange som mister livet på norske veier, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ifølge foreløpige tall fra Statens vegvesen, mistet 90 personer livet på norske veier i 2024. Det er 20 færre enn i 2023, da 110 personer omkom i veitrafikken i Norge. I tillegg ble svært mange hardt skadd i trafikken i 2024. De endelige tallene for hardt skadde i 2024 er ennå ikke klare, men Statens vegvesen estimerer med over 600 drepte og hardt skadde i 2024.
Statens vegvesens ulykkesanalyser viser at høy fart, rus, uoppmerksomhet og risikoatferd er gjengangere som årsak til trafikkulykker på norske veier.
Ikke bare tall og statistikk
Nullvisjonen om ingen drepte og hardt skadde i trafikken er fortsatt førende for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge. Det er tverrpolitisk enighet om nullvisjonen som har ligget fast siden 2002.
Trafikksikkerhetsarbeidet i Norge er et langsiktig, bredt anlagt og faglig fundamentert arbeid som har gitt svært gode resultater i flere tiår. Det har ført til at Norge er blitt et foregangsland med færrest trafikkdrepte i Europa – både målt mot antall innbyggere og antall kjørte kilometer.
– Den negative utviklingen i antall trafikkdrepte ser ut til å snu, men vi må også huske på at dette ikke bare er tall. Det er mennesker med familie, venner, kolleger, medelever og lagkamerater, sier samferdselsministeren.
Nøkkelord
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Nær 1,6 milliarder kroner til byvekstavtalen for Nord-Jæren og 271 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:37:41 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen i 2025. De grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen for Nord-Jæren, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i byområdet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
1,3 milliarder kroner til byvekstavtalen i Trondheims-området og 282 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:34:08 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen slik at mange nye prosjekter kan starte opp i 2025. De grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i Trondheims-området, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nær 1 milliard kroner til byvekstavtalen i Bergens-området og 342 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:31:04 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen slik at mange nye prosjekter kan starte opp i 2025. De grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i Bergens-området, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
3,4 milliarder kroner til byvekstavtalen i Oslo-området og 637 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:26:02 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen slik at mange nye prosjekter kan starte opp i 2025. Disse grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i Oslo-området, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Arna-Stanghelle: Nytt viktig steg for å realisere Noregs største samferdselsprosjekt5.2.2025 10:05:09 CET | Pressemelding
Statens vegvesen lyser ut milliardavtale for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS). – Denne rådgjevingsavtala er den største som nokon gong er lyst ut i Noreg. Dette er eit viktig steg for å få realisert det største samferdselsprosjektet i nyare tid, seier Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom